Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin iletişim sosyolojisi alanında literatür ve teorik tartışmalara dayalı temel bilgi birikimini arttırmak ve bakış açısı sağlamaktır. İletişimin çok yönlü yapısını, tarihsel süreçte değişimini, sosyoloji disiplininin perspektifinden ve literatürdeki tartışmalar üzerinden takip etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması,İnsan, Kültür, İletişim ,Modernleşme ve Kitle İletişimi,Kamusallık ve Kamuoyu,Medya ve Toplumsal Değişme,Medya ve Toplumsal Kontrol,Propaganda,Televizyon,Kültür Endüstrisi,Kültürlerarası İletişim,Yeni Medya Tartışmaları,Dijital Kültür,Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları,Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
toplumsal olaylara ve gelişmelere gözlemci ve yorumlayıcı bir bakış açısıyla bakma becerilerini düzenler13, 16, 18, 19, 9A
İletişim Sosyolojisi alanındaki temel tartışmaları yorumlar 9A
İletişim ve medya metinlerini eleştirel bir şekilde analiz eder.9A
Siyasal iletişim stratejilerini ve propagandanın toplum üzerindeki etkilerini analiz edebilir.9A
Medyanın toplum üzerindeki etkilerini, medyanın toplumsal değerler ve normlarla etkileşimini inceleyebilir.9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılmasıCangöz, İ., Poyraz, B., & Köker, E. (2017). İletişim Sosyolojisi. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi.
2İnsan, Kültür, İletişim Crowley, D., & Heyer, P. (2014). İletişim tarihi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
3Modernleşme ve Kitle İletişimi
4Kamusallık ve Kamuoyu
5Medya ve Toplumsal Değişme
6Medya ve Toplumsal Kontrol
7Propaganda
8Televizyon
9Kültür Endüstrisi
10Kültürlerarası İletişimÖzdemir, İ. (2011). Kültürlerarası İletişimin Önemi. folklor/edebiyat, 17(66), 29-38.
11Yeni Medya Tartışmaları
12Dijital Kültür
13Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları
14Genel Değerlendirme
Kaynak
1. Maigret, E. (2019). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları. 2. Her hafta konularla ilgili makaleler gönderilecektir.
Tüfekçioğlu, H. (2023). Kitle İletişimin Soyağacı/İletişim Sosyolojisi Tezleri. İstanbul: Doğu Kitabevi. Bottomore, T. (2016). Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları. Bourdieu, P. (2021). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayınları. Jeanneney, J. N. (2009). Medya Tarihi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. McLuhan, M. (2016). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir.
2
PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir.
3
PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir.
4
PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir.
5
PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir.
6
PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir.
7
PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir.
8
PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir.
9
PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir.
10
PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir.
11
PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir.
12
PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
13
PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular;
14
PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz.
15
PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi51050
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer133
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı155
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin iletişim sosyolojisi alanında literatür ve teorik tartışmalara dayalı temel bilgi birikimini arttırmak ve bakış açısı sağlamaktır. İletişimin çok yönlü yapısını, tarihsel süreçte değişimini, sosyoloji disiplininin perspektifinden ve literatürdeki tartışmalar üzerinden takip etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması,İnsan, Kültür, İletişim ,Modernleşme ve Kitle İletişimi,Kamusallık ve Kamuoyu,Medya ve Toplumsal Değişme,Medya ve Toplumsal Kontrol,Propaganda,Televizyon,Kültür Endüstrisi,Kültürlerarası İletişim,Yeni Medya Tartışmaları,Dijital Kültür,Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları,Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
toplumsal olaylara ve gelişmelere gözlemci ve yorumlayıcı bir bakış açısıyla bakma becerilerini düzenler13, 16, 18, 19, 9A
İletişim Sosyolojisi alanındaki temel tartışmaları yorumlar 9A
İletişim ve medya metinlerini eleştirel bir şekilde analiz eder.9A
Siyasal iletişim stratejilerini ve propagandanın toplum üzerindeki etkilerini analiz edebilir.9A
Medyanın toplum üzerindeki etkilerini, medyanın toplumsal değerler ve normlarla etkileşimini inceleyebilir.9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılmasıCangöz, İ., Poyraz, B., & Köker, E. (2017). İletişim Sosyolojisi. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi.
2İnsan, Kültür, İletişim Crowley, D., & Heyer, P. (2014). İletişim tarihi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
3Modernleşme ve Kitle İletişimi
4Kamusallık ve Kamuoyu
5Medya ve Toplumsal Değişme
6Medya ve Toplumsal Kontrol
7Propaganda
8Televizyon
9Kültür Endüstrisi
10Kültürlerarası İletişimÖzdemir, İ. (2011). Kültürlerarası İletişimin Önemi. folklor/edebiyat, 17(66), 29-38.
11Yeni Medya Tartışmaları
12Dijital Kültür
13Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları
14Genel Değerlendirme
Kaynak
1. Maigret, E. (2019). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları. 2. Her hafta konularla ilgili makaleler gönderilecektir.
Tüfekçioğlu, H. (2023). Kitle İletişimin Soyağacı/İletişim Sosyolojisi Tezleri. İstanbul: Doğu Kitabevi. Bottomore, T. (2016). Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları. Bourdieu, P. (2021). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayınları. Jeanneney, J. N. (2009). Medya Tarihi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. McLuhan, M. (2016). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir.
2
PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir.
3
PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir.
4
PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir.
5
PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir.
6
PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir.
7
PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir.
8
PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir.
9
PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir.
10
PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir.
11
PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir.
12
PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
13
PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular;
14
PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz.
15
PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:14Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:16