Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARINA GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireyin toplumsallığından kaynaklanan ve tarihsel/toplumsal süreçte ortaya çıkarak çeşitlenen hakları ile bu hakları elde edebilmek için vereceği mücadelede kullanacağı ve doğallığından kaynaklanan özgürlüklerini, ‘insan onuru’ temelinde ontolojik olarak değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsan Onuru: Dini, felsefi, toplumsal akımlardaki tanımlar.,İnsan Onuru: Uluslararası insan hakları belgelerindeki yeri.,İnsan Onuru: İnsanı diğer canlı varlık türlerinden ayıran yeti.,Doğal varlık olma gerçekliğiyle birey.,Toplumsal varlık olma gerçekliğiyle birey.,Bireyin doğal varlık olma gerçekliğiyle toplumsal varlık olma gerçekliğinin diyalektiği.,Bireyin toplumsallaşma sürecinde toplumsallaşan özerkliği, bireysel gücü ve egemenlik-kamu gücü sorunu.,Egemenlik.,Eşitlik ve eşitliğin uygulanma biçimleri.,Özgürlükler-haklar, özgürlük ve hakları kullanırken gerçekleştirilen somut davranışlar.,Somut davranışların somut olayda yaptırımları,Özgürlüklerin ve hakların sınırlandırılması ya da somut davranışlara yaptırım önerilmesi.,Toplumsal yaşamın ve siyasal düzenin temeli: Özgürlükler ve haklar.,Devlet biçimleri: Özgürlükler ve haklar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 10, 16, 9 | |
1. ‘İnsan onuru’ kavramını değişik anlayışları irdeleyerek, özümseyeceği bakış açısından değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | |
1.1. İnsan Onuru kavramını özellikle Birleşmiş Milletler Örgütü’nün temel amacı çerçevesinde, değişik BM insan hakları sözleşmelerindeki de diğer uluslararası insan hakları sözleşmelerindeki içeriğiyle tanımlar. | 9 | |
1.2. İnsan Onuru kavramını değişik dini, felsefi, ahlaki, toplumsal akımlar temelinde açıklar. | 9 | |
1.3. İnsan haklarını İnsan Onuru temelinde yorumlar. | 10, 9 | E |
2. Özgürlükleri ve hakları bireyin ‘ doğal varlık olma gerçekliği’ ile ‘toplumsal varlık olma gerçekliği arasındaki diyalektik ilişkinin karmaşık yapısında değerlendirebilecektir. | 19, 9 | E |
2.1. Bireyin canlı varlık türlerinden ayırt eden özelliği (yetisi) temelinde belirlenen özgürlükleri ile onun maddi-manevi varlığını geliştirebilmek, kendi kaderini bizzat tayin edebilmek için gerekli haklarını tarihsel/toplumsal süreçte tanımlar. | 9 | |
2.2. Özgürlükleri ve hakları bireyin somutluğu (renk, etnik köken, cinsiyet, dil, felsefi düşünce din, mezhep, inanç, vicdan ve kanaat, zihinsel, bedensel, değişik eğilimler ve benzerleri gibi farklılıklar) temelinde açıklar. | 10, 9 | |
2.3. İnsan haklarına ilişkin değişik düşüncelerde ve özgürlüklerin, hakların sınıflandırılmasında bireyi kendi hak ve özgürlüklerine yabancılaştıran etkenleri yorumlar. | 9 | |
3. Özgürlüklerin ve hakların kullanımının sınırlandırılması ya da özgürlükler ve haklar somut olarak kullanılırken gerçekleştirilen somut davranışlara yaptırım öngörülmesi arasındaki siyasi yaklaşım farklılığının insan hakları sorununa etkisi, bu konuda tercihi belirleyebilecek devlet biçimlerini değerlendirebilecektir. | 10, 9 | |
3.1. Özgürlük ve hak kavramları ile özgürlük ve hakları kullanırken gerçekleştirilen davranışların olası yaptırımlarını tanımlar. | 10, 9 | |
3.2. Özgürlükler ve haklar ile ceza hukuku arasındaki ilişkiyi açıklar. | 9 | |
3.3. Özgürlükleri ve hakları toplumsal yaşamın ve siyasal düzenin temeli perspektifinden yorumlar. | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Onuru: Dini, felsefi, toplumsal akımlardaki tanımlar. | |
2 | İnsan Onuru: Uluslararası insan hakları belgelerindeki yeri. | |
3 | İnsan Onuru: İnsanı diğer canlı varlık türlerinden ayıran yeti. | |
4 | Doğal varlık olma gerçekliğiyle birey. | |
5 | Toplumsal varlık olma gerçekliğiyle birey. | |
6 | Bireyin doğal varlık olma gerçekliğiyle toplumsal varlık olma gerçekliğinin diyalektiği. | |
7 | Bireyin toplumsallaşma sürecinde toplumsallaşan özerkliği, bireysel gücü ve egemenlik-kamu gücü sorunu. | |
8 | Egemenlik. | |
9 | Eşitlik ve eşitliğin uygulanma biçimleri. | |
10 | Özgürlükler-haklar, özgürlük ve hakları kullanırken gerçekleştirilen somut davranışlar. | |
11 | Somut davranışların somut olayda yaptırımları | |
12 | Özgürlüklerin ve hakların sınırlandırılması ya da somut davranışlara yaptırım önerilmesi. | |
13 | Toplumsal yaşamın ve siyasal düzenin temeli: Özgürlükler ve haklar. | |
14 | Devlet biçimleri: Özgürlükler ve haklar. |
Kaynak |
Temel tartışma metni ve her hafta dağıtılacak belgeler. |
Gemalmaz, Semih: Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş, B. 7, İstanbul 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 11 | 154 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 232 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARINA GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireyin toplumsallığından kaynaklanan ve tarihsel/toplumsal süreçte ortaya çıkarak çeşitlenen hakları ile bu hakları elde edebilmek için vereceği mücadelede kullanacağı ve doğallığından kaynaklanan özgürlüklerini, ‘insan onuru’ temelinde ontolojik olarak değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsan Onuru: Dini, felsefi, toplumsal akımlardaki tanımlar.,İnsan Onuru: Uluslararası insan hakları belgelerindeki yeri.,İnsan Onuru: İnsanı diğer canlı varlık türlerinden ayıran yeti.,Doğal varlık olma gerçekliğiyle birey.,Toplumsal varlık olma gerçekliğiyle birey.,Bireyin doğal varlık olma gerçekliğiyle toplumsal varlık olma gerçekliğinin diyalektiği.,Bireyin toplumsallaşma sürecinde toplumsallaşan özerkliği, bireysel gücü ve egemenlik-kamu gücü sorunu.,Egemenlik.,Eşitlik ve eşitliğin uygulanma biçimleri.,Özgürlükler-haklar, özgürlük ve hakları kullanırken gerçekleştirilen somut davranışlar.,Somut davranışların somut olayda yaptırımları,Özgürlüklerin ve hakların sınırlandırılması ya da somut davranışlara yaptırım önerilmesi.,Toplumsal yaşamın ve siyasal düzenin temeli: Özgürlükler ve haklar.,Devlet biçimleri: Özgürlükler ve haklar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 10, 16, 9 | |
1. ‘İnsan onuru’ kavramını değişik anlayışları irdeleyerek, özümseyeceği bakış açısından değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | |
1.1. İnsan Onuru kavramını özellikle Birleşmiş Milletler Örgütü’nün temel amacı çerçevesinde, değişik BM insan hakları sözleşmelerindeki de diğer uluslararası insan hakları sözleşmelerindeki içeriğiyle tanımlar. | 9 | |
1.2. İnsan Onuru kavramını değişik dini, felsefi, ahlaki, toplumsal akımlar temelinde açıklar. | 9 | |
1.3. İnsan haklarını İnsan Onuru temelinde yorumlar. | 10, 9 | E |
2. Özgürlükleri ve hakları bireyin ‘ doğal varlık olma gerçekliği’ ile ‘toplumsal varlık olma gerçekliği arasındaki diyalektik ilişkinin karmaşık yapısında değerlendirebilecektir. | 19, 9 | E |
2.1. Bireyin canlı varlık türlerinden ayırt eden özelliği (yetisi) temelinde belirlenen özgürlükleri ile onun maddi-manevi varlığını geliştirebilmek, kendi kaderini bizzat tayin edebilmek için gerekli haklarını tarihsel/toplumsal süreçte tanımlar. | 9 | |
2.2. Özgürlükleri ve hakları bireyin somutluğu (renk, etnik köken, cinsiyet, dil, felsefi düşünce din, mezhep, inanç, vicdan ve kanaat, zihinsel, bedensel, değişik eğilimler ve benzerleri gibi farklılıklar) temelinde açıklar. | 10, 9 | |
2.3. İnsan haklarına ilişkin değişik düşüncelerde ve özgürlüklerin, hakların sınıflandırılmasında bireyi kendi hak ve özgürlüklerine yabancılaştıran etkenleri yorumlar. | 9 | |
3. Özgürlüklerin ve hakların kullanımının sınırlandırılması ya da özgürlükler ve haklar somut olarak kullanılırken gerçekleştirilen somut davranışlara yaptırım öngörülmesi arasındaki siyasi yaklaşım farklılığının insan hakları sorununa etkisi, bu konuda tercihi belirleyebilecek devlet biçimlerini değerlendirebilecektir. | 10, 9 | |
3.1. Özgürlük ve hak kavramları ile özgürlük ve hakları kullanırken gerçekleştirilen davranışların olası yaptırımlarını tanımlar. | 10, 9 | |
3.2. Özgürlükler ve haklar ile ceza hukuku arasındaki ilişkiyi açıklar. | 9 | |
3.3. Özgürlükleri ve hakları toplumsal yaşamın ve siyasal düzenin temeli perspektifinden yorumlar. | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Onuru: Dini, felsefi, toplumsal akımlardaki tanımlar. | |
2 | İnsan Onuru: Uluslararası insan hakları belgelerindeki yeri. | |
3 | İnsan Onuru: İnsanı diğer canlı varlık türlerinden ayıran yeti. | |
4 | Doğal varlık olma gerçekliğiyle birey. | |
5 | Toplumsal varlık olma gerçekliğiyle birey. | |
6 | Bireyin doğal varlık olma gerçekliğiyle toplumsal varlık olma gerçekliğinin diyalektiği. | |
7 | Bireyin toplumsallaşma sürecinde toplumsallaşan özerkliği, bireysel gücü ve egemenlik-kamu gücü sorunu. | |
8 | Egemenlik. | |
9 | Eşitlik ve eşitliğin uygulanma biçimleri. | |
10 | Özgürlükler-haklar, özgürlük ve hakları kullanırken gerçekleştirilen somut davranışlar. | |
11 | Somut davranışların somut olayda yaptırımları | |
12 | Özgürlüklerin ve hakların sınırlandırılması ya da somut davranışlara yaptırım önerilmesi. | |
13 | Toplumsal yaşamın ve siyasal düzenin temeli: Özgürlükler ve haklar. | |
14 | Devlet biçimleri: Özgürlükler ve haklar. |
Kaynak |
Temel tartışma metni ve her hafta dağıtılacak belgeler. |
Gemalmaz, Semih: Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş, B. 7, İstanbul 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |