Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSLAM TARİHİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBilimsel olarak İslamın doğuşunu, Hz. Muhammed zamanında kitlelerin Müslümanlığı kabulünü, Hz. Muhammed sonrası Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinde İslamın yayılışını, kültür ve medeniyetini, Türklerin İslamı kabulünü ve hizmetlerinin daha iyi anlaşılmasını amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; İslam tarihine giriş, dönemler, kişiler ve kaynaklar,İslam tarihinin oluşumu(kur'an da tarih,hadislerde tarih,islam tarihinin diğer kaynakları).,İslam tarihi yazıcılığı,Klasik dönem islam tarihçileri.,İslam öncesinde Arabistan ve Avrupalının durumu ve arabistanda kurulan devletler.
,Peygamberler olmadan önce Hz.Muhammedin hayatı.,Hz.Muhammedin Peygamber oluşu,ilk vahiy ve çağrısının mahiyyeti.,İslamın Mekke devrinde meydana gelen bazı olaylar(Hz.Haticenin ölümü,Hz.Muhammedim Tahife gidişi,Hz.Muhammedin Hz.Aişe ile evlenmesi.,Muaize ve Marif olayı,akabe görüşmeleri ve yeni bir yurt arayışı,hicret.,İlk Müslüman toplum ve İslam devletinin kuruluşu(kardeşlik ve vatandaşlık aut.,Medine mescidi,suffe,kültürel sonuçlar).
,Medine-Mekke ilişkileri Hıdeybiye barışına kadar olan çatışmalar.
,Müslüman Yahudi ilişkiler(Hayberin fethi),Mekkenin fethi,huneyn ve evtas savaşları,taif muasarası.,İlk Müslüman elçiler ve evrensel İslam çağrısının tüm dünyaya duyurulması,İslam Hristiyan ilişkileri(Müte ve Tebük savaşı).,Siyer ve Magazi'nin gelişmesine engel olma sebepler.,genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İslam tarihi hakkında bilgi sahibi olurA, D
İslam düşünürlerinin yazılı ve sözlü eserlerini tanır9A, D
Araplar ve Araplar'da İslam öncesi siyasi, iktisadi ve sosyal hayatı tanır9A, D
Hz. Muhammed’in soyu, çocukluğu, gençliği ve peygamberliği hakkında bilgi sahibi olur9A, D
Hicret ve Medine Devri'ni tanır.9A, D
Hulefa-i Raşidin Devri'ni tanır9A, D
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İslam tarihine giriş, dönemler, kişiler ve kaynaklar
2İslam tarihinin oluşumu(kur'an da tarih,hadislerde tarih,islam tarihinin diğer kaynakları).
3İslam tarihi yazıcılığı,Klasik dönem islam tarihçileri.
4İslam öncesinde Arabistan ve Avrupalının durumu ve arabistanda kurulan devletler.
5Peygamberler olmadan önce Hz.Muhammedin hayatı.
6Hz.Muhammedin Peygamber oluşu,ilk vahiy ve çağrısının mahiyyeti.
7İslamın Mekke devrinde meydana gelen bazı olaylar(Hz.Haticenin ölümü,Hz.Muhammedim Tahife gidişi,Hz.Muhammedin Hz.Aişe ile evlenmesi.
8Muaize ve Marif olayı,akabe görüşmeleri ve yeni bir yurt arayışı,hicret.
9İlk Müslüman toplum ve İslam devletinin kuruluşu(kardeşlik ve vatandaşlık aut.,Medine mescidi,suffe,kültürel sonuçlar).
10Medine-Mekke ilişkileri Hıdeybiye barışına kadar olan çatışmalar.
11Müslüman Yahudi ilişkiler(Hayberin fethi),Mekkenin fethi,huneyn ve evtas savaşları,taif muasarası.
12İlk Müslüman elçiler ve evrensel İslam çağrısının tüm dünyaya duyurulması,İslam Hristiyan ilişkileri(Müte ve Tebük savaşı).
13Siyer ve Magazi'nin gelişmesine engel olma sebepler.
14genel değerlendirme
Kaynak
1) Baltacı, Cahit, İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2007 2) Hamidullah, Muhammed, İslam Peygamberi (çev. Salih Tuğ), İstanbul 1991 3) Kafesoğlu, İbrahim, Türk Millî Kültürü, İstanbul 1988. 4) Yıldız, Hakkı Dursun, İslamiyet ve Türkler, İstanbul 2000. 5) Yurdaydın, Hüseyin Gazi, İslam Tarihi Dersleri, Ankara 1971.
Öğretim üyesi notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11010
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı122
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSLAM TARİHİ-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBilimsel olarak İslamın doğuşunu, Hz. Muhammed zamanında kitlelerin Müslümanlığı kabulünü, Hz. Muhammed sonrası Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinde İslamın yayılışını, kültür ve medeniyetini, Türklerin İslamı kabulünü ve hizmetlerinin daha iyi anlaşılmasını amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; İslam tarihine giriş, dönemler, kişiler ve kaynaklar,İslam tarihinin oluşumu(kur'an da tarih,hadislerde tarih,islam tarihinin diğer kaynakları).,İslam tarihi yazıcılığı,Klasik dönem islam tarihçileri.,İslam öncesinde Arabistan ve Avrupalının durumu ve arabistanda kurulan devletler.
,Peygamberler olmadan önce Hz.Muhammedin hayatı.,Hz.Muhammedin Peygamber oluşu,ilk vahiy ve çağrısının mahiyyeti.,İslamın Mekke devrinde meydana gelen bazı olaylar(Hz.Haticenin ölümü,Hz.Muhammedim Tahife gidişi,Hz.Muhammedin Hz.Aişe ile evlenmesi.,Muaize ve Marif olayı,akabe görüşmeleri ve yeni bir yurt arayışı,hicret.,İlk Müslüman toplum ve İslam devletinin kuruluşu(kardeşlik ve vatandaşlık aut.,Medine mescidi,suffe,kültürel sonuçlar).
,Medine-Mekke ilişkileri Hıdeybiye barışına kadar olan çatışmalar.
,Müslüman Yahudi ilişkiler(Hayberin fethi),Mekkenin fethi,huneyn ve evtas savaşları,taif muasarası.,İlk Müslüman elçiler ve evrensel İslam çağrısının tüm dünyaya duyurulması,İslam Hristiyan ilişkileri(Müte ve Tebük savaşı).,Siyer ve Magazi'nin gelişmesine engel olma sebepler.,genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İslam tarihi hakkında bilgi sahibi olurA, D
İslam düşünürlerinin yazılı ve sözlü eserlerini tanır9A, D
Araplar ve Araplar'da İslam öncesi siyasi, iktisadi ve sosyal hayatı tanır9A, D
Hz. Muhammed’in soyu, çocukluğu, gençliği ve peygamberliği hakkında bilgi sahibi olur9A, D
Hicret ve Medine Devri'ni tanır.9A, D
Hulefa-i Raşidin Devri'ni tanır9A, D
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İslam tarihine giriş, dönemler, kişiler ve kaynaklar
2İslam tarihinin oluşumu(kur'an da tarih,hadislerde tarih,islam tarihinin diğer kaynakları).
3İslam tarihi yazıcılığı,Klasik dönem islam tarihçileri.
4İslam öncesinde Arabistan ve Avrupalının durumu ve arabistanda kurulan devletler.
5Peygamberler olmadan önce Hz.Muhammedin hayatı.
6Hz.Muhammedin Peygamber oluşu,ilk vahiy ve çağrısının mahiyyeti.
7İslamın Mekke devrinde meydana gelen bazı olaylar(Hz.Haticenin ölümü,Hz.Muhammedim Tahife gidişi,Hz.Muhammedin Hz.Aişe ile evlenmesi.
8Muaize ve Marif olayı,akabe görüşmeleri ve yeni bir yurt arayışı,hicret.
9İlk Müslüman toplum ve İslam devletinin kuruluşu(kardeşlik ve vatandaşlık aut.,Medine mescidi,suffe,kültürel sonuçlar).
10Medine-Mekke ilişkileri Hıdeybiye barışına kadar olan çatışmalar.
11Müslüman Yahudi ilişkiler(Hayberin fethi),Mekkenin fethi,huneyn ve evtas savaşları,taif muasarası.
12İlk Müslüman elçiler ve evrensel İslam çağrısının tüm dünyaya duyurulması,İslam Hristiyan ilişkileri(Müte ve Tebük savaşı).
13Siyer ve Magazi'nin gelişmesine engel olma sebepler.
14genel değerlendirme
Kaynak
1) Baltacı, Cahit, İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2007 2) Hamidullah, Muhammed, İslam Peygamberi (çev. Salih Tuğ), İstanbul 1991 3) Kafesoğlu, İbrahim, Türk Millî Kültürü, İstanbul 1988. 4) Yıldız, Hakkı Dursun, İslamiyet ve Türkler, İstanbul 2000. 5) Yurdaydın, Hüseyin Gazi, İslam Tarihi Dersleri, Ankara 1971.
Öğretim üyesi notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:49Son Güncelleme Tarihi: 07/11/2023 - 11:00