Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MODERN BİYOLOJİ-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hilal EREN GÖZEL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemektir. Ayrıca genetik mekanizmalar ve temel vücut sistemleri hakkında bilgi verir.
Dersin İçeriğiBu ders; Modern biyolojiye giriş, Canlıların genel özellikleri, Hücre inceleme metodları,Kimyasal Biyoloji,Hücre organizasyonu, Hücre membranı ve özellikleri,Hücre iskeleti ve Hücre organelleri,Nükleik Asitler (DNA-RNA),Transkripsiyon ve Translasyon,Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu,Kromozomlar, yapısal ve sayısal anomaliler,Moleküler yaşlanma, Apoptoz,Temel vücut sistemleri, Duyu organları, Endokrin sistem,Sinir sistemi, Kas ve iskelet sistemi,Solunum ve kardiyovasküler sistem,Sindirim sistemi ve diğer sistemler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir.10, 16, 19, 9A
1.1. Hücrenin membranı ve organellerini tanımlar, hücre iskeleti hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
1.2. Kromozom, DNA ve RNA kavramlarının özelliklerini açıklar.10, 16, 19, 9A
1.3. Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesini açıklar.10, 16, 19, 9A
2. Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklayabilecek, hücresel sentez mekanizmalarını tartışabilecektir.10, 16, 19, 9A
2.1. Hücre döngüsünün aşamalarını ve kontrol noktalarını tanımlar.10, 16, 19, 9A
2.2. Mitoz ve mayoz bölünmeleri açıklar ve bunları genetik anomaliler ve kanserler ile ilişkilendirir.10, 16, 19, 9A
2.3. Transkripsiyon ve regülasyonu hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
2.4. Translasyon ve regülasyonu hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
3. Kromozomal anomaliler ile DNA hasarı mekanizmaları ve bunların hastalıklar ile ilişkilerini yorumlayabilecektir.10, 16, 19, 9A
3.1. Kromozomlar yapı ve sayı anomalilerini açıklar, hastalıklar ile ilişkilendirilir.10, 16, 19, 9A
3.2. DNA mutasyonları, onarım mekanizmaları hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
3.3. Hücre yaşlanması, hücre ölümü ve kanserleşme mekanizmalarını açıklar.10, 16, 19, 9A
4. Temel vücut sistemlerini tanımlayabilecektir.10, 16, 19, 9A
4.1. Duyu organlarını, endokrin sistem ve sinir sistemini tanımlar.10, 16, 19, 9A
4.2. Kas, iskelet ve solunum sistemini tanımlar.10, 16, 19, 9A
4.3. Kardiyovasküler sistem ve diğer sistemleri hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Modern biyolojiye giriş, Canlıların genel özellikleri, Hücre inceleme metodlarıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
2Kimyasal BiyolojiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
3Hücre organizasyonu, Hücre membranı ve özellikleriÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
4Hücre iskeleti ve Hücre organelleriÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
5Nükleik Asitler (DNA-RNA),Transkripsiyon ve TranslasyonÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
6Hücre döngüsü ve DNA replikasyonuÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
7Kromozomlar, yapısal ve sayısal anomalilerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
8Moleküler yaşlanma, ApoptozÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
9Temel vücut sistemleri, Duyu organlarıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
10 Endokrin sistemÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
11Sinir sistemiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
12 Kas ve iskelet sistemiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
13Solunum ve kardiyovasküler sistemÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
14Sindirim sistemi ve diğer sistemlerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
Kaynak
1)Ders sunumları
1) Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. 2) Cecie Starr, Ralph Taggart, Christine Evers,Lisa Starr. Biology: The Unity and Diversity of Life, 14th Edition, 2016. 3) Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:275, İstanbul, 2009.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11515
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı212
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12222
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)139
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(139/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MODERN BİYOLOJİ-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hilal EREN GÖZEL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemektir. Ayrıca genetik mekanizmalar ve temel vücut sistemleri hakkında bilgi verir.
Dersin İçeriğiBu ders; Modern biyolojiye giriş, Canlıların genel özellikleri, Hücre inceleme metodları,Kimyasal Biyoloji,Hücre organizasyonu, Hücre membranı ve özellikleri,Hücre iskeleti ve Hücre organelleri,Nükleik Asitler (DNA-RNA),Transkripsiyon ve Translasyon,Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu,Kromozomlar, yapısal ve sayısal anomaliler,Moleküler yaşlanma, Apoptoz,Temel vücut sistemleri, Duyu organları, Endokrin sistem,Sinir sistemi, Kas ve iskelet sistemi,Solunum ve kardiyovasküler sistem,Sindirim sistemi ve diğer sistemler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir.10, 16, 19, 9A
1.1. Hücrenin membranı ve organellerini tanımlar, hücre iskeleti hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
1.2. Kromozom, DNA ve RNA kavramlarının özelliklerini açıklar.10, 16, 19, 9A
1.3. Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesini açıklar.10, 16, 19, 9A
2. Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklayabilecek, hücresel sentez mekanizmalarını tartışabilecektir.10, 16, 19, 9A
2.1. Hücre döngüsünün aşamalarını ve kontrol noktalarını tanımlar.10, 16, 19, 9A
2.2. Mitoz ve mayoz bölünmeleri açıklar ve bunları genetik anomaliler ve kanserler ile ilişkilendirir.10, 16, 19, 9A
2.3. Transkripsiyon ve regülasyonu hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
2.4. Translasyon ve regülasyonu hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
3. Kromozomal anomaliler ile DNA hasarı mekanizmaları ve bunların hastalıklar ile ilişkilerini yorumlayabilecektir.10, 16, 19, 9A
3.1. Kromozomlar yapı ve sayı anomalilerini açıklar, hastalıklar ile ilişkilendirilir.10, 16, 19, 9A
3.2. DNA mutasyonları, onarım mekanizmaları hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
3.3. Hücre yaşlanması, hücre ölümü ve kanserleşme mekanizmalarını açıklar.10, 16, 19, 9A
4. Temel vücut sistemlerini tanımlayabilecektir.10, 16, 19, 9A
4.1. Duyu organlarını, endokrin sistem ve sinir sistemini tanımlar.10, 16, 19, 9A
4.2. Kas, iskelet ve solunum sistemini tanımlar.10, 16, 19, 9A
4.3. Kardiyovasküler sistem ve diğer sistemleri hakkında bilgi verir.10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Modern biyolojiye giriş, Canlıların genel özellikleri, Hücre inceleme metodlarıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
2Kimyasal BiyolojiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
3Hücre organizasyonu, Hücre membranı ve özellikleriÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
4Hücre iskeleti ve Hücre organelleriÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
5Nükleik Asitler (DNA-RNA),Transkripsiyon ve TranslasyonÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
6Hücre döngüsü ve DNA replikasyonuÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
7Kromozomlar, yapısal ve sayısal anomalilerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
8Moleküler yaşlanma, ApoptozÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
9Temel vücut sistemleri, Duyu organlarıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
10 Endokrin sistemÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
11Sinir sistemiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
12 Kas ve iskelet sistemiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
13Solunum ve kardiyovasküler sistemÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
14Sindirim sistemi ve diğer sistemlerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
Kaynak
1)Ders sunumları
1) Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. 2) Cecie Starr, Ralph Taggart, Christine Evers,Lisa Starr. Biology: The Unity and Diversity of Life, 14th Edition, 2016. 3) Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:275, İstanbul, 2009.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50