Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ FORMLARI II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk musikisi formları içerisinde yüzyıllar boyu icra edilmiş ve günümüze pek çok örneği gelmiş olan dini müzik konusunda öğrencileri bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dini müziğin Türk müziğindeki yeri ve mahiyeti.,Dini müzik formlarının sınıflandırılması.,Cami müziğinin genel özellikleri. Ezan, tesbîh, temcîd ve tekbîr hakkında genel bilgiler.,Tasavvuf (tekke) müziğinin özellikleri.,Mevlevî âyini. Makam, usûl, beste ve güfte özellikleri.,Mevlevî âyini örnekleri.,Tekke müziğinde durak, şuğul, nefes. Bu formlar üzerinde bazı örnekler. ARASINAV.,Tasavvuf-cami müziğinde ortak şekiller hakkında genel bilgiler.,Dini müzikte na't ve salâ formları ve örnekleri.,Mevlid ve tevşîh formları, özellikleri.,Mi'raciyye formu ve özellikleri.,Mi'raciyye bestesi üzerinde çalışmalar.,Mersiye, kasîde formları ve özellikleri.,14. Tasavvuf ve cami müziğindeki ortak şekiller üzerinde genel tekrar. GENEL SINAV; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | 16, 9 | E |
1. Dini müziğin Türk müziğindeki yeri ile dini müzik formlarının sınıflandırılması konusunda bilgi verir. | ||
2. Cami musikisinin ana formlarını özetler. | ||
3. Tekke musikisini formlarıyla açıklar. | ||
4. Dini müzikte tasavvuf ve cami müziğinin ortak şekilleri olan mevlid, mi'râciyye, salâ, na't vd. konusunda örnekler verir. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dini müziğin Türk müziğindeki yeri ve mahiyeti. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
2 | Dini müzik formlarının sınıflandırılması. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
3 | Cami müziğinin genel özellikleri. Ezan, tesbîh, temcîd ve tekbîr hakkında genel bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
4 | Tasavvuf (tekke) müziğinin özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
5 | Mevlevî âyini. Makam, usûl, beste ve güfte özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
6 | Mevlevî âyini örnekleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
7 | Tekke müziğinde durak, şuğul, nefes. Bu formlar üzerinde bazı örnekler. ARASINAV. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
8 | Tasavvuf-cami müziğinde ortak şekiller hakkında genel bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
9 | Dini müzikte na't ve salâ formları ve örnekleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
10 | Mevlid ve tevşîh formları, özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
11 | Mi'raciyye formu ve özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
12 | Mi'raciyye bestesi üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
13 | Mersiye, kasîde formları ve özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
14 | 14. Tasavvuf ve cami müziğindeki ortak şekiller üzerinde genel tekrar. GENEL SINAV |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
- Sadettin Nüzhet Ergun, Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul 1942-43,c.1-2 (muhtelif yerler) - M. Nazmi Özalp, Türk Mûsikisi Tarihi, İstanbul 2000, c.1 - T.D.V. İslam Ansiklopedisi, c.1-44, İstanbul (ilgili maddeler) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 28 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ FORMLARI II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk musikisi formları içerisinde yüzyıllar boyu icra edilmiş ve günümüze pek çok örneği gelmiş olan dini müzik konusunda öğrencileri bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dini müziğin Türk müziğindeki yeri ve mahiyeti.,Dini müzik formlarının sınıflandırılması.,Cami müziğinin genel özellikleri. Ezan, tesbîh, temcîd ve tekbîr hakkında genel bilgiler.,Tasavvuf (tekke) müziğinin özellikleri.,Mevlevî âyini. Makam, usûl, beste ve güfte özellikleri.,Mevlevî âyini örnekleri.,Tekke müziğinde durak, şuğul, nefes. Bu formlar üzerinde bazı örnekler. ARASINAV.,Tasavvuf-cami müziğinde ortak şekiller hakkında genel bilgiler.,Dini müzikte na't ve salâ formları ve örnekleri.,Mevlid ve tevşîh formları, özellikleri.,Mi'raciyye formu ve özellikleri.,Mi'raciyye bestesi üzerinde çalışmalar.,Mersiye, kasîde formları ve özellikleri.,14. Tasavvuf ve cami müziğindeki ortak şekiller üzerinde genel tekrar. GENEL SINAV; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | 16, 9 | E |
1. Dini müziğin Türk müziğindeki yeri ile dini müzik formlarının sınıflandırılması konusunda bilgi verir. | ||
2. Cami musikisinin ana formlarını özetler. | ||
3. Tekke musikisini formlarıyla açıklar. | ||
4. Dini müzikte tasavvuf ve cami müziğinin ortak şekilleri olan mevlid, mi'râciyye, salâ, na't vd. konusunda örnekler verir. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dini müziğin Türk müziğindeki yeri ve mahiyeti. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
2 | Dini müzik formlarının sınıflandırılması. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
3 | Cami müziğinin genel özellikleri. Ezan, tesbîh, temcîd ve tekbîr hakkında genel bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
4 | Tasavvuf (tekke) müziğinin özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
5 | Mevlevî âyini. Makam, usûl, beste ve güfte özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
6 | Mevlevî âyini örnekleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
7 | Tekke müziğinde durak, şuğul, nefes. Bu formlar üzerinde bazı örnekler. ARASINAV. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
8 | Tasavvuf-cami müziğinde ortak şekiller hakkında genel bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
9 | Dini müzikte na't ve salâ formları ve örnekleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
10 | Mevlid ve tevşîh formları, özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
11 | Mi'raciyye formu ve özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
12 | Mi'raciyye bestesi üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
13 | Mersiye, kasîde formları ve özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
14 | 14. Tasavvuf ve cami müziğindeki ortak şekiller üzerinde genel tekrar. GENEL SINAV |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
- Sadettin Nüzhet Ergun, Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul 1942-43,c.1-2 (muhtelif yerler) - M. Nazmi Özalp, Türk Mûsikisi Tarihi, İstanbul 2000, c.1 - T.D.V. İslam Ansiklopedisi, c.1-44, İstanbul (ilgili maddeler) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |