Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
REHBERLİK-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersin YardımcılarıRehberliğin tanımı, amacı, ilkeleri, türleri ve hizmetleri ele alınmaktadır. Test ve test dışı bireyi tanıma teknikleri incelenmektedir. Eğitim kurumlarında uygulanan rehberlik hizmetleri, psikolojik danışma sürecinde öğretmenin rolü, ailelere rehberlik, özel eğitimde rehberlik konuları ele alınmaktadır.
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğretmen adaylarına rehberlik hizmet alanlarını tanıtmak ve bu hizmetlerde öğretmenin görev ve rolünü anlamalarını, öğrencilere rehberlik kapsamında gerekli uygulamaları yapabilecek yeterliğe sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Rehberliğin, tanımı, amacı ve ilkeleri, drama uygulaması,Öğrenci Kişilik Hizmetleri, rehberlik servisi, rehberlik hizmet türleri, atılganlık becerileri,Eğitsel rehberlik, drama uygulaması,Eğitsel rehberlik devamı, drama uygulaması,Kişisel rehberlik, drama uygulaması,Kişisel rehberlik devamı, drama uygulaması,Mesleki rehberlik, drama uygulaması,Mesleki rehberlik devamı, drama uygulaması,Psikolojik danışma sürecinde öğretmenin rolü,Ailelere rehberlik,Temel işlevlerine göre rehberlik/ Önleyici rehberlik, rehberlikte hizmet alanları,Bireyi tanıma teknikleri,Özel eğitim gereksinimli öğrenciler için rehberlik,Özel eğitim gereksinimli öğrenciler için rehberlik/devamı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Rehberliğe ilişkin temel kavram ve konuları özetler. 10, 13, 15, 16, 19, 6, 9E
2. Bireyi tanıma tekniklerini uygular. 10, 15, 16, 6, 9H
3. Çocuğu tanır, kişilik, mesleki ve eğitsel gelişimini takip eder ve bu konuda aileye rehberlik yapar. 6, 9E, H
4. Çalıştığı eğitim kurumunda rehberlik hizmetleri çalışmaları kapsamında öğrencilere çeşitli rehberlik hizmetleri uygular. Rehberlik hizmetleri çalışmalarını derslere entegre eder. 10, 15, 5, 6, 8, 9A, E
5. Rehberlikle ilgili kuramları karşılaştırır.10, 15, 16, 5, 6, 9
6. Öğrencilere rehberlik amaçlı drama teknikleri uygular. 15, 5H
7. Rehberlik amaçlı etkinlikler gelişitrir.11, 5, 6E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Rehberliğin, tanımı, amacı ve ilkeleri, drama uygulamasıÖnceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
2Öğrenci Kişilik Hizmetleri, rehberlik servisi, rehberlik hizmet türleri, atılganlık becerileri Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
3Eğitsel rehberlik, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
4Eğitsel rehberlik devamı, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
5Kişisel rehberlik, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
6Kişisel rehberlik devamı, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
7Mesleki rehberlik, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
8Mesleki rehberlik devamı, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
9Psikolojik danışma sürecinde öğretmenin rolü Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
10Ailelere rehberlik Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
11Temel işlevlerine göre rehberlik/ Önleyici rehberlik, rehberlikte hizmet alanları Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
12Bireyi tanıma teknikleriAnamnez anlatılır ve hazırlatılır.
13Özel eğitim gereksinimli öğrenciler için rehberlikÖzel gereksinim türleri hatırlanır.
14Özel eğitim gereksinimli öğrenciler için rehberlik/devamı
Kaynak
Gazioğlu, E. İ. ve İlgar, Ş. M. (2018). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Pegem Atıf İndeksi, 001-414.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)84
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
REHBERLİK-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersin YardımcılarıRehberliğin tanımı, amacı, ilkeleri, türleri ve hizmetleri ele alınmaktadır. Test ve test dışı bireyi tanıma teknikleri incelenmektedir. Eğitim kurumlarında uygulanan rehberlik hizmetleri, psikolojik danışma sürecinde öğretmenin rolü, ailelere rehberlik, özel eğitimde rehberlik konuları ele alınmaktadır.
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğretmen adaylarına rehberlik hizmet alanlarını tanıtmak ve bu hizmetlerde öğretmenin görev ve rolünü anlamalarını, öğrencilere rehberlik kapsamında gerekli uygulamaları yapabilecek yeterliğe sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Rehberliğin, tanımı, amacı ve ilkeleri, drama uygulaması,Öğrenci Kişilik Hizmetleri, rehberlik servisi, rehberlik hizmet türleri, atılganlık becerileri,Eğitsel rehberlik, drama uygulaması,Eğitsel rehberlik devamı, drama uygulaması,Kişisel rehberlik, drama uygulaması,Kişisel rehberlik devamı, drama uygulaması,Mesleki rehberlik, drama uygulaması,Mesleki rehberlik devamı, drama uygulaması,Psikolojik danışma sürecinde öğretmenin rolü,Ailelere rehberlik,Temel işlevlerine göre rehberlik/ Önleyici rehberlik, rehberlikte hizmet alanları,Bireyi tanıma teknikleri,Özel eğitim gereksinimli öğrenciler için rehberlik,Özel eğitim gereksinimli öğrenciler için rehberlik/devamı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Rehberliğe ilişkin temel kavram ve konuları özetler. 10, 13, 15, 16, 19, 6, 9E
2. Bireyi tanıma tekniklerini uygular. 10, 15, 16, 6, 9H
3. Çocuğu tanır, kişilik, mesleki ve eğitsel gelişimini takip eder ve bu konuda aileye rehberlik yapar. 6, 9E, H
4. Çalıştığı eğitim kurumunda rehberlik hizmetleri çalışmaları kapsamında öğrencilere çeşitli rehberlik hizmetleri uygular. Rehberlik hizmetleri çalışmalarını derslere entegre eder. 10, 15, 5, 6, 8, 9A, E
5. Rehberlikle ilgili kuramları karşılaştırır.10, 15, 16, 5, 6, 9
6. Öğrencilere rehberlik amaçlı drama teknikleri uygular. 15, 5H
7. Rehberlik amaçlı etkinlikler gelişitrir.11, 5, 6E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Rehberliğin, tanımı, amacı ve ilkeleri, drama uygulamasıÖnceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
2Öğrenci Kişilik Hizmetleri, rehberlik servisi, rehberlik hizmet türleri, atılganlık becerileri Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
3Eğitsel rehberlik, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
4Eğitsel rehberlik devamı, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
5Kişisel rehberlik, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
6Kişisel rehberlik devamı, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
7Mesleki rehberlik, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
8Mesleki rehberlik devamı, drama uygulaması Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
9Psikolojik danışma sürecinde öğretmenin rolü Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
10Ailelere rehberlik Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
11Temel işlevlerine göre rehberlik/ Önleyici rehberlik, rehberlikte hizmet alanları Önceden paylaşılmış ders notlarını gözden geçirir.
12Bireyi tanıma teknikleriAnamnez anlatılır ve hazırlatılır.
13Özel eğitim gereksinimli öğrenciler için rehberlikÖzel gereksinim türleri hatırlanır.
14Özel eğitim gereksinimli öğrenciler için rehberlik/devamı
Kaynak
Gazioğlu, E. İ. ve İlgar, Ş. M. (2018). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Pegem Atıf İndeksi, 001-414.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13