Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TASARIMCILAR İÇİN HUKUK-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Seher Oya AKMAN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Hayrettin Can BIÇAKCI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1. Her meslek sahibinin, vatandaş sıfatı ile birlikte mesleği yürüten kimse olarak bilmesi gereken genel hukuk bilgilerinin kavranması, 2. Doğrudan kendi mesleği ile ilgili hukuki düzenlemeler, kurumlar ve örgütler hakkında bilgisahibi olma, 3. Fikri ve sınai mülkiyet hakları konusunda Topluluk Hukukunun ve sistemlerine uyum ve yaklaşım sağlamak üzere yapılan değişikliklerin öğrenilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; Hukuk kavramı, Hukukun kaynakları,Kamu ve özel hukuk ayrımı,Hukuki işlemler ve türleri,Hak kavramı,Hakların türleri, kazanılması ve kaybedilmesi,Fikir ürünleri ve tasarım üzerindeki haklar,Endüstriyel Tasarımların Korunması hakkında KHK’nin amacı ve kapsamı,Tasarımların korunma şartları,Tasarımda hak sahipliği ve yetkileri,Tasarımların tescili ve itiraz,Tasarımların hukuki işlemlere konu olmaları,Tasarımın hükümsüzlüğü ve tasarımdan doğan hakkın sona ermesi,Tasarım hakkına tecavüz ve davalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hukuk kavramlarını analiz eder. 9A, E
2. Tasarım hukuku kavramlarını öğrenmiş olarak hakkını arar9A, E
3. 554 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamını tanır9A, E
4. FSEK (Fikir ve sanat eserleri Kanunu) kapsamındaki koruma özelliklerine göre eserlerini korur9A, E
5. Borçlar hukukuna bağlı sözleşme özelliklerini kullanabilir,9A, E
6. Tasarım hukuku kapsamında açılabilecek davalar konusunda bilgi edinir9A, E
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hukuk kavramı
2 Hukukun kaynakları
3Kamu ve özel hukuk ayrımı
4Hukuki işlemler ve türleri
5Hak kavramı
6Hakların türleri, kazanılması ve kaybedilmesi
7Fikir ürünleri ve tasarım üzerindeki haklar
8Endüstriyel Tasarımların Korunması hakkında KHK’nin amacı ve kapsamı
9Tasarımların korunma şartları
10Tasarımda hak sahipliği ve yetkileri
11Tasarımların tescili ve itiraz
12Tasarımların hukuki işlemlere konu olmaları
13Tasarımın hükümsüzlüğü ve tasarımdan doğan hakkın sona ermesi
14Tasarım hakkına tecavüz ve davalar
Kaynak
Öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilecektir.
1. Güriz, A., 1992, Hukuk Başlangıcı, Ankara Üniversitesi. 2. Gözübüyük, A. Ş., 1991, Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Turhan Kitabevi. 3. Atar, Y. vd.,, 1996, Hukuk Bilimine Giriş, Konya Üniversitesi. 4. Erel, Ş. N., 1988, Türk Fikir ve Sanat Hukuku, Ankara Üniversitesi. 5. Yarsavat, D., 1984, Eser Sahibi ve Hakları.. 6. Oktan, A. N., 1979, Patent Lisansı Sözleşmesi. 7. Ekonomi, M., 1997, Tasarım Hukuku Dersleri, İTÜ İşletme Fakültesi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
X
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
X
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
X
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
X
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
X
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
X
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
X
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
X
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
X
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
X
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
X
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
X
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
X
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
X
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
X
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
X
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
X
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
X
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi144
Okul Dışı Diğer Faaliyetler188
Proje Sunumu / Seminer111
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı155
Genel Sınav ve Hazırlığı155
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)51
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(51/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TASARIMCILAR İÇİN HUKUK-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Seher Oya AKMAN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Hayrettin Can BIÇAKCI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1. Her meslek sahibinin, vatandaş sıfatı ile birlikte mesleği yürüten kimse olarak bilmesi gereken genel hukuk bilgilerinin kavranması, 2. Doğrudan kendi mesleği ile ilgili hukuki düzenlemeler, kurumlar ve örgütler hakkında bilgisahibi olma, 3. Fikri ve sınai mülkiyet hakları konusunda Topluluk Hukukunun ve sistemlerine uyum ve yaklaşım sağlamak üzere yapılan değişikliklerin öğrenilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; Hukuk kavramı, Hukukun kaynakları,Kamu ve özel hukuk ayrımı,Hukuki işlemler ve türleri,Hak kavramı,Hakların türleri, kazanılması ve kaybedilmesi,Fikir ürünleri ve tasarım üzerindeki haklar,Endüstriyel Tasarımların Korunması hakkında KHK’nin amacı ve kapsamı,Tasarımların korunma şartları,Tasarımda hak sahipliği ve yetkileri,Tasarımların tescili ve itiraz,Tasarımların hukuki işlemlere konu olmaları,Tasarımın hükümsüzlüğü ve tasarımdan doğan hakkın sona ermesi,Tasarım hakkına tecavüz ve davalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Hukuk kavramlarını analiz eder. 9A, E
2. Tasarım hukuku kavramlarını öğrenmiş olarak hakkını arar9A, E
3. 554 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamını tanır9A, E
4. FSEK (Fikir ve sanat eserleri Kanunu) kapsamındaki koruma özelliklerine göre eserlerini korur9A, E
5. Borçlar hukukuna bağlı sözleşme özelliklerini kullanabilir,9A, E
6. Tasarım hukuku kapsamında açılabilecek davalar konusunda bilgi edinir9A, E
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hukuk kavramı
2 Hukukun kaynakları
3Kamu ve özel hukuk ayrımı
4Hukuki işlemler ve türleri
5Hak kavramı
6Hakların türleri, kazanılması ve kaybedilmesi
7Fikir ürünleri ve tasarım üzerindeki haklar
8Endüstriyel Tasarımların Korunması hakkında KHK’nin amacı ve kapsamı
9Tasarımların korunma şartları
10Tasarımda hak sahipliği ve yetkileri
11Tasarımların tescili ve itiraz
12Tasarımların hukuki işlemlere konu olmaları
13Tasarımın hükümsüzlüğü ve tasarımdan doğan hakkın sona ermesi
14Tasarım hakkına tecavüz ve davalar
Kaynak
Öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilecektir.
1. Güriz, A., 1992, Hukuk Başlangıcı, Ankara Üniversitesi. 2. Gözübüyük, A. Ş., 1991, Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları, Turhan Kitabevi. 3. Atar, Y. vd.,, 1996, Hukuk Bilimine Giriş, Konya Üniversitesi. 4. Erel, Ş. N., 1988, Türk Fikir ve Sanat Hukuku, Ankara Üniversitesi. 5. Yarsavat, D., 1984, Eser Sahibi ve Hakları.. 6. Oktan, A. N., 1979, Patent Lisansı Sözleşmesi. 7. Ekonomi, M., 1997, Tasarım Hukuku Dersleri, İTÜ İşletme Fakültesi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
X
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
X
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
X
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
X
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
X
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
X
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
X
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
X
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
X
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
X
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
X
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
X
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
X
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
X
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
X
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
X
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
X
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
X
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:20Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:21