Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GIDALARDA BOZULMA-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGıda bilimine giriş yapılarak, gıdalarda bozulmaya etki eden çeşitli faktörler, çeşitli besinlerde bozulma tipleri konularında öğrencilere bilgi ve tecrübe kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş,pH, su aktivitesi, karbonhidratlar, karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal değişimler,Yağlar, yağlarda meydana gelen bozulmalar,Proteinler, proteinlerin kimyasal yapısı ve bozulmaları ,Fenolik bileşikler, antimikrobiyel bileşikler,Proje sunumları,Ara sınav,Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, ,Gıdalarda bozulmalar, bozulmaya etki eden faktörler, fiziksel ve kimyasal bozulmalar,Gıdalardaki mikrobiyel bozulmalar,Gıda muhafaza yöntemleri,Ette meydana gelen bozulmalar,Süt, tahıl ve meyve sebzede meydana gelen bozulmalar,Final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gıda bilimi ile ilgili temel bilgileri edinir.9A
Gıdalarda bozulmaya etkili olan faktörleri çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar.9A
Çeşitli gıdalar için uygun muhafaza yöntemini seçer. 9
Gıdaların raf ömrünün uzun olması için doğru ambalaj ve depolama yöntemini seçer. 9
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş
2pH, su aktivitesi, karbonhidratlar, karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal değişimler
3Yağlar, yağlarda meydana gelen bozulmalar
4Proteinler, proteinlerin kimyasal yapısı ve bozulmaları
5Fenolik bileşikler, antimikrobiyel bileşikler
6Proje sunumları
7Ara sınav
8Vize sorularının açıklanarak çözülmesi,
9Gıdalarda bozulmalar, bozulmaya etki eden faktörler, fiziksel ve kimyasal bozulmalar
10Gıdalardaki mikrobiyel bozulmalar
11Gıda muhafaza yöntemleri
12Ette meydana gelen bozulmalar
13Süt, tahıl ve meyve sebzede meydana gelen bozulmalar
14Final sınavı
Kaynak
Öğretim görevlisi ders notları
• Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası, Hacettepe Üniversitesi. • Öztan, A. 2003. Et Bilimi ve Teknolojisi. Gıda Mühendisleri Odası. • Özkaya, F. D., Coşansu, S., Ayhan, K. 2015. Her Yönüyle Gıda, Sidaş.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4416
Okul Dışı Diğer Faaliyetler133
Proje Sunumu / Seminer5315
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı111
Ara Sınav ve Hazırlığı236
Genel Sınav ve Hazırlığı236
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)75
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(75/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GIDALARDA BOZULMA-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGıda bilimine giriş yapılarak, gıdalarda bozulmaya etki eden çeşitli faktörler, çeşitli besinlerde bozulma tipleri konularında öğrencilere bilgi ve tecrübe kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş,pH, su aktivitesi, karbonhidratlar, karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal değişimler,Yağlar, yağlarda meydana gelen bozulmalar,Proteinler, proteinlerin kimyasal yapısı ve bozulmaları ,Fenolik bileşikler, antimikrobiyel bileşikler,Proje sunumları,Ara sınav,Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, ,Gıdalarda bozulmalar, bozulmaya etki eden faktörler, fiziksel ve kimyasal bozulmalar,Gıdalardaki mikrobiyel bozulmalar,Gıda muhafaza yöntemleri,Ette meydana gelen bozulmalar,Süt, tahıl ve meyve sebzede meydana gelen bozulmalar,Final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gıda bilimi ile ilgili temel bilgileri edinir.9A
Gıdalarda bozulmaya etkili olan faktörleri çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar.9A
Çeşitli gıdalar için uygun muhafaza yöntemini seçer. 9
Gıdaların raf ömrünün uzun olması için doğru ambalaj ve depolama yöntemini seçer. 9
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş
2pH, su aktivitesi, karbonhidratlar, karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal değişimler
3Yağlar, yağlarda meydana gelen bozulmalar
4Proteinler, proteinlerin kimyasal yapısı ve bozulmaları
5Fenolik bileşikler, antimikrobiyel bileşikler
6Proje sunumları
7Ara sınav
8Vize sorularının açıklanarak çözülmesi,
9Gıdalarda bozulmalar, bozulmaya etki eden faktörler, fiziksel ve kimyasal bozulmalar
10Gıdalardaki mikrobiyel bozulmalar
11Gıda muhafaza yöntemleri
12Ette meydana gelen bozulmalar
13Süt, tahıl ve meyve sebzede meydana gelen bozulmalar
14Final sınavı
Kaynak
Öğretim görevlisi ders notları
• Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası, Hacettepe Üniversitesi. • Öztan, A. 2003. Et Bilimi ve Teknolojisi. Gıda Mühendisleri Odası. • Özkaya, F. D., Coşansu, S., Ayhan, K. 2015. Her Yönüyle Gıda, Sidaş.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47