Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUK FELSEFESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, yalnızca hukuku uygulayan bir pratisyen değil aynı zamanda onu tasarlayabilecek bir kişi olabilmesini sağlamak. Öğrencinin güncel ve tarihsel hukuk sorunlarını tartışarak adalet duygusunu güçlendirmek; hukukun yalnızca kurallardan değil tüm bir ideolojik ve sosyal yapıdan oluştuğunu kavramasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Felsefe Nedir?,Hukuk Normunun Temeli Olarak Felsefe Büyük Felsefi Akımları İdealizm ve Materyalizm,Hukuk ve Diğer Sosyal Normlar Hukuk ve Din İlişkisi Hukuk ve Ahlak İlişkisi,Hukuk Felsefesi Akımları,Doğal Hukuk Akımı Doğal Hukukun Temel Kavramları:,Adalet, Adalet Türleri ve Hukuk Sistemimizde Adalet Özgürlük, Özgürlük Sınıflamaları ve Anlayışları,Hukuk Düzenlerinin Meşruluk Ölçütü Olarak Özgürlük,Tarihte Doğal Hukuk,Hukuk Hukuki Pozitivizm Akımı: Austin,Normativizm: Kelsen, Hukuki Realizm Akımı,Hukuk Felsefesindeki Güncel Tartışmalar Hart, Fuller ve Dworkin,Eleştirel Hukuk Araştırmaları ve Feminist Hukuk Bilimi Hukuk,Hukuk ve Ekonomi Akımı Postmodernizm ve Hukuk,Hukuk Felsefesi ve Bazı Güncel Sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hukuk kurallarının yanı sıra, toplumsal kurallarının gelişimini görür. | 9 | A |
Hukuk kural ve kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişimini saptar. | 16, 9 | A |
Yeni gelişmelerin gerektirdiği ihtiyaçları ayırt eder. | 9 | A |
Toplumsal değişimler ile hukuk kuralları arasındaki ilişkileri yorumlar. | 16, 9 | A |
Karşılaştığı bir meseleyi bir hukukçu gibi değerlendirir. | 19 | A |
Kendisine normların ötesinde, onları aşan bir hukuk bilgisi inşa eder. | 16, 19, 9 | A |
Adalete ilişkin çeşitli sorunları ele alarak adalet duygusunu geliştirir. | 13, 16, 19 | A |
Diğer kuralların toplumsal ilişkiler bakımından düzenleyici rolünü idrak eder. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Felsefe Nedir? | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
2 | Hukuk Normunun Temeli Olarak Felsefe Büyük Felsefi Akımları İdealizm ve Materyalizm | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
3 | Hukuk ve Diğer Sosyal Normlar Hukuk ve Din İlişkisi Hukuk ve Ahlak İlişkisi | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
4 | Hukuk Felsefesi Akımları | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
5 | Doğal Hukuk Akımı Doğal Hukukun Temel Kavramları: | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
6 | Adalet, Adalet Türleri ve Hukuk Sistemimizde Adalet Özgürlük, Özgürlük Sınıflamaları ve Anlayışları | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
7 | Hukuk Düzenlerinin Meşruluk Ölçütü Olarak Özgürlük | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
8 | Tarihte Doğal Hukuk | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
9 | Hukuk Hukuki Pozitivizm Akımı: Austin | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
10 | Normativizm: Kelsen, Hukuki Realizm Akımı | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
11 | Hukuk Felsefesindeki Güncel Tartışmalar Hart, Fuller ve Dworkin | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
12 | Eleştirel Hukuk Araştırmaları ve Feminist Hukuk Bilimi Hukuk | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
13 | Hukuk ve Ekonomi Akımı Postmodernizm ve Hukuk | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
14 | Hukuk Felsefesi ve Bazı Güncel Sorunlar | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir |
1) Öktem, Niyazi; Ahmet Ulvi Türkbağ, Felsefe, Sosyoloji. Hukuk ve Devlet, Der Yayınları 2) Türkbağ, Ahmet Ulvi, Kanıtlanamayanı Kanıtlamak: Ronald Dworkin’in Hukuk Kuramı, Der’in Yayınları 3) Üskül, Zeynep, Ö., Bireyciliğe Tarihsel Bakış, Büke Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 1 | 1 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 79 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(79/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUK FELSEFESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, yalnızca hukuku uygulayan bir pratisyen değil aynı zamanda onu tasarlayabilecek bir kişi olabilmesini sağlamak. Öğrencinin güncel ve tarihsel hukuk sorunlarını tartışarak adalet duygusunu güçlendirmek; hukukun yalnızca kurallardan değil tüm bir ideolojik ve sosyal yapıdan oluştuğunu kavramasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Felsefe Nedir?,Hukuk Normunun Temeli Olarak Felsefe Büyük Felsefi Akımları İdealizm ve Materyalizm,Hukuk ve Diğer Sosyal Normlar Hukuk ve Din İlişkisi Hukuk ve Ahlak İlişkisi,Hukuk Felsefesi Akımları,Doğal Hukuk Akımı Doğal Hukukun Temel Kavramları:,Adalet, Adalet Türleri ve Hukuk Sistemimizde Adalet Özgürlük, Özgürlük Sınıflamaları ve Anlayışları,Hukuk Düzenlerinin Meşruluk Ölçütü Olarak Özgürlük,Tarihte Doğal Hukuk,Hukuk Hukuki Pozitivizm Akımı: Austin,Normativizm: Kelsen, Hukuki Realizm Akımı,Hukuk Felsefesindeki Güncel Tartışmalar Hart, Fuller ve Dworkin,Eleştirel Hukuk Araştırmaları ve Feminist Hukuk Bilimi Hukuk,Hukuk ve Ekonomi Akımı Postmodernizm ve Hukuk,Hukuk Felsefesi ve Bazı Güncel Sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hukuk kurallarının yanı sıra, toplumsal kurallarının gelişimini görür. | 9 | A |
Hukuk kural ve kavramlarının tarihsel süreç içinde gelişimini saptar. | 16, 9 | A |
Yeni gelişmelerin gerektirdiği ihtiyaçları ayırt eder. | 9 | A |
Toplumsal değişimler ile hukuk kuralları arasındaki ilişkileri yorumlar. | 16, 9 | A |
Karşılaştığı bir meseleyi bir hukukçu gibi değerlendirir. | 19 | A |
Kendisine normların ötesinde, onları aşan bir hukuk bilgisi inşa eder. | 16, 19, 9 | A |
Adalete ilişkin çeşitli sorunları ele alarak adalet duygusunu geliştirir. | 13, 16, 19 | A |
Diğer kuralların toplumsal ilişkiler bakımından düzenleyici rolünü idrak eder. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Felsefe Nedir? | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
2 | Hukuk Normunun Temeli Olarak Felsefe Büyük Felsefi Akımları İdealizm ve Materyalizm | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
3 | Hukuk ve Diğer Sosyal Normlar Hukuk ve Din İlişkisi Hukuk ve Ahlak İlişkisi | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
4 | Hukuk Felsefesi Akımları | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
5 | Doğal Hukuk Akımı Doğal Hukukun Temel Kavramları: | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
6 | Adalet, Adalet Türleri ve Hukuk Sistemimizde Adalet Özgürlük, Özgürlük Sınıflamaları ve Anlayışları | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
7 | Hukuk Düzenlerinin Meşruluk Ölçütü Olarak Özgürlük | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
8 | Tarihte Doğal Hukuk | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
9 | Hukuk Hukuki Pozitivizm Akımı: Austin | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
10 | Normativizm: Kelsen, Hukuki Realizm Akımı | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
11 | Hukuk Felsefesindeki Güncel Tartışmalar Hart, Fuller ve Dworkin | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
12 | Eleştirel Hukuk Araştırmaları ve Feminist Hukuk Bilimi Hukuk | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
13 | Hukuk ve Ekonomi Akımı Postmodernizm ve Hukuk | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
14 | Hukuk Felsefesi ve Bazı Güncel Sorunlar | Ön Hazırlık gerektirmemektedir. |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir |
1) Öktem, Niyazi; Ahmet Ulvi Türkbağ, Felsefe, Sosyoloji. Hukuk ve Devlet, Der Yayınları 2) Türkbağ, Ahmet Ulvi, Kanıtlanamayanı Kanıtlamak: Ronald Dworkin’in Hukuk Kuramı, Der’in Yayınları 3) Üskül, Zeynep, Ö., Bireyciliğe Tarihsel Bakış, Büke Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |