Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AMBALAJ TASARIMI | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Necla İlknur SEVİNÇ GÖKMEN |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Necla İlknur SEVİNÇ GÖKMEN |
Dersin Amacı | Ambalajın ürün kimliği ve pazarlama üzerindeki etkisini tanımlamak. Ambalajın yapısal tasarımı ve tipografi, illüstrasyon gibi bileşenlerden oluşan grafik tasarım uygulamalarını analiz ederek ambalaj tasarım projesi hazırlama becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ambalaj tasarımına giriş, ambalajın tarihsel gelişimi.,Ambalaj türleri, ambalaj tasarım süreci.,Ambalaj tasarımının temel ilkeleri.,Ambalaj ve pazarlama,Ambalaj tasarımında form ve grafik öğeler. ,Ambalaj tasarım projesine giriş.,Ambalaj tasarımı proje geliştirme.,Grafik üretim teknikleri. Proje için prototip hazırlama.,Projenin sunumu.,Ambalaj tasarımı ve çevre ,Final ambalaj tasarım projesine giriş. Tasarım araştırma sunumlarının incelenmesi.,Ambalaj stratejisi kurgulama ve proje geliştirme.,Proje geliştirme ve ara değerlendirme,Ambalaj tasarım projelerinin sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi alan öğrenci; | ||
1.Ambalaj tasarımı ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek ve ambalaj tasarım stratejisinin önemini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | |
2. Ambalaj türlerini sınıflandırabilecek ve ambalaj yapımında kullanılan malzeme ve araçları açıklayabilecektir. | 13, 19, 21, 5 | |
3. Ambalaj tasarımı ilkelerine göre; tipografi, illüstrasyon gibi grafik ögeler ile birlikte, malzeme ve ambalajın üç boyutlu formunu değerlendirerek tasarım projesi geliştirebilecektir. | 10, 13, 21, 5, 9 | |
4. Eskiz aşamasından nihai ambalaj tasarımına kadar olan tüm süreci organize edebilecektir. | 11, 19, 5, 9 | |
5. Ambalaj tasarım marketinin yeni trendlerini yorumlayabilecektir. | 11, 19, 21, 4, 9 | |
6. Pazara yönelik marka ve ambalaj problemlerini çözme tekniklerini analiz edebilecektir. | 12, 13, 4 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ambalaj tasarımına giriş, ambalajın tarihsel gelişimi. | |
2 | Ambalaj türleri, ambalaj tasarım süreci. | |
3 | Ambalaj tasarımının temel ilkeleri. | |
4 | Ambalaj ve pazarlama | |
5 | Ambalaj tasarımında form ve grafik öğeler. | |
6 | Ambalaj tasarım projesine giriş. | |
7 | Ambalaj tasarımı proje geliştirme. | |
8 | Grafik üretim teknikleri. Proje için prototip hazırlama. | |
9 | Projenin sunumu. | |
10 | Ambalaj tasarımı ve çevre | |
11 | Final ambalaj tasarım projesine giriş. Tasarım araştırma sunumlarının incelenmesi. | |
12 | Ambalaj stratejisi kurgulama ve proje geliştirme. | |
13 | Proje geliştirme ve ara değerlendirme | |
14 | Ambalaj tasarım projelerinin sunumu |
Kaynak |
1- Ambalaj tasarımı, Emre Becer. Dost Kitabevi. 2017. 2- Etkili Ambalaj Tasarımı, Gültekin Erdal. Dora Yayınları. 2009. 3- Packaging design: Successful Product Branding From Concept to Shelf, M. R. Klimchuk, S. A. Krasovec. Wiley. 2013. 4- What is Packaging Design, Giles Calver. Rotovision. 2004. |
MEBİS üzerinden paylaşılan ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 10 | 50 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AMBALAJ TASARIMI | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ebru Gamze IŞIKSAÇAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Necla İlknur SEVİNÇ GÖKMEN |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Necla İlknur SEVİNÇ GÖKMEN |
Dersin Amacı | Ambalajın ürün kimliği ve pazarlama üzerindeki etkisini tanımlamak. Ambalajın yapısal tasarımı ve tipografi, illüstrasyon gibi bileşenlerden oluşan grafik tasarım uygulamalarını analiz ederek ambalaj tasarım projesi hazırlama becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ambalaj tasarımına giriş, ambalajın tarihsel gelişimi.,Ambalaj türleri, ambalaj tasarım süreci.,Ambalaj tasarımının temel ilkeleri.,Ambalaj ve pazarlama,Ambalaj tasarımında form ve grafik öğeler. ,Ambalaj tasarım projesine giriş.,Ambalaj tasarımı proje geliştirme.,Grafik üretim teknikleri. Proje için prototip hazırlama.,Projenin sunumu.,Ambalaj tasarımı ve çevre ,Final ambalaj tasarım projesine giriş. Tasarım araştırma sunumlarının incelenmesi.,Ambalaj stratejisi kurgulama ve proje geliştirme.,Proje geliştirme ve ara değerlendirme,Ambalaj tasarım projelerinin sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dersi alan öğrenci; | ||
1.Ambalaj tasarımı ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek ve ambalaj tasarım stratejisinin önemini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | |
2. Ambalaj türlerini sınıflandırabilecek ve ambalaj yapımında kullanılan malzeme ve araçları açıklayabilecektir. | 13, 19, 21, 5 | |
3. Ambalaj tasarımı ilkelerine göre; tipografi, illüstrasyon gibi grafik ögeler ile birlikte, malzeme ve ambalajın üç boyutlu formunu değerlendirerek tasarım projesi geliştirebilecektir. | 10, 13, 21, 5, 9 | |
4. Eskiz aşamasından nihai ambalaj tasarımına kadar olan tüm süreci organize edebilecektir. | 11, 19, 5, 9 | |
5. Ambalaj tasarım marketinin yeni trendlerini yorumlayabilecektir. | 11, 19, 21, 4, 9 | |
6. Pazara yönelik marka ve ambalaj problemlerini çözme tekniklerini analiz edebilecektir. | 12, 13, 4 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ambalaj tasarımına giriş, ambalajın tarihsel gelişimi. | |
2 | Ambalaj türleri, ambalaj tasarım süreci. | |
3 | Ambalaj tasarımının temel ilkeleri. | |
4 | Ambalaj ve pazarlama | |
5 | Ambalaj tasarımında form ve grafik öğeler. | |
6 | Ambalaj tasarım projesine giriş. | |
7 | Ambalaj tasarımı proje geliştirme. | |
8 | Grafik üretim teknikleri. Proje için prototip hazırlama. | |
9 | Projenin sunumu. | |
10 | Ambalaj tasarımı ve çevre | |
11 | Final ambalaj tasarım projesine giriş. Tasarım araştırma sunumlarının incelenmesi. | |
12 | Ambalaj stratejisi kurgulama ve proje geliştirme. | |
13 | Proje geliştirme ve ara değerlendirme | |
14 | Ambalaj tasarım projelerinin sunumu |
Kaynak |
1- Ambalaj tasarımı, Emre Becer. Dost Kitabevi. 2017. 2- Etkili Ambalaj Tasarımı, Gültekin Erdal. Dora Yayınları. 2009. 3- Packaging design: Successful Product Branding From Concept to Shelf, M. R. Klimchuk, S. A. Krasovec. Wiley. 2013. 4- What is Packaging Design, Giles Calver. Rotovision. 2004. |
MEBİS üzerinden paylaşılan ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir. | X | |||||
2 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
3 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir. | ||||||
4 | Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir. | ||||||
5 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
6 | Kültürlerin sembol sistemlerini anlar. | ||||||
7 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder. | ||||||
8 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar. | ||||||
9 | Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir. | ||||||
10 | Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | ||||||
12 | Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular. | ||||||
13 | Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
14 | Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir. | ||||||
15 | Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
16 | Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir. | ||||||
17 | Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
19 | En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
20 | Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır. | ||||||
21 | Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |