Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ SOLFEJİ VE MAKAM TEORİSİ III | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK, Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Müziği ses sistemini ve makamlarını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Makam kavramı; basit makam, şed makam ve Bileşik makam kavramları.,Geleneksel Türk Müziğinde Çârgâh makamı ve Arel-Ezgi sisteminde Çârgâh makamı.,Türk Müziğinde ana dizi kavramı; ana dizi olarak Arel-Ezgi Çârgâhı, Râst, Hüseynî ve Sabâ makamlarının incelenmesi.,Bûselik makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Kürdî makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Nigâr makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Genel tekrar.,Râst makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Uşşâk makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Bayâtî makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Isfahan ve Birleşik Isfahan makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Nevâ makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Tâhir Makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Genel tekrar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Basit, şed ve bileşik makam kavramlarını özetler. 2. Ana dizi kavramını özetler. 3. Bûselik, Kürdî, Nigâr ve Râst makamlarını özetler. | 16, 6, 8, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makam kavramı; basit makam, şed makam ve Bileşik makam kavramları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | Geleneksel Türk Müziğinde Çârgâh makamı ve Arel-Ezgi sisteminde Çârgâh makamı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | Türk Müziğinde ana dizi kavramı; ana dizi olarak Arel-Ezgi Çârgâhı, Râst, Hüseynî ve Sabâ makamlarının incelenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | Bûselik makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | Kürdî makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | Nigâr makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | Genel tekrar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | Râst makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | Uşşâk makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | Bayâtî makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | Isfahan ve Birleşik Isfahan makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | Nevâ makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | Tâhir Makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | Genel tekrar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
1. Özkan İsmail Hakkı, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri. 2. Karadeniz Ekrem, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı. 3. Kutluğ Yakup Fikret, Türk Musikisinde Makamlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | ||||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(116/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ SOLFEJİ VE MAKAM TEORİSİ III | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK, Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Müziği ses sistemini ve makamlarını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Makam kavramı; basit makam, şed makam ve Bileşik makam kavramları.,Geleneksel Türk Müziğinde Çârgâh makamı ve Arel-Ezgi sisteminde Çârgâh makamı.,Türk Müziğinde ana dizi kavramı; ana dizi olarak Arel-Ezgi Çârgâhı, Râst, Hüseynî ve Sabâ makamlarının incelenmesi.,Bûselik makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Kürdî makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Nigâr makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Genel tekrar.,Râst makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Uşşâk makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Bayâtî makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Isfahan ve Birleşik Isfahan makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Nevâ makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Tâhir Makamı ve örnek eserlerle işlenmesi.,Genel tekrar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Basit, şed ve bileşik makam kavramlarını özetler. 2. Ana dizi kavramını özetler. 3. Bûselik, Kürdî, Nigâr ve Râst makamlarını özetler. | 16, 6, 8, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makam kavramı; basit makam, şed makam ve Bileşik makam kavramları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | Geleneksel Türk Müziğinde Çârgâh makamı ve Arel-Ezgi sisteminde Çârgâh makamı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | Türk Müziğinde ana dizi kavramı; ana dizi olarak Arel-Ezgi Çârgâhı, Râst, Hüseynî ve Sabâ makamlarının incelenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | Bûselik makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | Kürdî makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | Nigâr makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | Genel tekrar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | Râst makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | Uşşâk makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | Bayâtî makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | Isfahan ve Birleşik Isfahan makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | Nevâ makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | Tâhir Makamı ve örnek eserlerle işlenmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | Genel tekrar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
1. Özkan İsmail Hakkı, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri. 2. Karadeniz Ekrem, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı. 3. Kutluğ Yakup Fikret, Türk Musikisinde Makamlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | ||||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |