Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİKİR HAREKETLERİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimleri hakkında bilgi vermek, bugünkü medyayı doğru değerlendirebilmek için basının geçmişten günümüze geçirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal değişiklikleri tanımlamak, tarihi, içeriği ve yapısıyla kitle iletişim araçlarının eleştirel biçimde anlaşılmasını teşvik etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Basının doğuşu ve gelişimi. Yazıdan önce iletişim nasıldı?,Yazının ve kağıdın icadı, ilkçağda iletişim,Ortaçağda iletişim,Matbaanın icadıyla ilgili gelişmeler.,Yeniçağda basın yayın hareketleri. ,16.,17. ve 18.yy'da basının yapısı ,İçerik alanında baskı devrimi. ,Ara sınav,Ulaşım ve iletişim araçlarının icatları,Dünyadaki haber ajanslarının doğuşu,Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşu ve gelişimi,21. yüzyılda basın alanındaki gelişmeler,Türk basın tarihi,Cumhuriyet yıllarında Türk Basın Tarihi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Basının doğuşu ve gelişimini açıklar16, 9A
Yazıdan önce kullanılan iletişim yöntemlerini tanımlar.16, 9A
Yazının ve kağıdın icadını anlatır.16, 9A
İlkçağ ve ortaçağdaki iletişimin temel özelliklerini açıklar16, 9A
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerini belirler.16, 9A
Yazının icadından matbaanın icadına kadar olan dönemi inceler.16, 9A
Ulaşımda ve iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar.16, 9A
Matbaa, telgraf, telefon ve sinemanın icadı gibi teknolojik gelişmelerin medya tarihi içerisindeki rolünü belirler.16, 9A
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar.16, 9A
İlk gazetelerin özelliklerini analiz eder.16, 9A
Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini yorumlar.16, 9A
20.yy uluslar arası haber akışını açıklar.16, 9A
Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşunu, gelişimini belirler.16, 9A
Yeni iletişim teknolojilerinin medya tarihindeki gelişimini açıklar.16, 9A
Yeni medyada etik kavramını belirler.16, 9A
Türk basın tarihini anlatır.16, 9A
Türk basın tarihinin gelişimi içinde önemli rolü olan gazeteciler hakkında proje hazırlar.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Basının doğuşu ve gelişimi. Yazıdan önce iletişim nasıldı?
2Yazının ve kağıdın icadı, ilkçağda iletişim
3Ortaçağda iletişim
4Matbaanın icadıyla ilgili gelişmeler.
5Yeniçağda basın yayın hareketleri.
616.,17. ve 18.yy'da basının yapısı
7İçerik alanında baskı devrimi.
8Ara sınav
9Ulaşım ve iletişim araçlarının icatları
10Dünyadaki haber ajanslarının doğuşu
11Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşu ve gelişimi
1221. yüzyılda basın alanındaki gelişmeler
13Türk basın tarihi
14Cumhuriyet yıllarında Türk Basın Tarihi
Kaynak
[1] www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri
[2] Crowley, D., and P. Heyer (editors). Communication in History: Technology, Culture, Society, Boston: Pearson A and B. (any edition) [3] Jeanneney, Jean-Noel. Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. Çev. Esra Atuk, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006. [4] Girgin, Atilla. Uluslar arası İletişim Haber Ajansları ve A.A. İstanbul: Der Yayınları, 2002. [5] İnuğur, M. Nuri. Basın ve Yayın Tarihi. İstanbul: Der Yayınları, 2002. [6] Topuz, Hıfzı. Türk Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, 2003. [7] Burke, Peter, Briggs, Asa. Medyanın Toplumsal Tarihi, İzdüşüm Yayınları [8] www.megeb.gov.tr adresinde yayınlanan Türk Basın Tarihi ders notları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir.
2
PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir.
3
PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir.
4
PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir.
5
PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir.
6
PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir.
7
PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir.
8
PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir.
9
PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir.
10
PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir.
11
PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir.
12
PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
13
PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular;
14
PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz.
15
PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİKİR HAREKETLERİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimleri hakkında bilgi vermek, bugünkü medyayı doğru değerlendirebilmek için basının geçmişten günümüze geçirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal değişiklikleri tanımlamak, tarihi, içeriği ve yapısıyla kitle iletişim araçlarının eleştirel biçimde anlaşılmasını teşvik etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Basının doğuşu ve gelişimi. Yazıdan önce iletişim nasıldı?,Yazının ve kağıdın icadı, ilkçağda iletişim,Ortaçağda iletişim,Matbaanın icadıyla ilgili gelişmeler.,Yeniçağda basın yayın hareketleri. ,16.,17. ve 18.yy'da basının yapısı ,İçerik alanında baskı devrimi. ,Ara sınav,Ulaşım ve iletişim araçlarının icatları,Dünyadaki haber ajanslarının doğuşu,Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşu ve gelişimi,21. yüzyılda basın alanındaki gelişmeler,Türk basın tarihi,Cumhuriyet yıllarında Türk Basın Tarihi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Basının doğuşu ve gelişimini açıklar16, 9A
Yazıdan önce kullanılan iletişim yöntemlerini tanımlar.16, 9A
Yazının ve kağıdın icadını anlatır.16, 9A
İlkçağ ve ortaçağdaki iletişimin temel özelliklerini açıklar16, 9A
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerini belirler.16, 9A
Yazının icadından matbaanın icadına kadar olan dönemi inceler.16, 9A
Ulaşımda ve iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar.16, 9A
Matbaa, telgraf, telefon ve sinemanın icadı gibi teknolojik gelişmelerin medya tarihi içerisindeki rolünü belirler.16, 9A
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar.16, 9A
İlk gazetelerin özelliklerini analiz eder.16, 9A
Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini yorumlar.16, 9A
20.yy uluslar arası haber akışını açıklar.16, 9A
Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşunu, gelişimini belirler.16, 9A
Yeni iletişim teknolojilerinin medya tarihindeki gelişimini açıklar.16, 9A
Yeni medyada etik kavramını belirler.16, 9A
Türk basın tarihini anlatır.16, 9A
Türk basın tarihinin gelişimi içinde önemli rolü olan gazeteciler hakkında proje hazırlar.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Basının doğuşu ve gelişimi. Yazıdan önce iletişim nasıldı?
2Yazının ve kağıdın icadı, ilkçağda iletişim
3Ortaçağda iletişim
4Matbaanın icadıyla ilgili gelişmeler.
5Yeniçağda basın yayın hareketleri.
616.,17. ve 18.yy'da basının yapısı
7İçerik alanında baskı devrimi.
8Ara sınav
9Ulaşım ve iletişim araçlarının icatları
10Dünyadaki haber ajanslarının doğuşu
11Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşu ve gelişimi
1221. yüzyılda basın alanındaki gelişmeler
13Türk basın tarihi
14Cumhuriyet yıllarında Türk Basın Tarihi
Kaynak
[1] www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri
[2] Crowley, D., and P. Heyer (editors). Communication in History: Technology, Culture, Society, Boston: Pearson A and B. (any edition) [3] Jeanneney, Jean-Noel. Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. Çev. Esra Atuk, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006. [4] Girgin, Atilla. Uluslar arası İletişim Haber Ajansları ve A.A. İstanbul: Der Yayınları, 2002. [5] İnuğur, M. Nuri. Basın ve Yayın Tarihi. İstanbul: Der Yayınları, 2002. [6] Topuz, Hıfzı. Türk Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, 2003. [7] Burke, Peter, Briggs, Asa. Medyanın Toplumsal Tarihi, İzdüşüm Yayınları [8] www.megeb.gov.tr adresinde yayınlanan Türk Basın Tarihi ders notları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir.
2
PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir.
3
PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir.
4
PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir.
5
PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir.
6
PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir.
7
PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir.
8
PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir.
9
PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir.
10
PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir.
11
PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir.
12
PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
13
PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular;
14
PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz.
15
PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:14Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:16