Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RENK VE HARMONİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Görsel Tasarım elemanı olarak renk olgusunu, teorik ve deneysel birikimlerin ışığında görsel düzenlemelerde dengeli ve ahenkli kullanabilmek, öte yandan; bir ifade aracı olan ‘Renk’i anlam üretme sürecinde fiziksel ve psikolojik boyutlarına değinilerek resim ve sinema sanatı üzerinden ilişkilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tasarımda Harmoni,Renk kavramı ve Renk Teorileri,Renk Ahengi ve Armoninin temel prensipleri,Renk Duyumlarının incelenmesi,Empresyonist ve Post Empresyonist ressamların renk anlayışları ve örnek yapıtların incelenmesi,Sinema ve Resim sanatında renk olgusunun karşılaştırılması,Sinema ve Resim sanatında renk olgusunun karşılaştırılması,Psikolojik ve Sembolik anlam içinde Renk ve renk kodlarının çözümlenmesi,Sinema ve Renk ilişkisinde; Kieslowski, Antonioni filmlerinden örneklemeler,Renk Düzenleme ve kompozisyon planlaması,Teknik ve Yöntem,Uygulama,Uygulama,Kritik ve Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Renk olgusunu teorik olarak tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Sanatlar arası etkileşimi temel alarak çok boyutlu değerlendirir. | 12, 16, 19, 2, 20, 21, 6, 8, 9 | |
Renk olgusunu Resim ve Sinema sanatıyla ilişkilendirir. | 10, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Kolorist sanatçı ve yönetmenlerin renk anlayışları hakkında çıkarımda bulunur. | 16, 6 | A, D, E, F, H |
Renk olgusunu fiziksel ve psikolojik yönleriyle inceler. | 16, 9 | A, D, G |
'Renk'i bir ifade aracı olarak kavrar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
Renk öğesini tasarım ilkelerine bağlı olarak görsel düzenlemelerde kullanır. | 12, 2, 20, 6, 8, 9 | E, F, H |
Resim ve sinema sanatındaki renk kullanımını benzerlik ve farklılıklarına göre değerlendirir. | 10, 16, 2 | D, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasarımda Harmoni | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
2 | Renk kavramı ve Renk Teorileri | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
3 | Renk Ahengi ve Armoninin temel prensipleri | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
4 | Renk Duyumlarının incelenmesi | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
5 | Empresyonist ve Post Empresyonist ressamların renk anlayışları ve örnek yapıtların incelenmesi | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
6 | Sinema ve Resim sanatında renk olgusunun karşılaştırılması | Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003 |
7 | Sinema ve Resim sanatında renk olgusunun karşılaştırılması | Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003 |
8 | Psikolojik ve Sembolik anlam içinde Renk ve renk kodlarının çözümlenmesi | Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003 |
9 | Sinema ve Renk ilişkisinde; Kieslowski, Antonioni filmlerinden örneklemeler | Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003 |
10 | Renk Düzenleme ve kompozisyon planlaması | Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
11 | Teknik ve Yöntem | Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
12 | Uygulama | Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
13 | Uygulama | Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
14 | Kritik ve Değerlendirme | Sunum |
Kaynak |
1. Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993, 2. E.H.Gombrich 'Sanatın Öyküsü', Remzi Kitapevi, 1997,3. ''Görme Biçimleri'', John Berger, Metis Yayınları, 2014, 4. Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003, 5. Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
''Sanatın Kısa Tarihi'', Susie Hodge, Hep Kitap Yayınevi, ''Sanat Kitabı'' Alfa yayıncılık, ''Modern Resim'', İsmail Tunalı, Remzi Kitapevi, Modernizmin Serüveni'', Yapı Kredi yayınları, ''Modern Sanatın Öyküsü'', Norbert Lynton, Remzi Kitapevi, ''Modern Sanat'', Özken Eroğlu, Tekhne Yayınları, ''Sanatta Devrim'', Nazan İpşiroğlu-Mazhar İpşiroğlu, Remzi Kitabevi, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | X | |||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | X | |||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | X | |||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | X | |||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 20 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 16 | 32 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RENK VE HARMONİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Görsel Tasarım elemanı olarak renk olgusunu, teorik ve deneysel birikimlerin ışığında görsel düzenlemelerde dengeli ve ahenkli kullanabilmek, öte yandan; bir ifade aracı olan ‘Renk’i anlam üretme sürecinde fiziksel ve psikolojik boyutlarına değinilerek resim ve sinema sanatı üzerinden ilişkilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tasarımda Harmoni,Renk kavramı ve Renk Teorileri,Renk Ahengi ve Armoninin temel prensipleri,Renk Duyumlarının incelenmesi,Empresyonist ve Post Empresyonist ressamların renk anlayışları ve örnek yapıtların incelenmesi,Sinema ve Resim sanatında renk olgusunun karşılaştırılması,Sinema ve Resim sanatında renk olgusunun karşılaştırılması,Psikolojik ve Sembolik anlam içinde Renk ve renk kodlarının çözümlenmesi,Sinema ve Renk ilişkisinde; Kieslowski, Antonioni filmlerinden örneklemeler,Renk Düzenleme ve kompozisyon planlaması,Teknik ve Yöntem,Uygulama,Uygulama,Kritik ve Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Renk olgusunu teorik olarak tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Sanatlar arası etkileşimi temel alarak çok boyutlu değerlendirir. | 12, 16, 19, 2, 20, 21, 6, 8, 9 | |
Renk olgusunu Resim ve Sinema sanatıyla ilişkilendirir. | 10, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Kolorist sanatçı ve yönetmenlerin renk anlayışları hakkında çıkarımda bulunur. | 16, 6 | A, D, E, F, H |
Renk olgusunu fiziksel ve psikolojik yönleriyle inceler. | 16, 9 | A, D, G |
'Renk'i bir ifade aracı olarak kavrar. | 10, 16, 19, 9 | A, D, E |
Renk öğesini tasarım ilkelerine bağlı olarak görsel düzenlemelerde kullanır. | 12, 2, 20, 6, 8, 9 | E, F, H |
Resim ve sinema sanatındaki renk kullanımını benzerlik ve farklılıklarına göre değerlendirir. | 10, 16, 2 | D, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasarımda Harmoni | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
2 | Renk kavramı ve Renk Teorileri | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
3 | Renk Ahengi ve Armoninin temel prensipleri | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
4 | Renk Duyumlarının incelenmesi | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
5 | Empresyonist ve Post Empresyonist ressamların renk anlayışları ve örnek yapıtların incelenmesi | Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993 |
6 | Sinema ve Resim sanatında renk olgusunun karşılaştırılması | Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003 |
7 | Sinema ve Resim sanatında renk olgusunun karşılaştırılması | Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003 |
8 | Psikolojik ve Sembolik anlam içinde Renk ve renk kodlarının çözümlenmesi | Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003 |
9 | Sinema ve Renk ilişkisinde; Kieslowski, Antonioni filmlerinden örneklemeler | Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003 |
10 | Renk Düzenleme ve kompozisyon planlaması | Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
11 | Teknik ve Yöntem | Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
12 | Uygulama | Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
13 | Uygulama | Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
14 | Kritik ve Değerlendirme | Sunum |
Kaynak |
1. Sadettin Çağlarca, 'Renk ve Armoni Kuralları', İnkılap Kitapevi, 1993, 2. E.H.Gombrich 'Sanatın Öyküsü', Remzi Kitapevi, 1997,3. ''Görme Biçimleri'', John Berger, Metis Yayınları, 2014, 4. Mustafa Sözen, 'Sinemada Renk- Sembolik Anlamlar', Detay yayıncılık, 2003, 5. Önder Şenyapılı, 'Sinema Tasarım', Boyut Kitapları, 2003, |
''Sanatın Kısa Tarihi'', Susie Hodge, Hep Kitap Yayınevi, ''Sanat Kitabı'' Alfa yayıncılık, ''Modern Resim'', İsmail Tunalı, Remzi Kitapevi, Modernizmin Serüveni'', Yapı Kredi yayınları, ''Modern Sanatın Öyküsü'', Norbert Lynton, Remzi Kitapevi, ''Modern Sanat'', Özken Eroğlu, Tekhne Yayınları, ''Sanatta Devrim'', Nazan İpşiroğlu-Mazhar İpşiroğlu, Remzi Kitabevi, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | X | |||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | X | |||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | X | |||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | X | |||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | X | |||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | X | |||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | X | |||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |