Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
STRÜKTÜR I-Bahar Dönemi2+233
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Tahir AKKOYUNLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Tahir AKKOYUNLU, Öğr.Gör. Doğan TÜRK, Öğr.Gör. Seda GENÇ YILDIRIM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTasarım elemanlarının mühendislik hesaplarının temel seviyede öğretilmesi, strüktürel sistemlerin çalışma prensiplerinin uygulamalı olarak kavratılması, Strüktürel birleşenlerin boyutlandırılmasının temel prensiplerinin öğretilmesi. (Endüstriyel Tasarım Programı'nda bu ders, konu detayları ve örneklerinde endüstriyel ürün bağlamına yönelik özelleştirmeler içermektedir. Özelleştirmeler akış içinde parantez ile gösterilmiştir.)
Dersin İçeriğiBu ders; Oryantasyon haftası (Eleman çiftleri, eleman çiftlerinin serbestlik derecesi),Strüktürün temelleri kısa tekrar (Mekanizmanın serbestlik derecesi, kinematik zincirler),İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 1, normal kuvvet, kesme kuvveti,eğilme momenti (Basit öteleme ve dönme hareketi için mekanizma tasarımı),İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 2 (Krank biyel mekanizması ve optimum tasarım prensipleri),Kafes sistemler truss 1 (Dört çubuk mekanizması ve optimum tasarım prensipleri),Kafes sistemler truss 2 (Mekanizmalarda hareket iletim kalitesinin değerlendirilmesi),Mukavemete giriş ve temel kavramlar iç kuvvet, gerilme (Kam mekanizmaları, çeşitleri, karşılaştırılması, hareket diyagramları, geçiş eğrileri),Mukavemete giriş ve temel kavramlar iç kuvvet, gerilme (Kam mekanizmaları, çeşitleri, karşılaştırılması, hareket diyagramları, geçiş eğrileri),Mukavemete giriş ve temel kavramlar hook yasası , şekil değiştirme (Kam mekanizmaları, hareket diyagramları, geçiş eğrileri),Basit mukavemet halleri 1eksenel kuvvet, burkulma (Basit ve bileşik dişli sistemleri),Basit mukavemet halleri 2 kesme kuvveti (Mekanizmalarında konum tasarımı) ,Basit mukavemet halleri 3 burulma ve eğilme momenti (Mekanizmalarında yörünge ve fonksiyon tasarımı),Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Sunumlar),Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Sunumlar); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Tasarım elemanlarının mühendislik hesaplarının temel seviyede analiz eder.12, 2, 6, 9A, F, G
2. Strüktürel sistemlerin çalışma prensiplerinin uygulamalı olarak tasarlar12, 2, 6, 9A, F, G
3. Strüktürel birleşenlerin boyutlandırılmasının temel prensiplerini tespit eder.12, 2, 6, 9A, F, G
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Oryantasyon haftası (Eleman çiftleri, eleman çiftlerinin serbestlik derecesi)
2Strüktürün temelleri kısa tekrar (Mekanizmanın serbestlik derecesi, kinematik zincirler)
3İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 1, normal kuvvet, kesme kuvveti,eğilme momenti (Basit öteleme ve dönme hareketi için mekanizma tasarımı)
4İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 2 (Krank biyel mekanizması ve optimum tasarım prensipleri)
5Kafes sistemler truss 1 (Dört çubuk mekanizması ve optimum tasarım prensipleri)
6Kafes sistemler truss 2 (Mekanizmalarda hareket iletim kalitesinin değerlendirilmesi)
7Mukavemete giriş ve temel kavramlar iç kuvvet, gerilme (Kam mekanizmaları, çeşitleri, karşılaştırılması, hareket diyagramları, geçiş eğrileri)
8Mukavemete giriş ve temel kavramlar iç kuvvet, gerilme (Kam mekanizmaları, çeşitleri, karşılaştırılması, hareket diyagramları, geçiş eğrileri)
9Mukavemete giriş ve temel kavramlar hook yasası , şekil değiştirme (Kam mekanizmaları, hareket diyagramları, geçiş eğrileri)
10Basit mukavemet halleri 1eksenel kuvvet, burkulma (Basit ve bileşik dişli sistemleri)
11Basit mukavemet halleri 2 kesme kuvveti (Mekanizmalarında konum tasarımı)
12Basit mukavemet halleri 3 burulma ve eğilme momenti (Mekanizmalarında yörünge ve fonksiyon tasarımı)
13Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Sunumlar)
14Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Sunumlar)
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
1. Why Buildings Stand up? Mario Salvadori 2. Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane 3. Principles of Structures, Ariel Hanaor

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme428
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3412
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)96
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
STRÜKTÜR I-Bahar Dönemi2+233
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Tahir AKKOYUNLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Tahir AKKOYUNLU, Öğr.Gör. Doğan TÜRK, Öğr.Gör. Seda GENÇ YILDIRIM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTasarım elemanlarının mühendislik hesaplarının temel seviyede öğretilmesi, strüktürel sistemlerin çalışma prensiplerinin uygulamalı olarak kavratılması, Strüktürel birleşenlerin boyutlandırılmasının temel prensiplerinin öğretilmesi. (Endüstriyel Tasarım Programı'nda bu ders, konu detayları ve örneklerinde endüstriyel ürün bağlamına yönelik özelleştirmeler içermektedir. Özelleştirmeler akış içinde parantez ile gösterilmiştir.)
Dersin İçeriğiBu ders; Oryantasyon haftası (Eleman çiftleri, eleman çiftlerinin serbestlik derecesi),Strüktürün temelleri kısa tekrar (Mekanizmanın serbestlik derecesi, kinematik zincirler),İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 1, normal kuvvet, kesme kuvveti,eğilme momenti (Basit öteleme ve dönme hareketi için mekanizma tasarımı),İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 2 (Krank biyel mekanizması ve optimum tasarım prensipleri),Kafes sistemler truss 1 (Dört çubuk mekanizması ve optimum tasarım prensipleri),Kafes sistemler truss 2 (Mekanizmalarda hareket iletim kalitesinin değerlendirilmesi),Mukavemete giriş ve temel kavramlar iç kuvvet, gerilme (Kam mekanizmaları, çeşitleri, karşılaştırılması, hareket diyagramları, geçiş eğrileri),Mukavemete giriş ve temel kavramlar iç kuvvet, gerilme (Kam mekanizmaları, çeşitleri, karşılaştırılması, hareket diyagramları, geçiş eğrileri),Mukavemete giriş ve temel kavramlar hook yasası , şekil değiştirme (Kam mekanizmaları, hareket diyagramları, geçiş eğrileri),Basit mukavemet halleri 1eksenel kuvvet, burkulma (Basit ve bileşik dişli sistemleri),Basit mukavemet halleri 2 kesme kuvveti (Mekanizmalarında konum tasarımı) ,Basit mukavemet halleri 3 burulma ve eğilme momenti (Mekanizmalarında yörünge ve fonksiyon tasarımı),Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Sunumlar),Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Sunumlar); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Tasarım elemanlarının mühendislik hesaplarının temel seviyede analiz eder.12, 2, 6, 9A, F, G
2. Strüktürel sistemlerin çalışma prensiplerinin uygulamalı olarak tasarlar12, 2, 6, 9A, F, G
3. Strüktürel birleşenlerin boyutlandırılmasının temel prensiplerini tespit eder.12, 2, 6, 9A, F, G
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Oryantasyon haftası (Eleman çiftleri, eleman çiftlerinin serbestlik derecesi)
2Strüktürün temelleri kısa tekrar (Mekanizmanın serbestlik derecesi, kinematik zincirler)
3İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 1, normal kuvvet, kesme kuvveti,eğilme momenti (Basit öteleme ve dönme hareketi için mekanizma tasarımı)
4İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 2 (Krank biyel mekanizması ve optimum tasarım prensipleri)
5Kafes sistemler truss 1 (Dört çubuk mekanizması ve optimum tasarım prensipleri)
6Kafes sistemler truss 2 (Mekanizmalarda hareket iletim kalitesinin değerlendirilmesi)
7Mukavemete giriş ve temel kavramlar iç kuvvet, gerilme (Kam mekanizmaları, çeşitleri, karşılaştırılması, hareket diyagramları, geçiş eğrileri)
8Mukavemete giriş ve temel kavramlar iç kuvvet, gerilme (Kam mekanizmaları, çeşitleri, karşılaştırılması, hareket diyagramları, geçiş eğrileri)
9Mukavemete giriş ve temel kavramlar hook yasası , şekil değiştirme (Kam mekanizmaları, hareket diyagramları, geçiş eğrileri)
10Basit mukavemet halleri 1eksenel kuvvet, burkulma (Basit ve bileşik dişli sistemleri)
11Basit mukavemet halleri 2 kesme kuvveti (Mekanizmalarında konum tasarımı)
12Basit mukavemet halleri 3 burulma ve eğilme momenti (Mekanizmalarında yörünge ve fonksiyon tasarımı)
13Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Sunumlar)
14Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Sunumlar)
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
1. Why Buildings Stand up? Mario Salvadori 2. Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane 3. Principles of Structures, Ariel Hanaor

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:20Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:21