Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA VE GÖSTERGEBİLİM-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDerin amacı Göstergebilim öğelerini gerçek yaşamda, medyada yansılarını görmelerini ve farkındalıklarını sağlamak, daha eleştirel ve bilinçli bakış açıları geliştirmelerinde kültürel alt yapılarını zenginleştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders tanıtımı, beklentiler, sınavlar, projeler,kaynaklar
,4. Güç Medyanın kitlelere erişim kapasitesi- internet gazeteciliği- simgeler, fotoğraflar; reklamcılık, sosyal medya içerik üretimi,Göstergebilim teorisyenleri, göstergebilim nedir? Saussure Peirce, Barthes,Simgeler ve semboller: medyanın kullandığı ikonik göstergeler ve dolayımlamalar: sözel ve görsel dolayımlama araçları nelerdir...,Göstergelerin medyada kullanım örnekleri: televizyon,Medyadan örnekler : gazete örnekleri,ara sınav,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; medya ve sosyal medya örnekleri,sunumlar,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri,Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları,Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları,Genel Tekrar,yıl sonu sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
10, 13, 16, 18, 3, 37, 9A, E
1-Öğrenci, geleneksel ve yeni medya içeriklerindeki açık ve gizli anlamları anlar ve kullanabilir. 2- Günlük yaşamda karşılaşılan sembol, simge, reklâm içeriklerini, beden dilini , yan anlamları, mecazi dili alımlayabilir ve yorum yapabilir. , 3- gazete fotoğraflarını, reklam görsellerini göstergebilim teorileri çerçevesinde anlamlandırabilir ve kullanabilir. 4. Medya popüler kültür içeriklerinde, filmlerde, dizilerde kullanılan çeşitli renkleri, beden dili göstergelerini, şiir ve lirikleri anlamlandırabilir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders tanıtımı, beklentiler, sınavlar, projeler,kaynaklar
24. Güç Medyanın kitlelere erişim kapasitesi- internet gazeteciliği- simgeler, fotoğraflar; reklamcılık, sosyal medya içerik üretimi
3Göstergebilim teorisyenleri, göstergebilim nedir? Saussure Peirce, BarthesMedya Denetimi, Noam Chomsky ( kitap)
4Simgeler ve semboller: medyanın kullandığı ikonik göstergeler ve dolayımlamalar: sözel ve görsel dolayımlama araçları nelerdir...Medya Denetimi..Noam Chomsky
5Göstergelerin medyada kullanım örnekleri: televizyontelevizyon örnekleri sunumları
6Medyadan örnekler : gazete örnekleriMedyadan örnek araştırmaları; izler ve dinler kitle istismarı
7ara sınav
8Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örneklerisosyal medya ve uygulamalar tarama çalışmaları
9Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; medya ve sosyal medya örnekleri,sunumlarmedya araştırmaları ve sunumlar için veri toplama
10Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleriyanlış yönlendiren medyadan örnekler, veri toplama; öğrenci sunumları
11Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumlarıYanıltıcı medya örnekleri; öğrenci sunumları
12Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumlarıYanıltıcı medya örnekleri; öğrenci sunumları
13Genel Tekrar
14yıl sonu sınavı
Kaynak
Göktürk, Akşit,Okuma Uğraşı,Çağdaş Yayınları, 1979, Ist. Güneş, Ahmet, (Ed) İletişim Araştırmalarında Göstergebilim, Literatürk, 2014,Ist.
Huxley Aldous, Algı Kapıları, İmge ,2003 Ank, Güllüoğlu, Özlem, (Ed)Görsel Metin Çözümleme,Ütopya,2012,Ank. Demir, Sedat, Umberto Eco, Okur ve Yorum, Dante,2016, Ist. Akerson, Fatma Erkman, Edebiyat ve Kuramlar,İthaki, 2012

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir.
2
PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir.
3
PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir.
4
PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir.
5
PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir.
6
PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir.
7
PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir.
8
PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir.
9
PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir.
10
PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir.
11
PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir.
12
PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
13
PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular;
14
PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz.
15
PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme3618
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer21020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA VE GÖSTERGEBİLİM-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDerin amacı Göstergebilim öğelerini gerçek yaşamda, medyada yansılarını görmelerini ve farkındalıklarını sağlamak, daha eleştirel ve bilinçli bakış açıları geliştirmelerinde kültürel alt yapılarını zenginleştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders tanıtımı, beklentiler, sınavlar, projeler,kaynaklar
,4. Güç Medyanın kitlelere erişim kapasitesi- internet gazeteciliği- simgeler, fotoğraflar; reklamcılık, sosyal medya içerik üretimi,Göstergebilim teorisyenleri, göstergebilim nedir? Saussure Peirce, Barthes,Simgeler ve semboller: medyanın kullandığı ikonik göstergeler ve dolayımlamalar: sözel ve görsel dolayımlama araçları nelerdir...,Göstergelerin medyada kullanım örnekleri: televizyon,Medyadan örnekler : gazete örnekleri,ara sınav,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; medya ve sosyal medya örnekleri,sunumlar,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri,Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları,Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları,Genel Tekrar,yıl sonu sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
10, 13, 16, 18, 3, 37, 9A, E
1-Öğrenci, geleneksel ve yeni medya içeriklerindeki açık ve gizli anlamları anlar ve kullanabilir. 2- Günlük yaşamda karşılaşılan sembol, simge, reklâm içeriklerini, beden dilini , yan anlamları, mecazi dili alımlayabilir ve yorum yapabilir. , 3- gazete fotoğraflarını, reklam görsellerini göstergebilim teorileri çerçevesinde anlamlandırabilir ve kullanabilir. 4. Medya popüler kültür içeriklerinde, filmlerde, dizilerde kullanılan çeşitli renkleri, beden dili göstergelerini, şiir ve lirikleri anlamlandırabilir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders tanıtımı, beklentiler, sınavlar, projeler,kaynaklar
24. Güç Medyanın kitlelere erişim kapasitesi- internet gazeteciliği- simgeler, fotoğraflar; reklamcılık, sosyal medya içerik üretimi
3Göstergebilim teorisyenleri, göstergebilim nedir? Saussure Peirce, BarthesMedya Denetimi, Noam Chomsky ( kitap)
4Simgeler ve semboller: medyanın kullandığı ikonik göstergeler ve dolayımlamalar: sözel ve görsel dolayımlama araçları nelerdir...Medya Denetimi..Noam Chomsky
5Göstergelerin medyada kullanım örnekleri: televizyontelevizyon örnekleri sunumları
6Medyadan örnekler : gazete örnekleriMedyadan örnek araştırmaları; izler ve dinler kitle istismarı
7ara sınav
8Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örneklerisosyal medya ve uygulamalar tarama çalışmaları
9Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; medya ve sosyal medya örnekleri,sunumlarmedya araştırmaları ve sunumlar için veri toplama
10Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleriyanlış yönlendiren medyadan örnekler, veri toplama; öğrenci sunumları
11Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumlarıYanıltıcı medya örnekleri; öğrenci sunumları
12Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumlarıYanıltıcı medya örnekleri; öğrenci sunumları
13Genel Tekrar
14yıl sonu sınavı
Kaynak
Göktürk, Akşit,Okuma Uğraşı,Çağdaş Yayınları, 1979, Ist. Güneş, Ahmet, (Ed) İletişim Araştırmalarında Göstergebilim, Literatürk, 2014,Ist.
Huxley Aldous, Algı Kapıları, İmge ,2003 Ank, Güllüoğlu, Özlem, (Ed)Görsel Metin Çözümleme,Ütopya,2012,Ank. Demir, Sedat, Umberto Eco, Okur ve Yorum, Dante,2016, Ist. Akerson, Fatma Erkman, Edebiyat ve Kuramlar,İthaki, 2012

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir.
2
PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir.
3
PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir.
4
PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir.
5
PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir.
6
PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir.
7
PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir.
8
PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir.
9
PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir.
10
PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir.
11
PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir.
12
PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
13
PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular;
14
PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz.
15
PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:14Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:16