Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE İLK YARDIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin anne ve çocuk sağlığı, aile planlaması ve acil durumlarda ilk yardım becerisini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu.,Gebeliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi.,Gebelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri,0-6 yaş çocuklarının büyüme gelişiminin değerlendirilmesi,0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri,Aşılar,Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları,Çocuk hakları, Çocuk İhmal ve İstismarının Önlenmesi,Aile planlaması ve korunma yöntemleri, İlkyardımda Temel yaşam desteği, kanamalarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım., Yanma, kırık-çıkık, yaralanma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım.,Böcek sokması, zehirlenme vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım.,Yabancı cisim yutma, boğulmalar vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım.,Uygulama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ana ve çocuk sağlığını gösteren ölçütleri değerlendirebilecek ve uygulayacaktır. | 10, 16, 9 | A |
Gebeliğin oluşumu ve anne karnındaki çocuğun gelişimini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Çocuklarda bulaşıcı ve kronik hastalıklarını tanımlayacaktır. | 10, 16, 9 | A |
0-6 yaş çocuğun büyüme ve gelişimini bilecektir | 16, 18, 9 | A |
Çocuklarda acil durum ve ilkyardım uygulamalarını açıklayabilecektir. | 16, 6, 8, 9 | A |
Aile planlaması yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 8, 9 | A |
Dünyada ve ülkemizde anne ve çocuk sağlığını etkileyen faktörleri tanımlayabilecektir | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gebeliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Gebelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | 0-6 yaş çocuklarının büyüme gelişiminin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Aşılar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Çocuk hakları, Çocuk İhmal ve İstismarının Önlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Aile planlaması ve korunma yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İlkyardımda Temel yaşam desteği, kanamalarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yanma, kırık-çıkık, yaralanma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Böcek sokması, zehirlenme vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Yabancı cisim yutma, boğulmalar vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Tekin, N., Pekcan,G., Aslan, P., Tekin, B., Yılmaz, İ.(2008). Anne Çocuk Sağlığı Beslenme ve İlkyardım, Anadolu ÜniversitesiYayınları, Eskişehir. Reddy, U., Rossiter J. 2000. (Çeviri: Elif Gül Yapar, Murat Özel) “Gebelik öncesi danısmanlık, gebe bakımı ve emzirme”, John Hopkins jinekoloji ve obstetrik el kitabı (Editör: Nicholas C. Lambrou, Abraham N Morse, Edward E. Wallach), Birinci baskı, Atlas Kitapçılık, s: 1-20, Ankara. Erdem M. 2002. “Normal gebelikte fizyolojik değisiklikler”, Gebelik ve fizyolojik hastalıklar (Editör: Kadri yamaç, Rıfat . Gürsoy, Nuri Çakır), MN Medikal ve Nobel Yayınları, s: 1-11, İstanbul. Yiğit R. Çocukluk Dönemlerinde büyüme ve gelişme, I baskı, Ankara Sistem ofset.2009. James SR, Ashwill JW, DroskeSC. Growth and development: the child and the family. WB Saunders Company, Philadelphia, Pennsylyania, 2002. Marilyn J Hockenberry, David Wilson, Catherine Jackson (Editor). Wong's Nursing Care of Infants and Children (Mosby) – Hardcover (2006). Taşkın L. Doğum ve Kadın sağlığı Hemşireliği. 9. Baskı, Ankara. Dr.Gönül Demir,Uzm.Dr.Nuray Bingöl, Sacide Karagöz. İlkyardım kaynak kitabı, İlkyardım Eğitim Merkezi, Ankara,2008. Doç.Dr. Ruhi Selçuk Tabak, H. İbrahim Somyürek, Temel İlk yardım ve Acil Bakım, Palme Yayıncılık,2008. Medipol Üniversitesi Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitm Kitabı 2013. http://www.medipol.edu.tr/Document/Galeri/Dokuman/dokumangalerisi/Diger/MedipolUniversitesiTemel-IlkyardimUygulamalariEgitimKitabi2013.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE İLK YARDIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin anne ve çocuk sağlığı, aile planlaması ve acil durumlarda ilk yardım becerisini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu.,Gebeliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi.,Gebelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri,0-6 yaş çocuklarının büyüme gelişiminin değerlendirilmesi,0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri,Aşılar,Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları,Çocuk hakları, Çocuk İhmal ve İstismarının Önlenmesi,Aile planlaması ve korunma yöntemleri, İlkyardımda Temel yaşam desteği, kanamalarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım., Yanma, kırık-çıkık, yaralanma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım.,Böcek sokması, zehirlenme vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım.,Yabancı cisim yutma, boğulmalar vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım.,Uygulama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ana ve çocuk sağlığını gösteren ölçütleri değerlendirebilecek ve uygulayacaktır. | 10, 16, 9 | A |
Gebeliğin oluşumu ve anne karnındaki çocuğun gelişimini açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Çocuklarda bulaşıcı ve kronik hastalıklarını tanımlayacaktır. | 10, 16, 9 | A |
0-6 yaş çocuğun büyüme ve gelişimini bilecektir | 16, 18, 9 | A |
Çocuklarda acil durum ve ilkyardım uygulamalarını açıklayabilecektir. | 16, 6, 8, 9 | A |
Aile planlaması yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 8, 9 | A |
Dünyada ve ülkemizde anne ve çocuk sağlığını etkileyen faktörleri tanımlayabilecektir | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gebeliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Gebelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | 0-6 yaş çocuklarının büyüme gelişiminin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Aşılar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Çocuk hakları, Çocuk İhmal ve İstismarının Önlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Aile planlaması ve korunma yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İlkyardımda Temel yaşam desteği, kanamalarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yanma, kırık-çıkık, yaralanma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Böcek sokması, zehirlenme vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Yabancı cisim yutma, boğulmalar vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Tekin, N., Pekcan,G., Aslan, P., Tekin, B., Yılmaz, İ.(2008). Anne Çocuk Sağlığı Beslenme ve İlkyardım, Anadolu ÜniversitesiYayınları, Eskişehir. Reddy, U., Rossiter J. 2000. (Çeviri: Elif Gül Yapar, Murat Özel) “Gebelik öncesi danısmanlık, gebe bakımı ve emzirme”, John Hopkins jinekoloji ve obstetrik el kitabı (Editör: Nicholas C. Lambrou, Abraham N Morse, Edward E. Wallach), Birinci baskı, Atlas Kitapçılık, s: 1-20, Ankara. Erdem M. 2002. “Normal gebelikte fizyolojik değisiklikler”, Gebelik ve fizyolojik hastalıklar (Editör: Kadri yamaç, Rıfat . Gürsoy, Nuri Çakır), MN Medikal ve Nobel Yayınları, s: 1-11, İstanbul. Yiğit R. Çocukluk Dönemlerinde büyüme ve gelişme, I baskı, Ankara Sistem ofset.2009. James SR, Ashwill JW, DroskeSC. Growth and development: the child and the family. WB Saunders Company, Philadelphia, Pennsylyania, 2002. Marilyn J Hockenberry, David Wilson, Catherine Jackson (Editor). Wong's Nursing Care of Infants and Children (Mosby) – Hardcover (2006). Taşkın L. Doğum ve Kadın sağlığı Hemşireliği. 9. Baskı, Ankara. Dr.Gönül Demir,Uzm.Dr.Nuray Bingöl, Sacide Karagöz. İlkyardım kaynak kitabı, İlkyardım Eğitim Merkezi, Ankara,2008. Doç.Dr. Ruhi Selçuk Tabak, H. İbrahim Somyürek, Temel İlk yardım ve Acil Bakım, Palme Yayıncılık,2008. Medipol Üniversitesi Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitm Kitabı 2013. http://www.medipol.edu.tr/Document/Galeri/Dokuman/dokumangalerisi/Diger/MedipolUniversitesiTemel-IlkyardimUygulamalariEgitimKitabi2013.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki bilimsel ve güncel kuram, kavram ve uygulama bilgilerine sahiptir. | ||||||
2 | Erken çocukluk eğitimi alanındaki öğretim programı, öğretim strateji yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile öğrenme güçlüklerinin bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi gelişimsel özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre uygun öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri uygular. | ||||||
5 | Çocukların gelişimleri açısından uygun ve ihtiyaçlarına yönelik öğrenme ortamlarını düzenler, eğitim materyalleri tasarlar, çocukların kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | ||||||
6 | Erken çocukluk eğitimine yönelik sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
7 | Erken çocukluk dönemi ile ilgili sorunların çözümü için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluğunu etkin bir şekilde yerine getirir; güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir. | ||||||
8 | Öğrenme gereksinimlerini belirler, bilgiye ulaşma yollarını etkin şekilde kullanır, yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Topluma hizmet bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje veya etkinliklerde alanıyla ilgili kişilerle birlikte çalışır; dış görünüm, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur. | X | |||||
10 | Türkçeyi etkin ve kurallarına uygun olarak kullanır; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak çevresiyle etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | İnsan hakları, çocuk hakları ve demokrasi bilinciyle mesleki ve bilimsel açıdan etik değerlere uygun davranışlar sergiler. | ||||||
12 | Erken çocukluk eğitiminde kalite yönetimi, iş güvenliği süreçlerine uygun davranır; güvenli okul ortamı sağlamak ve çevreyi korumak için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |