Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında, öğrencilerin özel eğitime gereksinim duyan bireylerin okuma ve yazma becerilerini değerlendirmesi, bu değerlendirme sonucunda ön koşul becerilerin öğretimini yapmaları, okuma yazma öğretim yöntemlerini sistematik kullanarak okuma-yazmayı öğretmeleri, gerekli uyarlamaları yapmaları ve materyal hazırlamaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, izlence anlatımı/Okuma ve yazma becerilerinin kazandırılmasının amacı ve önemi (genel),Okuma-yazma öğretiminin tarihsel gelişimi/ilkeleri/Geleneksel yaklaşımlar ve günümüz yaklaşımları/Okuma-yazmaya etki eden faktörler/Okumaya hazırlık çalışmaları,Yazmaya hazırlık çalışmaları/Okuma-yazmada değerlendirme,Yöntemler (1. Bölüm) -Sentez yöntemi (Harf, Ses, Hece)/Örnekler,Yöntemler (2. Bölüm) -Analiz yöntemi (Sözcük, Cümle, Öykü, İşlevsel okuma)/ Örnekler,Yaşanan okuma sorunları nelerdir?/Yaşanan yazma sorunları nelerdir? (genel) (örnekler)/Ses Temelli/Esaslı Cümle Yöntemi/Türkçe Programı (1-8. Sınıf) inceleme/Özel gereksinimli bireylere okuma-yazma becerilerinin kazandırılmasının önemi/Özel Eğitim Türkçe Programı inceleme ,Zihin yetersizliği olan/Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar. ,Görme yetersizliği olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar.,İşitme yetersizliği olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar.,Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar,Özel yetenekli olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar,Okuma-yazma öğretiminde teknoloji kullanımı,Okuma-yazma öğretiminde aile ve akran katılımı,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel gereksinimli bireylerin okuma-yazma özelliklerini açıklar. | 16 | A |
Özel gereksinimli bireylere okuma becerilerinin öğretim sürecini açıklar. | 16 | A |
Özel gereksinimli bireylere yazma becerilerinin öğretim sürecini açıklar. | 16 | A |
Özel gereksinimli bireylere dil bilgisi ve imla kurallarının öğretim sürecini açıklar. | 16 | A |
Okuma-yazma öğretimi için ders planı geliştirir. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, izlence anlatımı/Okuma ve yazma becerilerinin kazandırılmasının amacı ve önemi (genel) | İzlence/Haftalık belgeler |
2 | Okuma-yazma öğretiminin tarihsel gelişimi/ilkeleri/Geleneksel yaklaşımlar ve günümüz yaklaşımları/Okuma-yazmaya etki eden faktörler/Okumaya hazırlık çalışmaları | Haftalık belgeler |
3 | Yazmaya hazırlık çalışmaları/Okuma-yazmada değerlendirme | Haftalık belgeler |
4 | Yöntemler (1. Bölüm) -Sentez yöntemi (Harf, Ses, Hece)/Örnekler | Haftalık belgeler |
5 | Yöntemler (2. Bölüm) -Analiz yöntemi (Sözcük, Cümle, Öykü, İşlevsel okuma)/ Örnekler | Haftalık belgeler |
6 | Yaşanan okuma sorunları nelerdir?/Yaşanan yazma sorunları nelerdir? (genel) (örnekler)/Ses Temelli/Esaslı Cümle Yöntemi/Türkçe Programı (1-8. Sınıf) inceleme/Özel gereksinimli bireylere okuma-yazma becerilerinin kazandırılmasının önemi/Özel Eğitim Türkçe Programı inceleme | Haftalık belgeler |
7 | Zihin yetersizliği olan/Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar. | Haftalık belgeler |
8 | Görme yetersizliği olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar. | Haftalık belgeler |
9 | İşitme yetersizliği olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar. | Haftalık belgeler |
10 | Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar | Haftalık belgeler |
11 | Özel yetenekli olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar | Haftalık belgeler |
12 | Okuma-yazma öğretiminde teknoloji kullanımı | Haftalık belgeler |
13 | Okuma-yazma öğretiminde aile ve akran katılımı | Haftalık belgeler |
14 | Genel tekrar | Haftalık belgeler |
Kaynak |
1. Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap. 2. Kırmızı, F. S. ve Ünal, E. (Ed.) (2017). İlk okuma yazma öğretimi (2. Basım). Anı Yayıncılık. 3. Sarı, H. ve Gökdağ, H. (2021). Özel gereksinimli çocuklara okuma yazma öğretimi. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 5 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 5 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında, öğrencilerin özel eğitime gereksinim duyan bireylerin okuma ve yazma becerilerini değerlendirmesi, bu değerlendirme sonucunda ön koşul becerilerin öğretimini yapmaları, okuma yazma öğretim yöntemlerini sistematik kullanarak okuma-yazmayı öğretmeleri, gerekli uyarlamaları yapmaları ve materyal hazırlamaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, izlence anlatımı/Okuma ve yazma becerilerinin kazandırılmasının amacı ve önemi (genel),Okuma-yazma öğretiminin tarihsel gelişimi/ilkeleri/Geleneksel yaklaşımlar ve günümüz yaklaşımları/Okuma-yazmaya etki eden faktörler/Okumaya hazırlık çalışmaları,Yazmaya hazırlık çalışmaları/Okuma-yazmada değerlendirme,Yöntemler (1. Bölüm) -Sentez yöntemi (Harf, Ses, Hece)/Örnekler,Yöntemler (2. Bölüm) -Analiz yöntemi (Sözcük, Cümle, Öykü, İşlevsel okuma)/ Örnekler,Yaşanan okuma sorunları nelerdir?/Yaşanan yazma sorunları nelerdir? (genel) (örnekler)/Ses Temelli/Esaslı Cümle Yöntemi/Türkçe Programı (1-8. Sınıf) inceleme/Özel gereksinimli bireylere okuma-yazma becerilerinin kazandırılmasının önemi/Özel Eğitim Türkçe Programı inceleme ,Zihin yetersizliği olan/Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar. ,Görme yetersizliği olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar.,İşitme yetersizliği olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar.,Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar,Özel yetenekli olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar,Okuma-yazma öğretiminde teknoloji kullanımı,Okuma-yazma öğretiminde aile ve akran katılımı,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel gereksinimli bireylerin okuma-yazma özelliklerini açıklar. | 16 | A |
Özel gereksinimli bireylere okuma becerilerinin öğretim sürecini açıklar. | 16 | A |
Özel gereksinimli bireylere yazma becerilerinin öğretim sürecini açıklar. | 16 | A |
Özel gereksinimli bireylere dil bilgisi ve imla kurallarının öğretim sürecini açıklar. | 16 | A |
Okuma-yazma öğretimi için ders planı geliştirir. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, izlence anlatımı/Okuma ve yazma becerilerinin kazandırılmasının amacı ve önemi (genel) | İzlence/Haftalık belgeler |
2 | Okuma-yazma öğretiminin tarihsel gelişimi/ilkeleri/Geleneksel yaklaşımlar ve günümüz yaklaşımları/Okuma-yazmaya etki eden faktörler/Okumaya hazırlık çalışmaları | Haftalık belgeler |
3 | Yazmaya hazırlık çalışmaları/Okuma-yazmada değerlendirme | Haftalık belgeler |
4 | Yöntemler (1. Bölüm) -Sentez yöntemi (Harf, Ses, Hece)/Örnekler | Haftalık belgeler |
5 | Yöntemler (2. Bölüm) -Analiz yöntemi (Sözcük, Cümle, Öykü, İşlevsel okuma)/ Örnekler | Haftalık belgeler |
6 | Yaşanan okuma sorunları nelerdir?/Yaşanan yazma sorunları nelerdir? (genel) (örnekler)/Ses Temelli/Esaslı Cümle Yöntemi/Türkçe Programı (1-8. Sınıf) inceleme/Özel gereksinimli bireylere okuma-yazma becerilerinin kazandırılmasının önemi/Özel Eğitim Türkçe Programı inceleme | Haftalık belgeler |
7 | Zihin yetersizliği olan/Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar. | Haftalık belgeler |
8 | Görme yetersizliği olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar. | Haftalık belgeler |
9 | İşitme yetersizliği olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar. | Haftalık belgeler |
10 | Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar | Haftalık belgeler |
11 | Özel yetenekli olan öğrencilere okuma-yazma öğretimi ve örnek uygulamalar | Haftalık belgeler |
12 | Okuma-yazma öğretiminde teknoloji kullanımı | Haftalık belgeler |
13 | Okuma-yazma öğretiminde aile ve akran katılımı | Haftalık belgeler |
14 | Genel tekrar | Haftalık belgeler |
Kaynak |
1. Avcıoğlu, H. (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Eğiten Kitap. 2. Kırmızı, F. S. ve Ünal, E. (Ed.) (2017). İlk okuma yazma öğretimi (2. Basım). Anı Yayıncılık. 3. Sarı, H. ve Gökdağ, H. (2021). Özel gereksinimli çocuklara okuma yazma öğretimi. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |