Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DENEYİM TASARIMI VE İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ-Güz Dönemi2+12,55
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Zafer TOPALOĞLU
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Ali Demir
Dersin AmacıUygulamalı bir ders olabilir. İnsan ve bilgisayar etkileşimi anlatıldıktan sonra, bu etkileşimin tasarım ve yeni medya ile ilişkisi üzerinden bir proje yaptırılarak deneyimlenmesi dersin çıktısı olacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞ,İNSAN VE BİLGİSAYAR,ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİ,ETKİLEŞİM NEDİR,TASARI İŞLEMLERİ,ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİ,Uygulama,TASARIM KURALLARI,YAYGIN TASARIM,TASARIM MODELLERİ,İBE YÖNTEMLERİ,SOSYAL MEDYA KATILIMI,YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) temel kavramlarını inceleyerek kullanılabilirlik tanımını verebilir.13, 16, 20, 23, 9A
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin önemini tartışabilir.10, 16, 19, 20, 21, 9A
Kullanılabilirlik yaklaşımlarını tanımlayabilir ve açıklayabilir.10, 19, 20, 23, 9A
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanı ile sosyal medya arasında bağlantı kurabilir.10, 16, 19, 20, 3, 9A
Tasarım Kuralları ve Etkileşim Tasarı Temelleri açıklayabilir.16, 2, 9A
Tasarım Modellerini bilir ve pratikte uygulayabilir.13, 19, 21, 8, 9G
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin (İBE) psikolojik boyutunu açıklayabilir.10, 13, 16, 19, 20G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
2İNSAN VE BİLGİSAYARKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
3ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
4ETKİLEŞİM NEDİRKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
5TASARI İŞLEMLERİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
6ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
7Uygulamaİncelendiği konularının tekrarlanması
8TASARIM KURALLARIKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
9YAYGIN TASARIMKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
10TASARIM MODELLERİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
11İBE YÖNTEMLERİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
12SOSYAL MEDYA KATILIMIKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
13YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİKKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
14Genel Değerlendirmeİncelendiği konularının tekrarlanması
Kaynak
Kürşat Çağıltay, İnsan -Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği, Seçkin Yaynları, Ocak 2018.
Acartürk, C. Ve Çağıltay, K. (2006), İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve ODTÜ’de Yürütülen Çalışmalar, Akademik Bilişim‘06, Pamukkale Üniversitesi Filiz Kuşkaya Mumcu, Tülin Haşlaman, Bahadır Yıldız, Hakan Tüzün, Etkileşimli sistem tasarımında kullanılabilirlik: Bilgi işlem sorun ve ihtiyaç iletme sistemi örneği, 8th International Educational Technology Conference (IETC-2008), At Eskişehir, Turkey, Volume: 391-395, May 2008

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir.
3
Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular.
4
Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
7
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
9
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
13
Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır.
X
14
Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir.
X
15
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
16
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14114
Rehberli Problem Çözme7321
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler10330
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)145
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(145/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DENEYİM TASARIMI VE İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ-Güz Dönemi2+12,55
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. İhsan EKEN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Zafer TOPALOĞLU
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Ali Demir
Dersin AmacıUygulamalı bir ders olabilir. İnsan ve bilgisayar etkileşimi anlatıldıktan sonra, bu etkileşimin tasarım ve yeni medya ile ilişkisi üzerinden bir proje yaptırılarak deneyimlenmesi dersin çıktısı olacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞ,İNSAN VE BİLGİSAYAR,ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİ,ETKİLEŞİM NEDİR,TASARI İŞLEMLERİ,ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİ,Uygulama,TASARIM KURALLARI,YAYGIN TASARIM,TASARIM MODELLERİ,İBE YÖNTEMLERİ,SOSYAL MEDYA KATILIMI,YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) temel kavramlarını inceleyerek kullanılabilirlik tanımını verebilir.13, 16, 20, 23, 9A
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin önemini tartışabilir.10, 16, 19, 20, 21, 9A
Kullanılabilirlik yaklaşımlarını tanımlayabilir ve açıklayabilir.10, 19, 20, 23, 9A
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanı ile sosyal medya arasında bağlantı kurabilir.10, 16, 19, 20, 3, 9A
Tasarım Kuralları ve Etkileşim Tasarı Temelleri açıklayabilir.16, 2, 9A
Tasarım Modellerini bilir ve pratikte uygulayabilir.13, 19, 21, 8, 9G
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin (İBE) psikolojik boyutunu açıklayabilir.10, 13, 16, 19, 20G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
2İNSAN VE BİLGİSAYARKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
3ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
4ETKİLEŞİM NEDİRKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
5TASARI İŞLEMLERİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
6ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
7Uygulamaİncelendiği konularının tekrarlanması
8TASARIM KURALLARIKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
9YAYGIN TASARIMKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
10TASARIM MODELLERİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
11İBE YÖNTEMLERİKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
12SOSYAL MEDYA KATILIMIKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
13YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİKKonu ile ilgili kitap bölümünün okunması
14Genel Değerlendirmeİncelendiği konularının tekrarlanması
Kaynak
Kürşat Çağıltay, İnsan -Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği, Seçkin Yaynları, Ocak 2018.
Acartürk, C. Ve Çağıltay, K. (2006), İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve ODTÜ’de Yürütülen Çalışmalar, Akademik Bilişim‘06, Pamukkale Üniversitesi Filiz Kuşkaya Mumcu, Tülin Haşlaman, Bahadır Yıldız, Hakan Tüzün, Etkileşimli sistem tasarımında kullanılabilirlik: Bilgi işlem sorun ve ihtiyaç iletme sistemi örneği, 8th International Educational Technology Conference (IETC-2008), At Eskişehir, Turkey, Volume: 391-395, May 2008

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir.
3
Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular.
4
Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
7
Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
9
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
13
Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır.
X
14
Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir.
X
15
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
16
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
17
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:08Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:10