Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA DİL VE KAVRAM GELİŞİMİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi VerenlerArş.Gör. Fatma Özge ÜNSAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, erken çocukluk döneminde dil ve kavram gelişiminin aşamalarını ve yaşlara göre gelişimini, dilin semantik ögesinde kavramları incelemek, kavram ve dil gelişimi arasındaki ilişkisi ve gelişimlerinin değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları,Dil gelişimi aşamaları,Dil gelişimi kuramları,Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri, 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci,Yaşlara göre kavram gelişimi,Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar,Kavram gelişimi,Kavram öğrenme aşamaları,Kavram kazanımını etkileyen etmenler,Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi,Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dil gelişimi ve aşamalarını açıklar. 10, 16, 9A, E
Dil kazanımına ilişkin görüşleri ifade eder.10, 16, 9A, E
Dil ve konuşmanın fizyolojik temellerini tartışır. 10, 16, 9A, E
Dilin semantik ögesinde kavramları düzenler. 10, 16, 9A, E
Kavram ve dil gelişimindeki ilişkiyi değerlendirir.10, 14, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları
2Dil gelişimi aşamaları
3Dil gelişimi kuramlarıDil kazanımına ilişkin görüşlerin incelenmesi
4Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri
5 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreciDil gelişimi ile ilgili okumaların yapılması
6Yaşlara göre kavram gelişimiKavram gelişimi ile ilgili önerilen makalelerin okunması
7Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlarKavram gelişimine yönelik yaklaşımların incelenmesi
8Kavram gelişimi
9Kavram öğrenme aşamaları
10Kavram kazanımını etkileyen etmenlerKavramların düzenlenmesi ile ilgili önerilen makalelerin okunması
11Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi
12Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar
13Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1
14Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2
Kaynak
Güvendir, E, Yıldız, I.G. (2014). Dil Edinimi, 1. Baskı. Anı Yayıncılık, Ankara. Güneş, F. (2021). Anlama Öğretimi. 1. Baskı. Pegem Akademi, Ankara. Otto, Beverly. (2021). Çeviri Editörleri Turan, F. ve Akoğlu G,. Erken Çocukluk Eğitiminde Dil Gelişimi. 5. Baskı. Nobel Yayıncılık, Ankara. İlhan, N. (2005). Çocukların Dil Edinimi, Gelişimi ve Dile Katkıları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (13) , 155-160 . Karacan, Elvan (2000), “Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi” Klinik Psikiyatri Dergisi C.3, S.4, s.263-268 Özcan, S. (2022). Noam Chomsky’nin Dilbilim Kuramı Bağlamında Dil ve Zihin İlişkisi . Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji , (38) , 48-61 .

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme515
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2612
Okul Dışı Diğer Faaliyetler133
Proje Sunumu / Seminer236
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı224
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı10220
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUKTA DİL VE KAVRAM GELİŞİMİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Faika Yelda ACARBAY
Dersi VerenlerArş.Gör. Fatma Özge ÜNSAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, erken çocukluk döneminde dil ve kavram gelişiminin aşamalarını ve yaşlara göre gelişimini, dilin semantik ögesinde kavramları incelemek, kavram ve dil gelişimi arasındaki ilişkisi ve gelişimlerinin değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları,Dil gelişimi aşamaları,Dil gelişimi kuramları,Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri, 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreci,Yaşlara göre kavram gelişimi,Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlar,Kavram gelişimi,Kavram öğrenme aşamaları,Kavram kazanımını etkileyen etmenler,Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi,Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1,Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dil gelişimi ve aşamalarını açıklar. 10, 16, 9A, E
Dil kazanımına ilişkin görüşleri ifade eder.10, 16, 9A, E
Dil ve konuşmanın fizyolojik temellerini tartışır. 10, 16, 9A, E
Dilin semantik ögesinde kavramları düzenler. 10, 16, 9A, E
Kavram ve dil gelişimindeki ilişkiyi değerlendirir.10, 14, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Dil Gelişimi Temel Kavramları
2Dil gelişimi aşamaları
3Dil gelişimi kuramlarıDil kazanımına ilişkin görüşlerin incelenmesi
4Dilin ve konuşmanın fizyolojik temelleri
5 0-3 yaş dil gelişimi süreci, 3-6 yaş dil gelişimi süreciDil gelişimi ile ilgili okumaların yapılması
6Yaşlara göre kavram gelişimiKavram gelişimi ile ilgili önerilen makalelerin okunması
7Kavram gelişimine yönelik yaklaşımlarKavram gelişimine yönelik yaklaşımların incelenmesi
8Kavram gelişimi
9Kavram öğrenme aşamaları
10Kavram kazanımını etkileyen etmenlerKavramların düzenlenmesi ile ilgili önerilen makalelerin okunması
11Dil, Kavram ve Düşünce İlişkisi
12Okul öncesi dönemde çocuklara kazandırılabilecek kavramlar
13Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 1
14Dil ve kavram gelişim etkinlikleri 2
Kaynak
Güvendir, E, Yıldız, I.G. (2014). Dil Edinimi, 1. Baskı. Anı Yayıncılık, Ankara. Güneş, F. (2021). Anlama Öğretimi. 1. Baskı. Pegem Akademi, Ankara. Otto, Beverly. (2021). Çeviri Editörleri Turan, F. ve Akoğlu G,. Erken Çocukluk Eğitiminde Dil Gelişimi. 5. Baskı. Nobel Yayıncılık, Ankara. İlhan, N. (2005). Çocukların Dil Edinimi, Gelişimi ve Dile Katkıları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 7 (13) , 155-160 . Karacan, Elvan (2000), “Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi” Klinik Psikiyatri Dergisi C.3, S.4, s.263-268 Özcan, S. (2022). Noam Chomsky’nin Dilbilim Kuramı Bağlamında Dil ve Zihin İlişkisi . Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji , (38) , 48-61 .

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
X
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
X
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
X
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15