Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇEVRESEL SİSTEMLER: YAPIM DİNAMİĞİ II-Bahar Dönemi2+12,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra BAYIR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra BAYIR
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Zübeyde Keskin
Dersin AmacıBina ve çevresel konfor sistemleri arasındaki ilişkiyi anlamak ve kullanıcıların yapı birimlerinde ihtiyaç duydukları çevresel konfor koşullarının sağlanması için gerekli doğal-mekanik tesisat/sistemlere ilişkin konuların aktarılması hedeflenmektedir. Çevresel sistemler ve yapı tesisatı bağlamında tasarım ile teknoloji ilişkisi; teknolojik gelişmelere bağlı olarak çevresel parametreler ile mekanik tesisatların tasarım ve uygulamalara etkileri; yapı birimi ile ilişkisi; havalandırma, aydınlatma, elektrik, yangın, akustik gibi konuları içermektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi, derse giriş ve genel kavramlar - HVAC Giriş,Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - Havalandırma Sistemleri,Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - İklimlendirme Sistemleri,Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - Havalandırma Sistemini Oluşturan Elemanlar,Aydınlatma Sistemleri - Doğal Aydınlatma,Aydınlatma Sistemleri - Yapay Aydınlatma,Aydınlatma Sistemleri - Lambalar,Ara Sınav,Elektrik Tesisatı - Bina İçi Tesisat ,Elektrik Tesisatı - Sistemi Oluşturan Elemanlar,Yangın Tesisatı,Akustik - Ses,Akustik - Mimari Akustik - Ses Yalıtımı,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çevresel sistemler ve yapı tesisatı bağlamında tasarım ile teknoloji ilişkisi; teknolojik gelişmelere bağlı olarak çevresel parametreler ile mekanik tesisatların tasarım ve uygulamalara etkileri; yapı birimi ile ilişkisi; havalandırma, aydınlatma, elektrik, yangın, akustik gibi konuları içermektedir. Bina ve çevresel konfor sistemleri arasındaki ilişkiyi anlamak ve kullanıcıların yapı birimlerinde ihtiyaç duydukları çevresel konfor koşullarının sağlanması için gerekli doğal-mekanik sistemlere ilişkin konuların aktarılması hedeflenmektedir.12, 18, 2, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi, derse giriş ve genel kavramlar - HVAC Giriş
2Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - Havalandırma Sistemleri
3Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - İklimlendirme Sistemleri
4Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - Havalandırma Sistemini Oluşturan Elemanlar
5Aydınlatma Sistemleri - Doğal Aydınlatma
6Aydınlatma Sistemleri - Yapay Aydınlatma
7Aydınlatma Sistemleri - Lambalar
8Ara Sınav
9Elektrik Tesisatı - Bina İçi Tesisat
10Elektrik Tesisatı - Sistemi Oluşturan Elemanlar
11Yangın Tesisatı
12Akustik - Ses
13Akustik - Mimari Akustik - Ses Yalıtımı
14Genel Tekrar
Kaynak
Neufert, E.; (1997), "Yapı Tasarımı Genel Bilgileri", Güven Kitabevi. Ching, F.D.K., Adams, C.; (2000), “Building Construction Illustrated”; John Willey and Sons. Wise, A.F.E., Swaffield, J.A.; (2002), "Structures", Prentice Hall. Allen, E.; (2005), "How Buildings Work", New York, Oxford University Press. (2001), "Building design and construction handbook", McGraw-Hill Companies, Inc. 6th edition. Arphan, A.; (1975), "Yapı Tesisatı Bölüm 1", Devlet Güzel Sanatlar Akademisi. "Mimarın Tesisat El Kitabı, Isısan Çalışmaları No:238", Isısan Yayınları. Küçükçalı, R.; (2008) "Mimarın Tesisat El Kitabı-Cilt 1-2", Isısan Yayınları. Heerwagen, D., (2004) "Passive and Active Environmental Controls, McGrawHill". Brown, G.Z., De Kay, M., (2001) "Sun. Wind & Light, Wiley and Sons", New York. Stein, B., Reynolds, J.S., (2000) "Mechanical and Electrical Equipment for Buildings, John Wiley and Sons, Canada. Hegger, M., (2008) "Energy Manual Sustainable Architecture, Birkhauser Verlag". Hawkes, D., Forster, W., (2002) "Energy Efficient Buildings: Architecture", Engineering and Environment, W W. Norton&Company, New York. Long, M., (2013) "Architectural Acoustics", Academic Press. Maekawa, Z., Rindel, J.H., Lord, P., (2011) "Environmental and Architectural Acoustics", CRC Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
X
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
X
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
X
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
X
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
X
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
X
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
X
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
X
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
X
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
X
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
X
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
X
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme5315
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5315
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı236
Genel Sınav ve Hazırlığı4312
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇEVRESEL SİSTEMLER: YAPIM DİNAMİĞİ II-Bahar Dönemi2+12,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra BAYIR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra BAYIR
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Zübeyde Keskin
Dersin AmacıBina ve çevresel konfor sistemleri arasındaki ilişkiyi anlamak ve kullanıcıların yapı birimlerinde ihtiyaç duydukları çevresel konfor koşullarının sağlanması için gerekli doğal-mekanik tesisat/sistemlere ilişkin konuların aktarılması hedeflenmektedir. Çevresel sistemler ve yapı tesisatı bağlamında tasarım ile teknoloji ilişkisi; teknolojik gelişmelere bağlı olarak çevresel parametreler ile mekanik tesisatların tasarım ve uygulamalara etkileri; yapı birimi ile ilişkisi; havalandırma, aydınlatma, elektrik, yangın, akustik gibi konuları içermektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi, derse giriş ve genel kavramlar - HVAC Giriş,Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - Havalandırma Sistemleri,Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - İklimlendirme Sistemleri,Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - Havalandırma Sistemini Oluşturan Elemanlar,Aydınlatma Sistemleri - Doğal Aydınlatma,Aydınlatma Sistemleri - Yapay Aydınlatma,Aydınlatma Sistemleri - Lambalar,Ara Sınav,Elektrik Tesisatı - Bina İçi Tesisat ,Elektrik Tesisatı - Sistemi Oluşturan Elemanlar,Yangın Tesisatı,Akustik - Ses,Akustik - Mimari Akustik - Ses Yalıtımı,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çevresel sistemler ve yapı tesisatı bağlamında tasarım ile teknoloji ilişkisi; teknolojik gelişmelere bağlı olarak çevresel parametreler ile mekanik tesisatların tasarım ve uygulamalara etkileri; yapı birimi ile ilişkisi; havalandırma, aydınlatma, elektrik, yangın, akustik gibi konuları içermektedir. Bina ve çevresel konfor sistemleri arasındaki ilişkiyi anlamak ve kullanıcıların yapı birimlerinde ihtiyaç duydukları çevresel konfor koşullarının sağlanması için gerekli doğal-mekanik sistemlere ilişkin konuların aktarılması hedeflenmektedir.12, 18, 2, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi, derse giriş ve genel kavramlar - HVAC Giriş
2Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - Havalandırma Sistemleri
3Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - İklimlendirme Sistemleri
4Isıtma-Soğutma-Havalandırma (HVAC) Sistemleri - Havalandırma Sistemini Oluşturan Elemanlar
5Aydınlatma Sistemleri - Doğal Aydınlatma
6Aydınlatma Sistemleri - Yapay Aydınlatma
7Aydınlatma Sistemleri - Lambalar
8Ara Sınav
9Elektrik Tesisatı - Bina İçi Tesisat
10Elektrik Tesisatı - Sistemi Oluşturan Elemanlar
11Yangın Tesisatı
12Akustik - Ses
13Akustik - Mimari Akustik - Ses Yalıtımı
14Genel Tekrar
Kaynak
Neufert, E.; (1997), "Yapı Tasarımı Genel Bilgileri", Güven Kitabevi. Ching, F.D.K., Adams, C.; (2000), “Building Construction Illustrated”; John Willey and Sons. Wise, A.F.E., Swaffield, J.A.; (2002), "Structures", Prentice Hall. Allen, E.; (2005), "How Buildings Work", New York, Oxford University Press. (2001), "Building design and construction handbook", McGraw-Hill Companies, Inc. 6th edition. Arphan, A.; (1975), "Yapı Tesisatı Bölüm 1", Devlet Güzel Sanatlar Akademisi. "Mimarın Tesisat El Kitabı, Isısan Çalışmaları No:238", Isısan Yayınları. Küçükçalı, R.; (2008) "Mimarın Tesisat El Kitabı-Cilt 1-2", Isısan Yayınları. Heerwagen, D., (2004) "Passive and Active Environmental Controls, McGrawHill". Brown, G.Z., De Kay, M., (2001) "Sun. Wind & Light, Wiley and Sons", New York. Stein, B., Reynolds, J.S., (2000) "Mechanical and Electrical Equipment for Buildings, John Wiley and Sons, Canada. Hegger, M., (2008) "Energy Manual Sustainable Architecture, Birkhauser Verlag". Hawkes, D., Forster, W., (2002) "Energy Efficient Buildings: Architecture", Engineering and Environment, W W. Norton&Company, New York. Long, M., (2013) "Architectural Acoustics", Academic Press. Maekawa, Z., Rindel, J.H., Lord, P., (2011) "Environmental and Architectural Acoustics", CRC Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
X
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
X
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
X
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
X
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
X
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
X
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
X
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
X
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
X
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
X
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
X
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
X
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:20Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:21