Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANADOLU MUTFAK KÜLTÜRÜ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Banu ÖZDEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin Anadolu’nun farklı coğrafyalarında oluşmuş yemek kültürünü öğrenmelerine yardımcı olacak ve profesyonel hayatlarında öğrendiklerini pratik anlamda uygulamalarına zemin hazırlayacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Hedefleri ve Anadolu Mutfak Kültürüne Giriş

,Mutfak tasarımları, depolar ve geleneksel araç gereçler
,Anadolu’da kış hazırlıkları ve gıda saklama uygulamaları

,Anadolu’da tarım uygulamaları

,Anadolu’da hayvancılık ve balıkçılık uygulamaları
,
Türkiye’de coğrafi işaretleme uygulamaları

,Anadolu kültüründe kutlamalar ve hasatlar

,Mevsimsellik ve yerellik kavramlarının önemi

,Marmara bölgesi yemek kültürü

,Ege bölgesi yemek kültürü

,Akdeniz bölgesi yemek kültürü

,Karadeniz bölgesi yemek kültürü,İç Anadolu bölgesi yemek kültürü

,Doğu Anadolu bölgesi yemek kültürü
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türkiye’nin coğrafi bölgelerini ve yemek kültürlerini tanır. 1, 16, 9A, C
Türkiye’nin coğrafi işaretli ürünlerinin özelliklerini tanımlayabilir. 1, 10, 9A, C
Coğrafi bölgelere ait ürünleri, yemekleri, pişirme tekniklerini ve saklama yöntemlerini ayırt edebilir.1, 9A, C
Coğrafi bölgelerin yemek kültürlerinde görülen farklılıkları belirtebilir. 1, 16, 9A
Tarım ve hayvancılık ürünlerinin mevsimlerini ve bölgelerini ayırt edebilir. 1, 10, 9A
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Hedefleri ve Anadolu Mutfak Kültürüne Giriş

2Mutfak tasarımları, depolar ve geleneksel araç gereçler
3Anadolu’da kış hazırlıkları ve gıda saklama uygulamaları

4Anadolu’da tarım uygulamaları

5Anadolu’da hayvancılık ve balıkçılık uygulamaları
6
Türkiye’de coğrafi işaretleme uygulamaları

7Anadolu kültüründe kutlamalar ve hasatlar

8Mevsimsellik ve yerellik kavramlarının önemi

9Marmara bölgesi yemek kültürü

10Ege bölgesi yemek kültürü

11Akdeniz bölgesi yemek kültürü

12Karadeniz bölgesi yemek kültürü
13İç Anadolu bölgesi yemek kültürü

14Doğu Anadolu bölgesi yemek kültürü
Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır.
Dr. Phil. Hamit Zübeyir Koşay, Akile Ülkücan, Anadolu Yemekleri ve Türk Mutfağı Çiya Yayınları, İstanbul 2011

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3618
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı2714
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı2612
Toplam İş Yükü (Saat)80
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANADOLU MUTFAK KÜLTÜRÜ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Banu ÖZDEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin Anadolu’nun farklı coğrafyalarında oluşmuş yemek kültürünü öğrenmelerine yardımcı olacak ve profesyonel hayatlarında öğrendiklerini pratik anlamda uygulamalarına zemin hazırlayacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Hedefleri ve Anadolu Mutfak Kültürüne Giriş

,Mutfak tasarımları, depolar ve geleneksel araç gereçler
,Anadolu’da kış hazırlıkları ve gıda saklama uygulamaları

,Anadolu’da tarım uygulamaları

,Anadolu’da hayvancılık ve balıkçılık uygulamaları
,
Türkiye’de coğrafi işaretleme uygulamaları

,Anadolu kültüründe kutlamalar ve hasatlar

,Mevsimsellik ve yerellik kavramlarının önemi

,Marmara bölgesi yemek kültürü

,Ege bölgesi yemek kültürü

,Akdeniz bölgesi yemek kültürü

,Karadeniz bölgesi yemek kültürü,İç Anadolu bölgesi yemek kültürü

,Doğu Anadolu bölgesi yemek kültürü
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türkiye’nin coğrafi bölgelerini ve yemek kültürlerini tanır. 1, 16, 9A, C
Türkiye’nin coğrafi işaretli ürünlerinin özelliklerini tanımlayabilir. 1, 10, 9A, C
Coğrafi bölgelere ait ürünleri, yemekleri, pişirme tekniklerini ve saklama yöntemlerini ayırt edebilir.1, 9A, C
Coğrafi bölgelerin yemek kültürlerinde görülen farklılıkları belirtebilir. 1, 16, 9A
Tarım ve hayvancılık ürünlerinin mevsimlerini ve bölgelerini ayırt edebilir. 1, 10, 9A
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Hedefleri ve Anadolu Mutfak Kültürüne Giriş

2Mutfak tasarımları, depolar ve geleneksel araç gereçler
3Anadolu’da kış hazırlıkları ve gıda saklama uygulamaları

4Anadolu’da tarım uygulamaları

5Anadolu’da hayvancılık ve balıkçılık uygulamaları
6
Türkiye’de coğrafi işaretleme uygulamaları

7Anadolu kültüründe kutlamalar ve hasatlar

8Mevsimsellik ve yerellik kavramlarının önemi

9Marmara bölgesi yemek kültürü

10Ege bölgesi yemek kültürü

11Akdeniz bölgesi yemek kültürü

12Karadeniz bölgesi yemek kültürü
13İç Anadolu bölgesi yemek kültürü

14Doğu Anadolu bölgesi yemek kültürü
Kaynak
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır.
Dr. Phil. Hamit Zübeyir Koşay, Akile Ülkücan, Anadolu Yemekleri ve Türk Mutfağı Çiya Yayınları, İstanbul 2011

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47