Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİSİ IV-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Volkan GİDİŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Hanefi ÖZBEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAlan araştırmaları ve tarihi yazılı kaynaklar yoluyla tespit edilen Türk Müziğinin şehir ve köy halk yaşantısına dayalı geleneksel müzik tür ve çeşitlerini, karakteristik müzikal yapıları ile birlikte ve genel hatlarıyla tanıtmak ve onları bu yolla bilgilendirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Kırık Hava: Halay, Bar.,Kırık Hava: Yallı/Nanay, Horon.,Kırık Hava: Atma Türkü, Mengi.,Kırık Hava: Güvende, Karşı-Beri.,Kırık Hava: Hora, Karşılama.,Kırık Hava: Kol Havası, Zeybek.,Genel Tekrar.,Kırık Hava: Sallama, Teke Zotlatması, Bengi.,Kırık Hava: Oturak-Oturak Havaları ve Çeşitleri, Kaşık Havaları, Şıkıdım havası.,Kırık Hava: Dımıdan, Cezayir, Hey Gaziler. ,Kırık Hava: Semah, Duvaz-deh İmam, İlâhi, Nefes. ,Kırık Hava: Nevrûziye, Miraçlama, Mersiye, Aşık Tarzı ve Deyişler. ,Türk Halk Müziğinin Ezgi Yapısı/Oktav Bölünmesi / Perdeler / Diziler.,Genel Tekrar.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kırık Hava: Halay, Bar.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
2Kırık Hava: Yallı/Nanay, Horon.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
3Kırık Hava: Atma Türkü, Mengi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
4Kırık Hava: Güvende, Karşı-Beri.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
5Kırık Hava: Hora, Karşılama.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
6Kırık Hava: Kol Havası, Zeybek.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
7Genel Tekrar.
8Kırık Hava: Sallama, Teke Zotlatması, Bengi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
9Kırık Hava: Oturak-Oturak Havaları ve Çeşitleri, Kaşık Havaları, Şıkıdım havası.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
10Kırık Hava: Dımıdan, Cezayir, Hey Gaziler. Önceden verilen ders notuna hazırlık.
11Kırık Hava: Semah, Duvaz-deh İmam, İlâhi, Nefes. Önceden verilen ders notuna hazırlık.
12Kırık Hava: Nevrûziye, Miraçlama, Mersiye, Aşık Tarzı ve Deyişler. Önceden verilen ders notuna hazırlık.
13Türk Halk Müziğinin Ezgi Yapısı/Oktav Bölünmesi / Perdeler / Diziler.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
14Genel Tekrar.
Kaynak
Ali UFKİ [Haz. Prof. Dr. Şükrü Elçin], Mecmua-i Sâz u Söz, İstanbul, 1976, M.E.Basımevi ARSUNAR, Ferruh, Anadolu Halk Türkülerinden Örnekler/I-II-III, Ankara, 1947,1948,1948, CHP Halkevleri Yayınları Milli Kültür Araştırmaları: IV, V,VI ATAMAN, Yaver, 100 Türk Halk Oyunu, İstanbul, 1975, ATAMAN, Sadi Yaver, Barlar, İstanbul, 1977, Sarıaltın Yayınları BARTOK, Bela, Turkish Folk Music From Asia Minör, 1976, Princeton University Press COOK, Nicholas, A Guide to Musical Analysis, London, 1992, GAZİMİHAL, Mahmut Ragıp [Kösemihal], Türk Halk Musıkılerinin Tonal Hususiyetleri Meselesi, İstanbul, 1936, Nümune Matbaası, KORAY, Fuad, Müzik Formları, İstanbul, 1957, NETTL, Bruno, The Study Of Ethnomusicology, 1983, University Of Illinois Press, ÖZTÜRK, Ali Osman, Das Turkische Volkslied Als Sprachliches Kuntswerk, Bern, 1994, Peter Lang REINHARD, Ursula -Kurt, Musik der Türkei, B.2, 1984, Berlin SALCI, Vahit Lütfi, Gizli Türk Halk Musikisi ve Türk Musikisinde Armoni Meseleleri, İstanbul, 1940, Numune Matbaası SARISÖZEN, Muzaffer, Türk Halk Musıkısi Usulleri, Ankara, 1962, SAYGUN, A.Adnan, Töresel Musıki, İstanbul, 1967, ŞENEL, Süleyman, “Türk Halk Müziğinde Uzun Hava Tanımları ve Bu Tanımlar Etrafında Ortaya Çıkan Problemler”, IV.Milletlerarası Folklor Kongresi Bildirileri, Ankara, 1991 ŞENEL, Süleyman, “Türk Halk Müziğinde Beste, Makam ve Ayak Kavramları Üzerine”, V.Uluslararası Folklor Kongresi Bildirileri, Ankara, 1995.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır.
X
2
Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
X
3
Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
X
4
Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır.
X
5
Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
X
6
Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır.
X
7
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser.
X
8
Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır.
X
9
Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır.
X
10
Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır.
X
11
Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır.
X
12
Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler224
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)48
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİSİ IV-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Volkan GİDİŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Hanefi ÖZBEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAlan araştırmaları ve tarihi yazılı kaynaklar yoluyla tespit edilen Türk Müziğinin şehir ve köy halk yaşantısına dayalı geleneksel müzik tür ve çeşitlerini, karakteristik müzikal yapıları ile birlikte ve genel hatlarıyla tanıtmak ve onları bu yolla bilgilendirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Kırık Hava: Halay, Bar.,Kırık Hava: Yallı/Nanay, Horon.,Kırık Hava: Atma Türkü, Mengi.,Kırık Hava: Güvende, Karşı-Beri.,Kırık Hava: Hora, Karşılama.,Kırık Hava: Kol Havası, Zeybek.,Genel Tekrar.,Kırık Hava: Sallama, Teke Zotlatması, Bengi.,Kırık Hava: Oturak-Oturak Havaları ve Çeşitleri, Kaşık Havaları, Şıkıdım havası.,Kırık Hava: Dımıdan, Cezayir, Hey Gaziler. ,Kırık Hava: Semah, Duvaz-deh İmam, İlâhi, Nefes. ,Kırık Hava: Nevrûziye, Miraçlama, Mersiye, Aşık Tarzı ve Deyişler. ,Türk Halk Müziğinin Ezgi Yapısı/Oktav Bölünmesi / Perdeler / Diziler.,Genel Tekrar.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kırık Hava: Halay, Bar.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
2Kırık Hava: Yallı/Nanay, Horon.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
3Kırık Hava: Atma Türkü, Mengi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
4Kırık Hava: Güvende, Karşı-Beri.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
5Kırık Hava: Hora, Karşılama.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
6Kırık Hava: Kol Havası, Zeybek.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
7Genel Tekrar.
8Kırık Hava: Sallama, Teke Zotlatması, Bengi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
9Kırık Hava: Oturak-Oturak Havaları ve Çeşitleri, Kaşık Havaları, Şıkıdım havası.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
10Kırık Hava: Dımıdan, Cezayir, Hey Gaziler. Önceden verilen ders notuna hazırlık.
11Kırık Hava: Semah, Duvaz-deh İmam, İlâhi, Nefes. Önceden verilen ders notuna hazırlık.
12Kırık Hava: Nevrûziye, Miraçlama, Mersiye, Aşık Tarzı ve Deyişler. Önceden verilen ders notuna hazırlık.
13Türk Halk Müziğinin Ezgi Yapısı/Oktav Bölünmesi / Perdeler / Diziler.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
14Genel Tekrar.
Kaynak
Ali UFKİ [Haz. Prof. Dr. Şükrü Elçin], Mecmua-i Sâz u Söz, İstanbul, 1976, M.E.Basımevi ARSUNAR, Ferruh, Anadolu Halk Türkülerinden Örnekler/I-II-III, Ankara, 1947,1948,1948, CHP Halkevleri Yayınları Milli Kültür Araştırmaları: IV, V,VI ATAMAN, Yaver, 100 Türk Halk Oyunu, İstanbul, 1975, ATAMAN, Sadi Yaver, Barlar, İstanbul, 1977, Sarıaltın Yayınları BARTOK, Bela, Turkish Folk Music From Asia Minör, 1976, Princeton University Press COOK, Nicholas, A Guide to Musical Analysis, London, 1992, GAZİMİHAL, Mahmut Ragıp [Kösemihal], Türk Halk Musıkılerinin Tonal Hususiyetleri Meselesi, İstanbul, 1936, Nümune Matbaası, KORAY, Fuad, Müzik Formları, İstanbul, 1957, NETTL, Bruno, The Study Of Ethnomusicology, 1983, University Of Illinois Press, ÖZTÜRK, Ali Osman, Das Turkische Volkslied Als Sprachliches Kuntswerk, Bern, 1994, Peter Lang REINHARD, Ursula -Kurt, Musik der Türkei, B.2, 1984, Berlin SALCI, Vahit Lütfi, Gizli Türk Halk Musikisi ve Türk Musikisinde Armoni Meseleleri, İstanbul, 1940, Numune Matbaası SARISÖZEN, Muzaffer, Türk Halk Musıkısi Usulleri, Ankara, 1962, SAYGUN, A.Adnan, Töresel Musıki, İstanbul, 1967, ŞENEL, Süleyman, “Türk Halk Müziğinde Uzun Hava Tanımları ve Bu Tanımlar Etrafında Ortaya Çıkan Problemler”, IV.Milletlerarası Folklor Kongresi Bildirileri, Ankara, 1991 ŞENEL, Süleyman, “Türk Halk Müziğinde Beste, Makam ve Ayak Kavramları Üzerine”, V.Uluslararası Folklor Kongresi Bildirileri, Ankara, 1995.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır.
X
2
Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
X
3
Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
X
4
Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır.
X
5
Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
X
6
Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır.
X
7
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser.
X
8
Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır.
X
9
Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır.
X
10
Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır.
X
11
Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır.
X
12
Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:55Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:01