Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE GELİŞİM-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, çocuk gelişimi kuramları ile 36-72 ay arası çocukların, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarının özelliklerinin ve bu gelişim alanlarının birbiriyle ilişkisinin, çocuklara eğitim verenlerin dikkat etmesi ve gözetmesi gereken temel hususlar bağlamında ve evrensel, kültürel ve disiplinlerarası bir bakış açısı ile işlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Temel Kavramları, İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler,Çocuk Gelişim Kuramlarına Genel Bakış,Psikanalitik Kuram, Davranışçı Öğrenme Kuramı, Sosyal Öğrenme Kuramı, Bağlanma Kuramı
,Bilişsel Gelişim Kuramı, Sosyokültürel Gelişim Kuramı, Ekolojik Sistemler Kuramı
,36-72 Ay Fiziksel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Dil Gelişimi Özellikleri,36-72 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Ahlak ve Kişilik Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Cinsel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme ,Farklı Gelişen Çocuklar ve Özellikleri,36-72 Ay İçin Eğitim Programı ,Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisi ve erken çocukluk öğrenme ortamlarına yansımaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çocuk gelişim kuramlarının temel özelliklerini karşılaştırır.10, 16, 9A
36-72 ay çocuğunun gelişimsel özelliklerini açıklar.13, 16, 9A
36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programının ilkelerini ve temel özelliklerini, gelişimin temel kavram ve ilkeleriyle ilişkilendirerek tartışır.10, 16, 9A
Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisinin erken çocukluk öğrenme ortamlarında desteklenmesi için öneriler geliştirir.10, 14, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Temel Kavramları, İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler
2Çocuk Gelişim Kuramlarına Genel BakışKonuyla ilgili okumalar yapılır
3Psikanalitik Kuram, Davranışçı Öğrenme Kuramı, Sosyal Öğrenme Kuramı, Bağlanma Kuramı
Konuyla ilgili okumalar yapılır
4Bilişsel Gelişim Kuramı, Sosyokültürel Gelişim Kuramı, Ekolojik Sistemler Kuramı
Konuyla ilgili okumalar yapılır
536-72 Ay Fiziksel Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
636-72 Ay Bilişsel Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
736-72 Ay Dil Gelişimi ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
836-72 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
936-72 Ay Ahlak ve Kişilik Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
1036-72 Ay Cinsel Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
1136-72 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme Konuyla ilgili okumalar yapılır
12Farklı Gelişen Çocuklar ve ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
1336-72 Ay İçin Eğitim Programı 36-72 Ay İçin MEB Eğitim Programı’nın incelenmesi
14Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisi ve erken çocukluk öğrenme ortamlarına yansımalarıKonuyla ilgili ödev hazırlama
Kaynak
Gülay Ogelman, H. (Editör) (2020). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (Gelişim Bağlamında Yaşamın İlk Yılları). Eğiten Kitap. Babaroğlu, A. & Öztürk Serter, G. (Editörler) (2022). Çocuk Gelişiminde Kuramlar. Eğiten Kitap. Smith, J. T. (2022). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim [Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı]. Nobel Akademik Yayıncılık. Saraç, S., Abanoz, T. & Gülay Ogelman, H. (2021). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 1-11. Topcu, Z. G. & Demircioğlu, H. (2020). Ekolojik Sistemler Perspektifinden Psikolojik Sağlamlık. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 125-147.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11010
Proje Sunumu / Seminer248
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13535
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE GELİŞİM-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Işık SABIRLI ÖZTUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, çocuk gelişimi kuramları ile 36-72 ay arası çocukların, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarının özelliklerinin ve bu gelişim alanlarının birbiriyle ilişkisinin, çocuklara eğitim verenlerin dikkat etmesi ve gözetmesi gereken temel hususlar bağlamında ve evrensel, kültürel ve disiplinlerarası bir bakış açısı ile işlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Temel Kavramları, İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler,Çocuk Gelişim Kuramlarına Genel Bakış,Psikanalitik Kuram, Davranışçı Öğrenme Kuramı, Sosyal Öğrenme Kuramı, Bağlanma Kuramı
,Bilişsel Gelişim Kuramı, Sosyokültürel Gelişim Kuramı, Ekolojik Sistemler Kuramı
,36-72 Ay Fiziksel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Bilişsel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Dil Gelişimi Özellikleri,36-72 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Ahlak ve Kişilik Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Cinsel Gelişim Özellikleri,36-72 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme ,Farklı Gelişen Çocuklar ve Özellikleri,36-72 Ay İçin Eğitim Programı ,Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisi ve erken çocukluk öğrenme ortamlarına yansımaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çocuk gelişim kuramlarının temel özelliklerini karşılaştırır.10, 16, 9A
36-72 ay çocuğunun gelişimsel özelliklerini açıklar.13, 16, 9A
36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programının ilkelerini ve temel özelliklerini, gelişimin temel kavram ve ilkeleriyle ilişkilendirerek tartışır.10, 16, 9A
Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisinin erken çocukluk öğrenme ortamlarında desteklenmesi için öneriler geliştirir.10, 14, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin Temel Kavramları, İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler
2Çocuk Gelişim Kuramlarına Genel BakışKonuyla ilgili okumalar yapılır
3Psikanalitik Kuram, Davranışçı Öğrenme Kuramı, Sosyal Öğrenme Kuramı, Bağlanma Kuramı
Konuyla ilgili okumalar yapılır
4Bilişsel Gelişim Kuramı, Sosyokültürel Gelişim Kuramı, Ekolojik Sistemler Kuramı
Konuyla ilgili okumalar yapılır
536-72 Ay Fiziksel Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
636-72 Ay Bilişsel Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
736-72 Ay Dil Gelişimi ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
836-72 Ay Sosyal-Duygusal Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
936-72 Ay Ahlak ve Kişilik Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır ve videolar izlenir
1036-72 Ay Cinsel Gelişim ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
1136-72 Ay Öz Bakım Becerileri ve Öz Düzenleme Konuyla ilgili okumalar yapılır
12Farklı Gelişen Çocuklar ve ÖzellikleriKonuyla ilgili okumalar yapılır
1336-72 Ay İçin Eğitim Programı 36-72 Ay İçin MEB Eğitim Programı’nın incelenmesi
14Gelişim alanlarının birbiri ile ilişkisi ve erken çocukluk öğrenme ortamlarına yansımalarıKonuyla ilgili ödev hazırlama
Kaynak
Gülay Ogelman, H. (Editör) (2020). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (Gelişim Bağlamında Yaşamın İlk Yılları). Eğiten Kitap. Babaroğlu, A. & Öztürk Serter, G. (Editörler) (2022). Çocuk Gelişiminde Kuramlar. Eğiten Kitap. Smith, J. T. (2022). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim [Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı]. Nobel Akademik Yayıncılık. Saraç, S., Abanoz, T. & Gülay Ogelman, H. (2021). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerilerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 1-11. Topcu, Z. G. & Demircioğlu, H. (2020). Ekolojik Sistemler Perspektifinden Psikolojik Sağlamlık. Gelişim ve Psikoloji Dergisi, 1(2), 125-147.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir.
X
2
Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
3
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
X
4
Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular.
5
Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
X
6
Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
7
Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.
8
Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir.
X
9
Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
10
Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar.
11
İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
X
12
Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:14Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:15