Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUĞU TANIMA VE DEĞERLENDİRME-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Hilal TELTİK DOĞANAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacı, önemi ve ilkeleri; erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirmede kullanılan farklı yöntemler ve yaklaşımlar; ve bu yöntem ve yaklaşımların planlama, uygulama, verileri yorumlama ve aktarma aşamalarında dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi ve öngörü kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmeye Giriş,Eğitimcinin-Eğitim Programının-Kurumun Değerlendirilmesi,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Tanımı, Amaçları ve Toplanabilecek Veriler,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Önemi ve İlkeler
,Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (0-36 ay),Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (36-72 ay)
,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gözlem ve Olay Kaydı)
,Çocuk Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Düzenlenmesi
,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Portfolyo),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Pedagojik Dökümantasyon),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Çocukla Bireysel Görüşme, Çocuğu Oyun ve Resim Yoluyla Tanıma)
,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gelişim Kontrol Listeleri, Projektif ve Standart Testler),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Aile,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Özetlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacını, önemini ve ilkelerini açıklar. 16, 19, 9A
Erken çocukluk döneminde çocukların yaşa ve gelişim alanlarına göre değerlendirilme süreçlerini karşılaştırır.16, 9A
Çocukları tanıma ve değerlendirmede kullanılan farklı yöntemlerin özelliklerini karşılaştırır. 13, 16, 9A
Çocukları tanıma ve değerlendirmede ailenin rolünü ve önemini tartışır.10, 13, 9A
Kendi derlediği gözlem notlarını, yaşa uygun şekilde yorumlar. 14, 16, 6E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmeye Giriş
2Eğitimcinin-Eğitim Programının-Kurumun Değerlendirilmesi
3Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Tanımı, Amaçları ve Toplanabilecek VerilerKonuyla ilgili okumalar yapılır.
4Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Önemi ve İlkeler
Konuyla ilgili okumalar yapılır.
5Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (0-36 ay)MEB 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programının İncelenmesi
6Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (36-72 ay)
MEB Okul Öncesi Programının İncelenmesi
7Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gözlem ve Olay Kaydı)
Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir.
8Çocuk Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Düzenlenmesi
MEB Okul Öncesi Programı Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Örneklerinin İncelenmesi
9Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Portfolyo)Konuyla ilgili okumalar yapılır.
10Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Pedagojik Dökümantasyon)Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir.
11Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Çocukla Bireysel Görüşme, Çocuğu Oyun ve Resim Yoluyla Tanıma)
Konuyla ilgili okumalar yapılır.
12Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gelişim Kontrol Listeleri, Projektif ve Standart Testler)Konuyla ilgili okumalar yapılır.
13Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede AileKonuyla ilgili okumalar yapılır.
14Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin ÖzetlenmesiÖğrencilerin gözlem notlarını düzenlemesi
Kaynak
MCafee, O. & Leong, D.J.( 2012). Erken çocukluk döneminde gelişim ve öğrenmenin değerlendirilmesi ve desteklenmesi (Çeviri Editörü: Birsen Ekinci Palut). Ankara: Nobel Yayınları., Yavuzer, H. (2016). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi, Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme (Erken Çocukluk Döneminde Kullanılan Teknikler ve Güncel Ölçme Araçları). Editörler: Rengin Zembat, Hilal İlknur Tunçeli. 2022. Nobel Akademi Yayıncılık., Kuru, N., & Akman, B. (2019). Çocuğu tanıma ve değerlendirme aracı olarak pedagojik dokümantasyon. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 12(3), 935-949.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11212
Okul Dışı Diğer Faaliyetler2612
Proje Sunumu / Seminer166
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12424
Genel Sınav ve Hazırlığı12424
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUĞU TANIMA VE DEĞERLENDİRME-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Hilal TELTİK DOĞANAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacı, önemi ve ilkeleri; erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirmede kullanılan farklı yöntemler ve yaklaşımlar; ve bu yöntem ve yaklaşımların planlama, uygulama, verileri yorumlama ve aktarma aşamalarında dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi ve öngörü kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmeye Giriş,Eğitimcinin-Eğitim Programının-Kurumun Değerlendirilmesi,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Tanımı, Amaçları ve Toplanabilecek Veriler,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Önemi ve İlkeler
,Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (0-36 ay),Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (36-72 ay)
,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gözlem ve Olay Kaydı)
,Çocuk Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Düzenlenmesi
,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Portfolyo),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Pedagojik Dökümantasyon),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Çocukla Bireysel Görüşme, Çocuğu Oyun ve Resim Yoluyla Tanıma)
,Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gelişim Kontrol Listeleri, Projektif ve Standart Testler),Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Aile,Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Özetlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacını, önemini ve ilkelerini açıklar. 16, 19, 9A
Erken çocukluk döneminde çocukların yaşa ve gelişim alanlarına göre değerlendirilme süreçlerini karşılaştırır.16, 9A
Çocukları tanıma ve değerlendirmede kullanılan farklı yöntemlerin özelliklerini karşılaştırır. 13, 16, 9A
Çocukları tanıma ve değerlendirmede ailenin rolünü ve önemini tartışır.10, 13, 9A
Kendi derlediği gözlem notlarını, yaşa uygun şekilde yorumlar. 14, 16, 6E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmeye Giriş
2Eğitimcinin-Eğitim Programının-Kurumun Değerlendirilmesi
3Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Tanımı, Amaçları ve Toplanabilecek VerilerKonuyla ilgili okumalar yapılır.
4Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Önemi ve İlkeler
Konuyla ilgili okumalar yapılır.
5Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (0-36 ay)MEB 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programının İncelenmesi
6Erken Çocukluk Döneminde Çocuğu Yaşa ve Gelişim Alanlarına Göre Değerlendirme (36-72 ay)
MEB Okul Öncesi Programının İncelenmesi
7Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gözlem ve Olay Kaydı)
Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir.
8Çocuk Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Düzenlenmesi
MEB Okul Öncesi Programı Gelişim Gözlem Formu ve Gelişim Raporu Örneklerinin İncelenmesi
9Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Portfolyo)Konuyla ilgili okumalar yapılır.
10Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Pedagojik Dökümantasyon)Konuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir.
11Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Çocukla Bireysel Görüşme, Çocuğu Oyun ve Resim Yoluyla Tanıma)
Konuyla ilgili okumalar yapılır.
12Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yöntemler (Gelişim Kontrol Listeleri, Projektif ve Standart Testler)Konuyla ilgili okumalar yapılır.
13Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede AileKonuyla ilgili okumalar yapılır.
14Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin ÖzetlenmesiÖğrencilerin gözlem notlarını düzenlemesi
Kaynak
MCafee, O. & Leong, D.J.( 2012). Erken çocukluk döneminde gelişim ve öğrenmenin değerlendirilmesi ve desteklenmesi (Çeviri Editörü: Birsen Ekinci Palut). Ankara: Nobel Yayınları., Yavuzer, H. (2016). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi, Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme (Erken Çocukluk Döneminde Kullanılan Teknikler ve Güncel Ölçme Araçları). Editörler: Rengin Zembat, Hilal İlknur Tunçeli. 2022. Nobel Akademi Yayıncılık., Kuru, N., & Akman, B. (2019). Çocuğu tanıma ve değerlendirme aracı olarak pedagojik dokümantasyon. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 12(3), 935-949.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
X
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15