Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK | - | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selçuk Uğur ÇOBANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere temel fotoğraf teknikleri, kompozisyon kuralları ve fotoğraf ekipmanlarının kullanımı hakkında bilgi sağlayarak, öğrencilerin görsel anlatım becerilerini geliştirir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fotoğraf nedir? Fotoğrafın bulunuşu, tarihi ve haber fotoğrafçılığı ge-lişimi. Fotoğrafın teknik süreci. Fotoğraf makineleri; 35. mm ve digital makinelerin çalışma prensipleri. Film ve digital materyallerin özellikleri. ,Pozlama ve Kontrol sistemleri. Diyafram ve shutter speed tanımları ve aralarındaki ilişki. Film hızları. İso kullanım alanları. Alan derinliği ve netleme sistemleri. Kompozisyon bilgisi. Fotoğrafçılıkta perspektif ça-lışmaları.,Objektiflerin tanıtımı. Fiziki çalışma prensipleri. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. Normal, geniş, tele, zoom ve makro objektifler.,Aktüel ortamda uygulamalı açık hava fotoğrafçılığı. Derslik dışında yapıla-caktır. Makine/Diyafram/Enstantane/Lens ilişkileri pratiği.,Öğrencilerin çektikleri fotoğraflar üzerinde tartışma. Grup çalışmalarının değerlendirilmesi. Adobe Lightroom Programı anlatımı.,Kurumsal PORTRE fotoğrafçılığı. Kullanılan yan ekipmanlar. Tripod / Işık / Set kurulumları.,Aktüel ortamda uygulamalı açık hava kurumsal PORTRE fotoğrafçılığı,Öğrencilerin çektikleri portre fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Aktüel ortamda uygulamalı İÇ/DIŞ MEKAN fotoğraf çekimi. Perspektif anla-tımı. Derslik dışında yapılacaktır.,Öğrencilerin çektikleri iç/dış mekan fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / SÖYLEŞİ vb.enstantane fotoğrafçı-lığı. Uygulamalı çalışmalar 1.,Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / SÖYLEŞİ vb.enstantane fotoğrafçı-lığı. Uygulamalı çalışmalar 2.,Aktüel ortamda uygulamalı HABER Fotoğrafı çekimi. Seri fotoğraf oluştur-ma. Derslik dışında yapılacaktır.,Öğrencilerin çektikleri PORTRE / İÇ-DIŞ MEKAN / ETKİNLİK-SÖYLEŞİ / HABER fotoğraflarının Adobe Lightroom’da işlemeleri üzerinde değerlen-dirmeler.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fotoğrafın tarihi gelişimini bilir ve fotoğrafları analiz eder. | 9 | E |
Kullanacağı ekipmanları doğru tespit edebilecektir. | 9 | E |
Tamamen manuel bir yaklaşımla çekim yapabilen özgün fotoğraf tekniklerini uygulayabilecektir. | 6 | E |
Kullanılan makinenin, insan bakış açısındaki kontrolünü sınırlandırabilecektir. | 6 | F |
Adobe Lightroom fotoğraf düzeltme/işleme programı uygulamalarını uygulamalarını kullanabilecektir. | 11, 9 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotoğraf nedir? Fotoğrafın bulunuşu, tarihi ve haber fotoğrafçılığı ge-lişimi. Fotoğrafın teknik süreci. Fotoğraf makineleri; 35. mm ve digital makinelerin çalışma prensipleri. Film ve digital materyallerin özellikleri. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
2 | Pozlama ve Kontrol sistemleri. Diyafram ve shutter speed tanımları ve aralarındaki ilişki. Film hızları. İso kullanım alanları. Alan derinliği ve netleme sistemleri. Kompozisyon bilgisi. Fotoğrafçılıkta perspektif ça-lışmaları. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
3 | Objektiflerin tanıtımı. Fiziki çalışma prensipleri. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. Normal, geniş, tele, zoom ve makro objektifler. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
4 | Aktüel ortamda uygulamalı açık hava fotoğrafçılığı. Derslik dışında yapıla-caktır. Makine/Diyafram/Enstantane/Lens ilişkileri pratiği. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
5 | Öğrencilerin çektikleri fotoğraflar üzerinde tartışma. Grup çalışmalarının değerlendirilmesi. Adobe Lightroom Programı anlatımı. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
6 | Kurumsal PORTRE fotoğrafçılığı. Kullanılan yan ekipmanlar. Tripod / Işık / Set kurulumları. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
7 | Aktüel ortamda uygulamalı açık hava kurumsal PORTRE fotoğrafçılığı | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
8 | Öğrencilerin çektikleri portre fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
9 | Aktüel ortamda uygulamalı İÇ/DIŞ MEKAN fotoğraf çekimi. Perspektif anla-tımı. Derslik dışında yapılacaktır. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
10 | Öğrencilerin çektikleri iç/dış mekan fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
11 | Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / SÖYLEŞİ vb.enstantane fotoğrafçı-lığı. Uygulamalı çalışmalar 1. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
12 | Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / SÖYLEŞİ vb.enstantane fotoğrafçı-lığı. Uygulamalı çalışmalar 2. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
13 | Aktüel ortamda uygulamalı HABER Fotoğrafı çekimi. Seri fotoğraf oluştur-ma. Derslik dışında yapılacaktır. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
14 | Öğrencilerin çektikleri PORTRE / İÇ-DIŞ MEKAN / ETKİNLİK-SÖYLEŞİ / HABER fotoğraflarının Adobe Lightroom’da işlemeleri üzerinde değerlen-dirmeler. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
Kaynak |
1. Gisele Freund - Fotoğraf ve Toplum; Sel Yayıncılık 2. Nezih Tavlaş - Foto Muhabiri Ara Güler’in Hayat Hikayesi;YKY 3. Russell Miller - Magnum; Tarihin Ön Cephesinde Elli Yıl - Efsanevi Fotoğraf Ajansının Hikayesi; Agora yayınları |
Güncel İçerikler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 20 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 20 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 178 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(178/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK | - | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selçuk Uğur ÇOBANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere temel fotoğraf teknikleri, kompozisyon kuralları ve fotoğraf ekipmanlarının kullanımı hakkında bilgi sağlayarak, öğrencilerin görsel anlatım becerilerini geliştirir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fotoğraf nedir? Fotoğrafın bulunuşu, tarihi ve haber fotoğrafçılığı ge-lişimi. Fotoğrafın teknik süreci. Fotoğraf makineleri; 35. mm ve digital makinelerin çalışma prensipleri. Film ve digital materyallerin özellikleri. ,Pozlama ve Kontrol sistemleri. Diyafram ve shutter speed tanımları ve aralarındaki ilişki. Film hızları. İso kullanım alanları. Alan derinliği ve netleme sistemleri. Kompozisyon bilgisi. Fotoğrafçılıkta perspektif ça-lışmaları.,Objektiflerin tanıtımı. Fiziki çalışma prensipleri. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. Normal, geniş, tele, zoom ve makro objektifler.,Aktüel ortamda uygulamalı açık hava fotoğrafçılığı. Derslik dışında yapıla-caktır. Makine/Diyafram/Enstantane/Lens ilişkileri pratiği.,Öğrencilerin çektikleri fotoğraflar üzerinde tartışma. Grup çalışmalarının değerlendirilmesi. Adobe Lightroom Programı anlatımı.,Kurumsal PORTRE fotoğrafçılığı. Kullanılan yan ekipmanlar. Tripod / Işık / Set kurulumları.,Aktüel ortamda uygulamalı açık hava kurumsal PORTRE fotoğrafçılığı,Öğrencilerin çektikleri portre fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Aktüel ortamda uygulamalı İÇ/DIŞ MEKAN fotoğraf çekimi. Perspektif anla-tımı. Derslik dışında yapılacaktır.,Öğrencilerin çektikleri iç/dış mekan fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler.,Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / SÖYLEŞİ vb.enstantane fotoğrafçı-lığı. Uygulamalı çalışmalar 1.,Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / SÖYLEŞİ vb.enstantane fotoğrafçı-lığı. Uygulamalı çalışmalar 2.,Aktüel ortamda uygulamalı HABER Fotoğrafı çekimi. Seri fotoğraf oluştur-ma. Derslik dışında yapılacaktır.,Öğrencilerin çektikleri PORTRE / İÇ-DIŞ MEKAN / ETKİNLİK-SÖYLEŞİ / HABER fotoğraflarının Adobe Lightroom’da işlemeleri üzerinde değerlen-dirmeler.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fotoğrafın tarihi gelişimini bilir ve fotoğrafları analiz eder. | 9 | E |
Kullanacağı ekipmanları doğru tespit edebilecektir. | 9 | E |
Tamamen manuel bir yaklaşımla çekim yapabilen özgün fotoğraf tekniklerini uygulayabilecektir. | 6 | E |
Kullanılan makinenin, insan bakış açısındaki kontrolünü sınırlandırabilecektir. | 6 | F |
Adobe Lightroom fotoğraf düzeltme/işleme programı uygulamalarını uygulamalarını kullanabilecektir. | 11, 9 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotoğraf nedir? Fotoğrafın bulunuşu, tarihi ve haber fotoğrafçılığı ge-lişimi. Fotoğrafın teknik süreci. Fotoğraf makineleri; 35. mm ve digital makinelerin çalışma prensipleri. Film ve digital materyallerin özellikleri. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
2 | Pozlama ve Kontrol sistemleri. Diyafram ve shutter speed tanımları ve aralarındaki ilişki. Film hızları. İso kullanım alanları. Alan derinliği ve netleme sistemleri. Kompozisyon bilgisi. Fotoğrafçılıkta perspektif ça-lışmaları. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
3 | Objektiflerin tanıtımı. Fiziki çalışma prensipleri. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. Normal, geniş, tele, zoom ve makro objektifler. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
4 | Aktüel ortamda uygulamalı açık hava fotoğrafçılığı. Derslik dışında yapıla-caktır. Makine/Diyafram/Enstantane/Lens ilişkileri pratiği. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
5 | Öğrencilerin çektikleri fotoğraflar üzerinde tartışma. Grup çalışmalarının değerlendirilmesi. Adobe Lightroom Programı anlatımı. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
6 | Kurumsal PORTRE fotoğrafçılığı. Kullanılan yan ekipmanlar. Tripod / Işık / Set kurulumları. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
7 | Aktüel ortamda uygulamalı açık hava kurumsal PORTRE fotoğrafçılığı | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
8 | Öğrencilerin çektikleri portre fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
9 | Aktüel ortamda uygulamalı İÇ/DIŞ MEKAN fotoğraf çekimi. Perspektif anla-tımı. Derslik dışında yapılacaktır. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
10 | Öğrencilerin çektikleri iç/dış mekan fotoğrafları üzerinde değerlendirmeler. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
11 | Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / SÖYLEŞİ vb.enstantane fotoğrafçı-lığı. Uygulamalı çalışmalar 1. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
12 | Hareketli nesnelerin çekimi; ETKİNLİK / SÖYLEŞİ vb.enstantane fotoğrafçı-lığı. Uygulamalı çalışmalar 2. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
13 | Aktüel ortamda uygulamalı HABER Fotoğrafı çekimi. Seri fotoğraf oluştur-ma. Derslik dışında yapılacaktır. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
14 | Öğrencilerin çektikleri PORTRE / İÇ-DIŞ MEKAN / ETKİNLİK-SÖYLEŞİ / HABER fotoğraflarının Adobe Lightroom’da işlemeleri üzerinde değerlen-dirmeler. | Verilen kaynağın ilgili bölümünün okunması |
Kaynak |
1. Gisele Freund - Fotoğraf ve Toplum; Sel Yayıncılık 2. Nezih Tavlaş - Foto Muhabiri Ara Güler’in Hayat Hikayesi;YKY 3. Russell Miller - Magnum; Tarihin Ön Cephesinde Elli Yıl - Efsanevi Fotoğraf Ajansının Hikayesi; Agora yayınları |
Güncel İçerikler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |