Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMACI GAZETECİLİK | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ders notları ve makaleler |
Dersin Amacı | Bir gazetecilik türü olarak araştırmacı gazeteciliğin diğer gazetecilik türlerinden farkını, bu türü ortaya çıkaran toplumsal ve siyasal dinamikleri, kamu yararı bakımından önemini ve uygulama biçimlerini eleştirel bir yaklaşımla ortaya koymak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmacı gazeteciliğin farklı tanımları ve bu gazetecilik türünü diğerlerinden farklılaştıran özellikler,Araştırmacı gazeteciliğin ortaya çıkış koşulları ve bu koşulların değerlendirilmesi.,Araştırmacı gazetecilik tarihi,Kamu yararı ve eşik bekçiliği kavramlarının tartışılması.,Sansasyonel gazetecilik pratikleri ve araştırmacı gazeteciliğin farklı anlamları.,Tekelleşme, küresel sermaye ile birlikte bu gazetecilik türünün dönüşümü.,Ara Sınav,Röportaj, yazı dizisi türü ile araştırmacı gazetecilik türünün yakınlıkları., Skandal gazeteciliği pratiklerinde araştırmacı gazeteciliğin yeri.,Dünyadan araştırmacı gazetecilik örnekleri.,Türkiye'den araştırmacı gazetecilik örnekleri.,Araştırmacı gazeteciliğin bir tür olarak değersizleştirilmesinin sebepleri ve sonuçları.,Yeni medyalar ve yeni araştırmacı gazetecilik türleri, yurttaş gazeteciliğinin yükselişi.,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırmacı gazeteciliği tanımlar. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliği yaratan koşulları değerlendirir. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliği işlevsel kılan unsurlardan biri olarak kamunun bilme hakkı kavramını araştırmacı gazetecilik pratiği dolayımıyla tartışır. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliğin tarihsel süreçte üstlendiği işlevleri mesleki pratikler bağlamında sorgular. | 13, 14, 16, 2, 4, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliğin diğer gazetecilik türlerinden farkını gösterir. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliğin örgütlenme ve uygulama tarzlarını diğer gazetecilik türlerininkiyle karşılaştırır. | 13, 14, 16, 2, 4, 5, 9 | A, F, H |
Medyanın örgütsel yapısının araştırmacı gazetecilik faaliyetleri üzerindeki etkilerini tartışır. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Toplumsal dinamiklerin araştırmacı gazetecilik faaliyetleri üzerindeki etkilerini tartışır. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Medya profesyonellerinin yaklaşımlarının araştırmacı gazetecilik faaliyetleri üzerindeki etkilerini tartışır. | 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Siyasal iktidar ve sivil toplumun araştırmacı gazetecilik pratiklerinin yapılanması ve dönüşümü üzerindeki etkilerini sorgular. | 14, 16, 2, 5, 9 | A, D, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırmacı gazeteciliğin farklı tanımları ve bu gazetecilik türünü diğerlerinden farklılaştıran özellikler | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-1, ss. 1-34. |
2 | Araştırmacı gazeteciliğin ortaya çıkış koşulları ve bu koşulların değerlendirilmesi. | Araştırmacı gazetecilik Ders Notu-2, ss. 1-30. |
3 | Araştırmacı gazetecilik tarihi | Araştırmacı gazetecilik Ders Notu-3, ss. 1-30. |
4 | Kamu yararı ve eşik bekçiliği kavramlarının tartışılması. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-4, ss. 1-30. |
5 | Sansasyonel gazetecilik pratikleri ve araştırmacı gazeteciliğin farklı anlamları. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-5, ss. 1-31. |
6 | Tekelleşme, küresel sermaye ile birlikte bu gazetecilik türünün dönüşümü. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-6, ss. 1-30. |
7 | Ara Sınav | Ders Notların Tümü. |
8 | Röportaj, yazı dizisi türü ile araştırmacı gazetecilik türünün yakınlıkları. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-8, ss. 1-30. |
9 | Skandal gazeteciliği pratiklerinde araştırmacı gazeteciliğin yeri. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-9, ss. 1-30. |
10 | Dünyadan araştırmacı gazetecilik örnekleri. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-10, ss. 1-30. |
11 | Türkiye'den araştırmacı gazetecilik örnekleri. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-11, ss. 1-30. |
12 | Araştırmacı gazeteciliğin bir tür olarak değersizleştirilmesinin sebepleri ve sonuçları. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-12, ss. 1-30. |
13 | Yeni medyalar ve yeni araştırmacı gazetecilik türleri, yurttaş gazeteciliğinin yükselişi. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-13, ss. 1-30. |
14 | Genel Sınav | Ders Notların ve Önerilen Literatürün Tümü. |
Kaynak |
1. Selda İçin Akçalı, Türkiye'de Araştırmacı Gazetecilik, Ankara: Gazeteciler Cemiyeti, 2002. 2. Seyfettin Turhan, Araştırmacı Gazetecilik, Ankara: Um:Ag Yayıncılık, 1997. Süleyman İrvan (2018). Araştırmacı Gazetecilik: Kavramsal Bir Değerlendirme, Etkileşim Dergisi, Sayı 2, ss. 70-94. 3. Olga Untila Kaplan (2023). Türkiye'de Araştırmacı gazeteciliği İnceleyen Akademik Çalışmalar Üzerine Bir Analiz, 1. Uluslararası Selçuk Bilimsel Araştırmalar Kongresi, 8-9 Temmuz 2023, Konya. 4. Cristian Grosu, Liviu Avram, Jurnalismul de Investigație, Iași: Polirom, 2004. 5. Ottavio Marcuso, Giornalismo D'inchiesta. Modeli storici e tecniche di scriitura: la sfida della qualita nell'era digitale, Edizioni Nuova Cultura, 2022. 6. Mebis Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 5 | 25 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 5 | 25 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 5 | 5 | 25 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 2 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 2 | 4 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(155/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMACI GAZETECİLİK | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ders notları ve makaleler |
Dersin Amacı | Bir gazetecilik türü olarak araştırmacı gazeteciliğin diğer gazetecilik türlerinden farkını, bu türü ortaya çıkaran toplumsal ve siyasal dinamikleri, kamu yararı bakımından önemini ve uygulama biçimlerini eleştirel bir yaklaşımla ortaya koymak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmacı gazeteciliğin farklı tanımları ve bu gazetecilik türünü diğerlerinden farklılaştıran özellikler,Araştırmacı gazeteciliğin ortaya çıkış koşulları ve bu koşulların değerlendirilmesi.,Araştırmacı gazetecilik tarihi,Kamu yararı ve eşik bekçiliği kavramlarının tartışılması.,Sansasyonel gazetecilik pratikleri ve araştırmacı gazeteciliğin farklı anlamları.,Tekelleşme, küresel sermaye ile birlikte bu gazetecilik türünün dönüşümü.,Ara Sınav,Röportaj, yazı dizisi türü ile araştırmacı gazetecilik türünün yakınlıkları., Skandal gazeteciliği pratiklerinde araştırmacı gazeteciliğin yeri.,Dünyadan araştırmacı gazetecilik örnekleri.,Türkiye'den araştırmacı gazetecilik örnekleri.,Araştırmacı gazeteciliğin bir tür olarak değersizleştirilmesinin sebepleri ve sonuçları.,Yeni medyalar ve yeni araştırmacı gazetecilik türleri, yurttaş gazeteciliğinin yükselişi.,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırmacı gazeteciliği tanımlar. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliği yaratan koşulları değerlendirir. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliği işlevsel kılan unsurlardan biri olarak kamunun bilme hakkı kavramını araştırmacı gazetecilik pratiği dolayımıyla tartışır. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliğin tarihsel süreçte üstlendiği işlevleri mesleki pratikler bağlamında sorgular. | 13, 14, 16, 2, 4, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliğin diğer gazetecilik türlerinden farkını gösterir. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Araştırmacı gazeteciliğin örgütlenme ve uygulama tarzlarını diğer gazetecilik türlerininkiyle karşılaştırır. | 13, 14, 16, 2, 4, 5, 9 | A, F, H |
Medyanın örgütsel yapısının araştırmacı gazetecilik faaliyetleri üzerindeki etkilerini tartışır. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Toplumsal dinamiklerin araştırmacı gazetecilik faaliyetleri üzerindeki etkilerini tartışır. | 13, 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Medya profesyonellerinin yaklaşımlarının araştırmacı gazetecilik faaliyetleri üzerindeki etkilerini tartışır. | 14, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Siyasal iktidar ve sivil toplumun araştırmacı gazetecilik pratiklerinin yapılanması ve dönüşümü üzerindeki etkilerini sorgular. | 14, 16, 2, 5, 9 | A, D, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırmacı gazeteciliğin farklı tanımları ve bu gazetecilik türünü diğerlerinden farklılaştıran özellikler | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-1, ss. 1-34. |
2 | Araştırmacı gazeteciliğin ortaya çıkış koşulları ve bu koşulların değerlendirilmesi. | Araştırmacı gazetecilik Ders Notu-2, ss. 1-30. |
3 | Araştırmacı gazetecilik tarihi | Araştırmacı gazetecilik Ders Notu-3, ss. 1-30. |
4 | Kamu yararı ve eşik bekçiliği kavramlarının tartışılması. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-4, ss. 1-30. |
5 | Sansasyonel gazetecilik pratikleri ve araştırmacı gazeteciliğin farklı anlamları. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-5, ss. 1-31. |
6 | Tekelleşme, küresel sermaye ile birlikte bu gazetecilik türünün dönüşümü. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-6, ss. 1-30. |
7 | Ara Sınav | Ders Notların Tümü. |
8 | Röportaj, yazı dizisi türü ile araştırmacı gazetecilik türünün yakınlıkları. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-8, ss. 1-30. |
9 | Skandal gazeteciliği pratiklerinde araştırmacı gazeteciliğin yeri. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-9, ss. 1-30. |
10 | Dünyadan araştırmacı gazetecilik örnekleri. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-10, ss. 1-30. |
11 | Türkiye'den araştırmacı gazetecilik örnekleri. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-11, ss. 1-30. |
12 | Araştırmacı gazeteciliğin bir tür olarak değersizleştirilmesinin sebepleri ve sonuçları. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-12, ss. 1-30. |
13 | Yeni medyalar ve yeni araştırmacı gazetecilik türleri, yurttaş gazeteciliğinin yükselişi. | Araştırmacı Gazetecilik Ders Notu-13, ss. 1-30. |
14 | Genel Sınav | Ders Notların ve Önerilen Literatürün Tümü. |
Kaynak |
1. Selda İçin Akçalı, Türkiye'de Araştırmacı Gazetecilik, Ankara: Gazeteciler Cemiyeti, 2002. 2. Seyfettin Turhan, Araştırmacı Gazetecilik, Ankara: Um:Ag Yayıncılık, 1997. Süleyman İrvan (2018). Araştırmacı Gazetecilik: Kavramsal Bir Değerlendirme, Etkileşim Dergisi, Sayı 2, ss. 70-94. 3. Olga Untila Kaplan (2023). Türkiye'de Araştırmacı gazeteciliği İnceleyen Akademik Çalışmalar Üzerine Bir Analiz, 1. Uluslararası Selçuk Bilimsel Araştırmalar Kongresi, 8-9 Temmuz 2023, Konya. 4. Cristian Grosu, Liviu Avram, Jurnalismul de Investigație, Iași: Polirom, 2004. 5. Ottavio Marcuso, Giornalismo D'inchiesta. Modeli storici e tecniche di scriitura: la sfida della qualita nell'era digitale, Edizioni Nuova Cultura, 2022. 6. Mebis Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |