Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YAPIDA MALZEME SEÇİMİ-Güz Dönemi2+12,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerProf.Dr. Nazire Papatya SEÇKİN TAHTALIOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1.Sistematik araştırma yöntemlerinin kullanılmasını sağlayarak tasarım ve uygulamada hata oranını ve zaman kaybını azaltmak2.Yapıyı oluşturan elemanların ve bileşenlerinin, geçerli koşullar göz önünde tutularak doğru tasarımın yapılabilmesi, elemanı oluşturan malzemelerin çeşitli yönlerden sahip olması gerekli niteliklerin belirlenmesi 3. Cins ve sayı olarak çok miktarda bulunan ürünler arasından malzeme özellikleri ve performans kriterleri temel alınarak en uygun olanının seçilmesini "sürdürülebilir kaynak kullanımı" çerçevesinde sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Malzeme seçiminin önemi, tarihçesi, sorunu oluşturan nedenler ,Malzeme seçiminde kullanılabilecek seçim yardımcıları:Sınıflandırma sistemleri, gereksinme-özellik tanımlama tabloları, yapı kataloğu sınıflandırma sisteminin
açıklanması,Malzeme seçim yöntemleri;performans yaklaşımı,performans analizi,kullanıcı gereksinmeleri analizi,Performans gereksinmeleri,Japon Yöntemi,Hillerborg Yöntemi,Hill Yöntemi,Fischmeister-Larsson Yöntemi,Patterson Yöntemi,Sentler Yöntemi,Samuellsson Tekniği,Westling Tekniği,Beahre Tekniği,Ara Sınav,Amaç, kapsam ve yöntemlerin kişisel olarak tartışılması,Bileşenlerin tanımı ve sınıflandırılması,bileşen düzeyinde malzeme seçim yöntemi,uygulama örneği,Yapı elemanlarının tanım ve sınıflandırılması, yapı elemanı düzeyinde malzeme seçim yöntemi,uygulama örneği,Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları),Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları),Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları),Son sunumlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Malzeme seçimi prensiplerini kullanır. Gereksinim olanak dengesi, yapıda malzeme ve fonksiyonların sistematiği kavramlarını değerlendirir. Seçim yardımcıları, malzeme seçim yöntemleri, yapıya etkiyen iç ve dış faktörler, yapı elemanlarının analizi, ısı tutucu, buhar kesici, su yalıtıcı ve ses yutucu malzemeler, su ve buhar yalıtımı hesap ve tertipleri; duvar, döşeme, temel ve çatı elemanlarının malzeme kompozisyonunu çözer.14, 4A, E
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Malzeme seçiminin önemi, tarihçesi, sorunu oluşturan nedenler
2Malzeme seçiminde kullanılabilecek seçim yardımcıları:Sınıflandırma sistemleri, gereksinme-özellik tanımlama tabloları, yapı kataloğu sınıflandırma sisteminin
açıklanması
3Malzeme seçim yöntemleri;performans yaklaşımı,performans analizi,kullanıcı gereksinmeleri analizi
4Performans gereksinmeleri,Japon Yöntemi
5Hillerborg Yöntemi,Hill Yöntemi,Fischmeister-Larsson Yöntemi
6Patterson Yöntemi,Sentler Yöntemi,Samuellsson Tekniği,Westling Tekniği,Beahre Tekniği
7Ara Sınav
8Amaç, kapsam ve yöntemlerin kişisel olarak tartışılması
9Bileşenlerin tanımı ve sınıflandırılması,bileşen düzeyinde malzeme seçim yöntemi,uygulama örneği
10Yapı elemanlarının tanım ve sınıflandırılması, yapı elemanı düzeyinde malzeme seçim yöntemi,uygulama örneği
11Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları)
12Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları)
13Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları)
14Son sunumlar
Kaynak
Diamant,M.E.,Insulation Of Buildings,London,Iliife Book Ltd,1982. Handisyde,C.G.,Building Materials,London,The Architectural Press,1978. Ragsdale,L.A.,Raynham,E.A,Building Materials Practice,London,E.Arnold Ltd.1984.
Yapıda Malzeme Seçimi Ders Notu. Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
X
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
X
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
X
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
X
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
X
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
X
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
X
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
X
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
X
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
X
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
X
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme2510
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2612
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)114
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YAPIDA MALZEME SEÇİMİ-Güz Dönemi2+12,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerProf.Dr. Nazire Papatya SEÇKİN TAHTALIOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1.Sistematik araştırma yöntemlerinin kullanılmasını sağlayarak tasarım ve uygulamada hata oranını ve zaman kaybını azaltmak2.Yapıyı oluşturan elemanların ve bileşenlerinin, geçerli koşullar göz önünde tutularak doğru tasarımın yapılabilmesi, elemanı oluşturan malzemelerin çeşitli yönlerden sahip olması gerekli niteliklerin belirlenmesi 3. Cins ve sayı olarak çok miktarda bulunan ürünler arasından malzeme özellikleri ve performans kriterleri temel alınarak en uygun olanının seçilmesini "sürdürülebilir kaynak kullanımı" çerçevesinde sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Malzeme seçiminin önemi, tarihçesi, sorunu oluşturan nedenler ,Malzeme seçiminde kullanılabilecek seçim yardımcıları:Sınıflandırma sistemleri, gereksinme-özellik tanımlama tabloları, yapı kataloğu sınıflandırma sisteminin
açıklanması,Malzeme seçim yöntemleri;performans yaklaşımı,performans analizi,kullanıcı gereksinmeleri analizi,Performans gereksinmeleri,Japon Yöntemi,Hillerborg Yöntemi,Hill Yöntemi,Fischmeister-Larsson Yöntemi,Patterson Yöntemi,Sentler Yöntemi,Samuellsson Tekniği,Westling Tekniği,Beahre Tekniği,Ara Sınav,Amaç, kapsam ve yöntemlerin kişisel olarak tartışılması,Bileşenlerin tanımı ve sınıflandırılması,bileşen düzeyinde malzeme seçim yöntemi,uygulama örneği,Yapı elemanlarının tanım ve sınıflandırılması, yapı elemanı düzeyinde malzeme seçim yöntemi,uygulama örneği,Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları),Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları),Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları),Son sunumlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Malzeme seçimi prensiplerini kullanır. Gereksinim olanak dengesi, yapıda malzeme ve fonksiyonların sistematiği kavramlarını değerlendirir. Seçim yardımcıları, malzeme seçim yöntemleri, yapıya etkiyen iç ve dış faktörler, yapı elemanlarının analizi, ısı tutucu, buhar kesici, su yalıtıcı ve ses yutucu malzemeler, su ve buhar yalıtımı hesap ve tertipleri; duvar, döşeme, temel ve çatı elemanlarının malzeme kompozisyonunu çözer.14, 4A, E
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Malzeme seçiminin önemi, tarihçesi, sorunu oluşturan nedenler
2Malzeme seçiminde kullanılabilecek seçim yardımcıları:Sınıflandırma sistemleri, gereksinme-özellik tanımlama tabloları, yapı kataloğu sınıflandırma sisteminin
açıklanması
3Malzeme seçim yöntemleri;performans yaklaşımı,performans analizi,kullanıcı gereksinmeleri analizi
4Performans gereksinmeleri,Japon Yöntemi
5Hillerborg Yöntemi,Hill Yöntemi,Fischmeister-Larsson Yöntemi
6Patterson Yöntemi,Sentler Yöntemi,Samuellsson Tekniği,Westling Tekniği,Beahre Tekniği
7Ara Sınav
8Amaç, kapsam ve yöntemlerin kişisel olarak tartışılması
9Bileşenlerin tanımı ve sınıflandırılması,bileşen düzeyinde malzeme seçim yöntemi,uygulama örneği
10Yapı elemanlarının tanım ve sınıflandırılması, yapı elemanı düzeyinde malzeme seçim yöntemi,uygulama örneği
11Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları)
12Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları)
13Seminer (Dönem Ödevi PP sunumları)
14Son sunumlar
Kaynak
Diamant,M.E.,Insulation Of Buildings,London,Iliife Book Ltd,1982. Handisyde,C.G.,Building Materials,London,The Architectural Press,1978. Ragsdale,L.A.,Raynham,E.A,Building Materials Practice,London,E.Arnold Ltd.1984.
Yapıda Malzeme Seçimi Ders Notu. Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
X
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
X
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
X
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
X
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
X
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
X
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
X
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
X
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
X
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
X
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
X
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:20Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:21