Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BATI MÜZİĞİ SOLFEJ VE TEORİSİ I-Güz Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Volkan GİDİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBatı Müziğindeki temel teoriksel unsurların öğrenilmesinin yanı sıra pratiksel olarak dikte yazımı, ritmik okuma(bona), piyano eşlikli ve eşliksiz solfejin gerçekleştirilmesi.Tempo,gürlük ve ifade terimlerinin eser içinde doğru ve etkin kullanımı.
Dersin İçeriğiBu ders; 1- Batı Müziği Teorisine Giriş ve Müzikte anahtarlar; Seslerin anahtarlara göre dağılımı.,2- Müzikte aralık kavramı, 6'lı ve 7'li aralıkların pratik bir şekilde çevrim yöntemi ile tespiti.,3- Ritimlerin tek tek kodlanarak pratik bir şekilde öğrenilmesi.,4- Müzikte Tonalite sistemi Majör, ilgili Minör ton kavramı, Minör ton çeşitleri ve eserlerde ton tespitinin yapılması.,5- İkişerli ve Üçerli bölünme sistemine sahip ölçü birimleri, Müzikte Kuvvetli zaman ve Zayıf zaman kavramı.,6- Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel solfej; Fernand Fontaine ritmik okuma kitaplarından seçilecek parçaların her hafta sistematik olarak çalışılması ve kitaplardan seçilecek parçalardan oluşan ödevler.,7- Müzikte derece ve fonksiyon kavramı.,8- Tek sesli dikte yazımı için dikkat edilmesi gereken hususlar.,9- Uzak ve yakın tonlara modülasyon.,10-Senkoplu ritimlerin icrasında dikkat edilmesi gereken hususlar.,11-Batı Müziğindeki tempo, ifade ve gürlük terimlerinin türkçe karşılıklarının öğrenilmesi ve doğru bir şekilde icrası.,12-Müzikte Akorlar ve akorların kök ve çevrim hallerinin eserler içinde kullanımı.,13-Müzikte kadans ve genişletilmiş kadans.,14-Türk müzik teorisinde yabancı dile bağımlı kalmamak amacı ile kullanılabilecek alternatif türkçe teoriksel terimler ve kullanım alanları.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tampere sisteme mensup sesleri doğru bir entonasyon ile kullanır. Ses,Ritm ve Tonalite farklılıklarını hızlı algılayacak bir seviyeye gelir. Eğitmenden bağımsız eser analizi yapabilme yetisi gelişir.12, 14, 16, 19, 6, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11- Batı Müziği Teorisine Giriş ve Müzikte anahtarlar; Seslerin anahtarlara göre dağılımı.Önceden verilen ders notuna hazırlık
22- Müzikte aralık kavramı, 6'lı ve 7'li aralıkların pratik bir şekilde çevrim yöntemi ile tespiti.Önceden verilen ders notuna hazırlık
33- Ritimlerin tek tek kodlanarak pratik bir şekilde öğrenilmesi.Önceden verilen ders notuna hazırlık
44- Müzikte Tonalite sistemi Majör, ilgili Minör ton kavramı, Minör ton çeşitleri ve eserlerde ton tespitinin yapılması.Önceden verilen ders notuna hazırlık
55- İkişerli ve Üçerli bölünme sistemine sahip ölçü birimleri, Müzikte Kuvvetli zaman ve Zayıf zaman kavramı.Önceden verilen ders notuna hazırlık
66- Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel solfej; Fernand Fontaine ritmik okuma kitaplarından seçilecek parçaların her hafta sistematik olarak çalışılması ve kitaplardan seçilecek parçalardan oluşan ödevler.Önceden verilen ders notuna hazırlık
77- Müzikte derece ve fonksiyon kavramı.Önceden verilen ders notuna hazırlık
88- Tek sesli dikte yazımı için dikkat edilmesi gereken hususlar.Önceden verilen ders notuna hazırlık
99- Uzak ve yakın tonlara modülasyon.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1010-Senkoplu ritimlerin icrasında dikkat edilmesi gereken hususlar.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1111-Batı Müziğindeki tempo, ifade ve gürlük terimlerinin türkçe karşılıklarının öğrenilmesi ve doğru bir şekilde icrası.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1212-Müzikte Akorlar ve akorların kök ve çevrim hallerinin eserler içinde kullanımı.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1313-Müzikte kadans ve genişletilmiş kadans.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1414-Türk müzik teorisinde yabancı dile bağımlı kalmamak amacı ile kullanılabilecek alternatif türkçe teoriksel terimler ve kullanım alanları.Önceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel,Fernand Fontaine Ritmik Okuma,Solfege des solfege 1a. Noel Gallon Dikte Kitapları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır.
X
2
Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
X
3
Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
X
4
Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır.
X
5
Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
X
6
Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır.
X
7
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser.
X
8
Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır.
X
9
Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır.
X
10
Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır.
X
11
Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır.
X
12
Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)28
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BATI MÜZİĞİ SOLFEJ VE TEORİSİ I-Güz Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Volkan GİDİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBatı Müziğindeki temel teoriksel unsurların öğrenilmesinin yanı sıra pratiksel olarak dikte yazımı, ritmik okuma(bona), piyano eşlikli ve eşliksiz solfejin gerçekleştirilmesi.Tempo,gürlük ve ifade terimlerinin eser içinde doğru ve etkin kullanımı.
Dersin İçeriğiBu ders; 1- Batı Müziği Teorisine Giriş ve Müzikte anahtarlar; Seslerin anahtarlara göre dağılımı.,2- Müzikte aralık kavramı, 6'lı ve 7'li aralıkların pratik bir şekilde çevrim yöntemi ile tespiti.,3- Ritimlerin tek tek kodlanarak pratik bir şekilde öğrenilmesi.,4- Müzikte Tonalite sistemi Majör, ilgili Minör ton kavramı, Minör ton çeşitleri ve eserlerde ton tespitinin yapılması.,5- İkişerli ve Üçerli bölünme sistemine sahip ölçü birimleri, Müzikte Kuvvetli zaman ve Zayıf zaman kavramı.,6- Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel solfej; Fernand Fontaine ritmik okuma kitaplarından seçilecek parçaların her hafta sistematik olarak çalışılması ve kitaplardan seçilecek parçalardan oluşan ödevler.,7- Müzikte derece ve fonksiyon kavramı.,8- Tek sesli dikte yazımı için dikkat edilmesi gereken hususlar.,9- Uzak ve yakın tonlara modülasyon.,10-Senkoplu ritimlerin icrasında dikkat edilmesi gereken hususlar.,11-Batı Müziğindeki tempo, ifade ve gürlük terimlerinin türkçe karşılıklarının öğrenilmesi ve doğru bir şekilde icrası.,12-Müzikte Akorlar ve akorların kök ve çevrim hallerinin eserler içinde kullanımı.,13-Müzikte kadans ve genişletilmiş kadans.,14-Türk müzik teorisinde yabancı dile bağımlı kalmamak amacı ile kullanılabilecek alternatif türkçe teoriksel terimler ve kullanım alanları.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tampere sisteme mensup sesleri doğru bir entonasyon ile kullanır. Ses,Ritm ve Tonalite farklılıklarını hızlı algılayacak bir seviyeye gelir. Eğitmenden bağımsız eser analizi yapabilme yetisi gelişir.12, 14, 16, 19, 6, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11- Batı Müziği Teorisine Giriş ve Müzikte anahtarlar; Seslerin anahtarlara göre dağılımı.Önceden verilen ders notuna hazırlık
22- Müzikte aralık kavramı, 6'lı ve 7'li aralıkların pratik bir şekilde çevrim yöntemi ile tespiti.Önceden verilen ders notuna hazırlık
33- Ritimlerin tek tek kodlanarak pratik bir şekilde öğrenilmesi.Önceden verilen ders notuna hazırlık
44- Müzikte Tonalite sistemi Majör, ilgili Minör ton kavramı, Minör ton çeşitleri ve eserlerde ton tespitinin yapılması.Önceden verilen ders notuna hazırlık
55- İkişerli ve Üçerli bölünme sistemine sahip ölçü birimleri, Müzikte Kuvvetli zaman ve Zayıf zaman kavramı.Önceden verilen ders notuna hazırlık
66- Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel solfej; Fernand Fontaine ritmik okuma kitaplarından seçilecek parçaların her hafta sistematik olarak çalışılması ve kitaplardan seçilecek parçalardan oluşan ödevler.Önceden verilen ders notuna hazırlık
77- Müzikte derece ve fonksiyon kavramı.Önceden verilen ders notuna hazırlık
88- Tek sesli dikte yazımı için dikkat edilmesi gereken hususlar.Önceden verilen ders notuna hazırlık
99- Uzak ve yakın tonlara modülasyon.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1010-Senkoplu ritimlerin icrasında dikkat edilmesi gereken hususlar.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1111-Batı Müziğindeki tempo, ifade ve gürlük terimlerinin türkçe karşılıklarının öğrenilmesi ve doğru bir şekilde icrası.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1212-Müzikte Akorlar ve akorların kök ve çevrim hallerinin eserler içinde kullanımı.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1313-Müzikte kadans ve genişletilmiş kadans.Önceden verilen ders notuna hazırlık
1414-Türk müzik teorisinde yabancı dile bağımlı kalmamak amacı ile kullanılabilecek alternatif türkçe teoriksel terimler ve kullanım alanları.Önceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel,Fernand Fontaine Ritmik Okuma,Solfege des solfege 1a. Noel Gallon Dikte Kitapları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır.
X
2
Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
X
3
Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
X
4
Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır.
X
5
Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
X
6
Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır.
X
7
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser.
X
8
Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır.
X
9
Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır.
X
10
Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır.
X
11
Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır.
X
12
Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:55Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:01