Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE GÖSTERGEBİLİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Derin amacı Göstergebilim öğelerini gerçek yaşamda, medyada yansılarını görmelerini ve farkındalıklarını sağlamak, daha eleştirel ve bilinçli bakış açıları geliştirmelerinde kültürel alt yapılarını zenginleştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanıtımı, beklentiler, sınavlar, projeler,kaynaklar ,4. Güç Medyanın kitlelere erişim kapasitesi- internet gazeteciliği- simgeler, fotoğraflar; reklamcılık, sosyal medya içerik üretimi,Göstergebilim teorisyenleri, göstergebilim nedir? Saussure Peirce, Barthes,Simgeler ve semboller: medyanın kullandığı ikonik göstergeler ve dolayımlamalar: sözel ve görsel dolayımlama araçları nelerdir...,Göstergelerin medyada kullanım örnekleri: televizyon,Medyadan örnekler : gazete örnekleri,ara sınav,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; medya ve sosyal medya örnekleri,sunumlar,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri,Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları,Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları,Genel Tekrar,yıl sonu sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 13, 16, 18, 3, 37, 9 | A, E | |
1-Öğrenci, geleneksel ve yeni medya içeriklerindeki açık ve gizli anlamları anlar ve kullanabilir. 2- Günlük yaşamda karşılaşılan sembol, simge, reklâm içeriklerini, beden dilini , yan anlamları, mecazi dili alımlayabilir ve yorum yapabilir. , 3- gazete fotoğraflarını, reklam görsellerini göstergebilim teorileri çerçevesinde anlamlandırabilir ve kullanabilir. 4. Medya popüler kültür içeriklerinde, filmlerde, dizilerde kullanılan çeşitli renkleri, beden dili göstergelerini, şiir ve lirikleri anlamlandırabilir. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, beklentiler, sınavlar, projeler,kaynaklar | |
2 | 4. Güç Medyanın kitlelere erişim kapasitesi- internet gazeteciliği- simgeler, fotoğraflar; reklamcılık, sosyal medya içerik üretimi | |
3 | Göstergebilim teorisyenleri, göstergebilim nedir? Saussure Peirce, Barthes | Medya Denetimi, Noam Chomsky ( kitap) |
4 | Simgeler ve semboller: medyanın kullandığı ikonik göstergeler ve dolayımlamalar: sözel ve görsel dolayımlama araçları nelerdir... | Medya Denetimi..Noam Chomsky |
5 | Göstergelerin medyada kullanım örnekleri: televizyon | televizyon örnekleri sunumları |
6 | Medyadan örnekler : gazete örnekleri | Medyadan örnek araştırmaları; izler ve dinler kitle istismarı |
7 | ara sınav | |
8 | Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri | sosyal medya ve uygulamalar tarama çalışmaları |
9 | Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; medya ve sosyal medya örnekleri,sunumlar | medya araştırmaları ve sunumlar için veri toplama |
10 | Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri | yanlış yönlendiren medyadan örnekler, veri toplama; öğrenci sunumları |
11 | Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları | Yanıltıcı medya örnekleri; öğrenci sunumları |
12 | Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları | Yanıltıcı medya örnekleri; öğrenci sunumları |
13 | Genel Tekrar | |
14 | yıl sonu sınavı |
Kaynak |
Göktürk, Akşit,Okuma Uğraşı,Çağdaş Yayınları, 1979, Ist. Güneş, Ahmet, (Ed) İletişim Araştırmalarında Göstergebilim, Literatürk, 2014,Ist. |
Huxley Aldous, Algı Kapıları, İmge ,2003 Ank, Güllüoğlu, Özlem, (Ed)Görsel Metin Çözümleme,Ütopya,2012,Ank. Demir, Sedat, Umberto Eco, Okur ve Yorum, Dante,2016, Ist. Akerson, Fatma Erkman, Edebiyat ve Kuramlar,İthaki, 2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 6 | 18 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE GÖSTERGEBİLİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Derin amacı Göstergebilim öğelerini gerçek yaşamda, medyada yansılarını görmelerini ve farkındalıklarını sağlamak, daha eleştirel ve bilinçli bakış açıları geliştirmelerinde kültürel alt yapılarını zenginleştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanıtımı, beklentiler, sınavlar, projeler,kaynaklar ,4. Güç Medyanın kitlelere erişim kapasitesi- internet gazeteciliği- simgeler, fotoğraflar; reklamcılık, sosyal medya içerik üretimi,Göstergebilim teorisyenleri, göstergebilim nedir? Saussure Peirce, Barthes,Simgeler ve semboller: medyanın kullandığı ikonik göstergeler ve dolayımlamalar: sözel ve görsel dolayımlama araçları nelerdir...,Göstergelerin medyada kullanım örnekleri: televizyon,Medyadan örnekler : gazete örnekleri,ara sınav,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; medya ve sosyal medya örnekleri,sunumlar,Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri,Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları,Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları,Genel Tekrar,yıl sonu sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 13, 16, 18, 3, 37, 9 | A, E | |
1-Öğrenci, geleneksel ve yeni medya içeriklerindeki açık ve gizli anlamları anlar ve kullanabilir. 2- Günlük yaşamda karşılaşılan sembol, simge, reklâm içeriklerini, beden dilini , yan anlamları, mecazi dili alımlayabilir ve yorum yapabilir. , 3- gazete fotoğraflarını, reklam görsellerini göstergebilim teorileri çerçevesinde anlamlandırabilir ve kullanabilir. 4. Medya popüler kültür içeriklerinde, filmlerde, dizilerde kullanılan çeşitli renkleri, beden dili göstergelerini, şiir ve lirikleri anlamlandırabilir. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, beklentiler, sınavlar, projeler,kaynaklar | |
2 | 4. Güç Medyanın kitlelere erişim kapasitesi- internet gazeteciliği- simgeler, fotoğraflar; reklamcılık, sosyal medya içerik üretimi | |
3 | Göstergebilim teorisyenleri, göstergebilim nedir? Saussure Peirce, Barthes | Medya Denetimi, Noam Chomsky ( kitap) |
4 | Simgeler ve semboller: medyanın kullandığı ikonik göstergeler ve dolayımlamalar: sözel ve görsel dolayımlama araçları nelerdir... | Medya Denetimi..Noam Chomsky |
5 | Göstergelerin medyada kullanım örnekleri: televizyon | televizyon örnekleri sunumları |
6 | Medyadan örnekler : gazete örnekleri | Medyadan örnek araştırmaları; izler ve dinler kitle istismarı |
7 | ara sınav | |
8 | Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri | sosyal medya ve uygulamalar tarama çalışmaları |
9 | Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; medya ve sosyal medya örnekleri,sunumlar | medya araştırmaları ve sunumlar için veri toplama |
10 | Aldatıcı göstergeler, dil uygulamaları; sosyal medya örnekleri | yanlış yönlendiren medyadan örnekler, veri toplama; öğrenci sunumları |
11 | Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları | Yanıltıcı medya örnekleri; öğrenci sunumları |
12 | Veri toplama; yanıltıcı medya örnekleri, görsel veya yazılı örneklerle öğrenci sunumları | Yanıltıcı medya örnekleri; öğrenci sunumları |
13 | Genel Tekrar | |
14 | yıl sonu sınavı |
Kaynak |
Göktürk, Akşit,Okuma Uğraşı,Çağdaş Yayınları, 1979, Ist. Güneş, Ahmet, (Ed) İletişim Araştırmalarında Göstergebilim, Literatürk, 2014,Ist. |
Huxley Aldous, Algı Kapıları, İmge ,2003 Ank, Güllüoğlu, Özlem, (Ed)Görsel Metin Çözümleme,Ütopya,2012,Ank. Demir, Sedat, Umberto Eco, Okur ve Yorum, Dante,2016, Ist. Akerson, Fatma Erkman, Edebiyat ve Kuramlar,İthaki, 2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | ||||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |