Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENEYİM TASARIMI VE İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zafer TOPALOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Ali Demir |
Dersin Amacı | Uygulamalı bir ders olabilir. İnsan ve bilgisayar etkileşimi anlatıldıktan sonra, bu etkileşimin tasarım ve yeni medya ile ilişkisi üzerinden bir proje yaptırılarak deneyimlenmesi dersin çıktısı olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞ,İNSAN VE BİLGİSAYAR,ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİ,ETKİLEŞİM NEDİR,TASARI İŞLEMLERİ,ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİ,Uygulama,TASARIM KURALLARI,YAYGIN TASARIM,TASARIM MODELLERİ,İBE YÖNTEMLERİ,SOSYAL MEDYA KATILIMI,YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) temel kavramlarını inceleyerek kullanılabilirlik tanımını verebilir. | 13, 16, 20, 23, 9 | A |
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin önemini tartışabilir. | 10, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
Kullanılabilirlik yaklaşımlarını tanımlayabilir ve açıklayabilir. | 10, 19, 20, 23, 9 | A |
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanı ile sosyal medya arasında bağlantı kurabilir. | 10, 16, 19, 20, 3, 9 | A |
Tasarım Kuralları ve Etkileşim Tasarı Temelleri açıklayabilir. | 16, 2, 9 | A |
Tasarım Modellerini bilir ve pratikte uygulayabilir. | 13, 19, 21, 8, 9 | G |
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin (İBE) psikolojik boyutunu açıklayabilir. | 10, 13, 16, 19, 20 | G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | İNSAN VE BİLGİSAYAR | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | ETKİLEŞİM NEDİR | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | TASARI İŞLEMLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Uygulama | İncelendiği konularının tekrarlanması |
8 | TASARIM KURALLARI | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | YAYGIN TASARIM | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | TASARIM MODELLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | İBE YÖNTEMLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | SOSYAL MEDYA KATILIMI | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | Genel Değerlendirme | İncelendiği konularının tekrarlanması |
Kaynak |
Kürşat Çağıltay, İnsan -Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği, Seçkin Yaynları, Ocak 2018. |
Acartürk, C. Ve Çağıltay, K. (2006), İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve ODTÜ’de Yürütülen Çalışmalar, Akademik Bilişim‘06, Pamukkale Üniversitesi Filiz Kuşkaya Mumcu, Tülin Haşlaman, Bahadır Yıldız, Hakan Tüzün, Etkileşimli sistem tasarımında kullanılabilirlik: Bilgi işlem sorun ve ihtiyaç iletme sistemi örneği, 8th International Educational Technology Conference (IETC-2008), At Eskişehir, Turkey, Volume: 391-395, May 2008 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | ||||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 3 | 21 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 10 | 3 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 145 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(145/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENEYİM TASARIMI VE İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zafer TOPALOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Ali Demir |
Dersin Amacı | Uygulamalı bir ders olabilir. İnsan ve bilgisayar etkileşimi anlatıldıktan sonra, bu etkileşimin tasarım ve yeni medya ile ilişkisi üzerinden bir proje yaptırılarak deneyimlenmesi dersin çıktısı olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞ,İNSAN VE BİLGİSAYAR,ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİ,ETKİLEŞİM NEDİR,TASARI İŞLEMLERİ,ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİ,Uygulama,TASARIM KURALLARI,YAYGIN TASARIM,TASARIM MODELLERİ,İBE YÖNTEMLERİ,SOSYAL MEDYA KATILIMI,YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) temel kavramlarını inceleyerek kullanılabilirlik tanımını verebilir. | 13, 16, 20, 23, 9 | A |
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin önemini tartışabilir. | 10, 16, 19, 20, 21, 9 | A |
Kullanılabilirlik yaklaşımlarını tanımlayabilir ve açıklayabilir. | 10, 19, 20, 23, 9 | A |
İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanı ile sosyal medya arasında bağlantı kurabilir. | 10, 16, 19, 20, 3, 9 | A |
Tasarım Kuralları ve Etkileşim Tasarı Temelleri açıklayabilir. | 16, 2, 9 | A |
Tasarım Modellerini bilir ve pratikte uygulayabilir. | 13, 19, 21, 8, 9 | G |
İnsan Bilgisayar Etkileşiminin (İBE) psikolojik boyutunu açıklayabilir. | 10, 13, 16, 19, 20 | G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİNE (İBE) GİRİŞ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | İNSAN VE BİLGİSAYAR | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | ETKİLEŞİMLİ SİSTEMLERİN KULLANILABİLİRLİĞİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | ETKİLEŞİM NEDİR | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | TASARI İŞLEMLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | ETKİLEŞİM TASARI TEMELLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Uygulama | İncelendiği konularının tekrarlanması |
8 | TASARIM KURALLARI | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | YAYGIN TASARIM | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | TASARIM MODELLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | İBE YÖNTEMLERİ | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | SOSYAL MEDYA KATILIMI | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | YAYGIN BİLİŞİM VE ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | Genel Değerlendirme | İncelendiği konularının tekrarlanması |
Kaynak |
Kürşat Çağıltay, İnsan -Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği, Seçkin Yaynları, Ocak 2018. |
Acartürk, C. Ve Çağıltay, K. (2006), İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve ODTÜ’de Yürütülen Çalışmalar, Akademik Bilişim‘06, Pamukkale Üniversitesi Filiz Kuşkaya Mumcu, Tülin Haşlaman, Bahadır Yıldız, Hakan Tüzün, Etkileşimli sistem tasarımında kullanılabilirlik: Bilgi işlem sorun ve ihtiyaç iletme sistemi örneği, 8th International Educational Technology Conference (IETC-2008), At Eskişehir, Turkey, Volume: 391-395, May 2008 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | ||||||
3 | Medya kuruluşlarının ihtiyaçlarını analiz eder ve bu doğrultuda iletişim sistem süreçlerini planlar ve uygular. | ||||||
4 | Yeni medya projelerini planlar ve uygulamaya koyar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
7 | Yeni Medya ve İletişim Sistemleri disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Yeni medya ve iletişim sistemlerine ait araç ve yazılımlarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Medya kuruluşlarına yönelik olarak yeni medya projeleri geliştirir ve bütün süreci yönetir. | X | |||||
15 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
16 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |