Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜR VE MATEMATİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Alaattin PUSMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı matematiksel düşünceye ve kavrama farklı kültürlerin etkisini incelemek ve kültürün öğrenmeye etkisini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki,Matematik ve kültür ilişkisi ,Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi,Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi,Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.),Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.),Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri,Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi,Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi,Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme,Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama,Proje sunumu ve değerlendirmesi,Proje sunumu ve değerlendirmesi,Proje sunumu ve değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Matematik ve kültür kavramları arasındaki ilişki kurar. | 10, 16, 2, 5, 9 | A, H |
Matematiksel kavramların farklı kültürlerde nasıl geliştiğini inceler. | 10, 16, 9 | A, E |
Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını inceler. | 10, 16, 9 | A, E |
Matematiksel düşüncenin gelişimi ile dil, antropoloji ve mantığı ilişkilendirir. | 10, 16, 2, 5, 9 | A, H |
Farklı kültürlerdeki bakış açılarını kullanarak öğretim stratejileri geliştirir. | 2, 5 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki | İlgili kaynaklar |
2 | Matematik ve kültür ilişkisi | İlgili kaynaklar |
3 | Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi | İlgili kaynaklar |
4 | Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi | İlgili kaynaklar |
5 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.) | İlgili kaynaklar |
6 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.) | İlgili kaynaklar |
7 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri | İlgili kaynaklar |
8 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi | İlgili kaynaklar |
9 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi | İlgili kaynaklar |
10 | Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme | İlgili kaynaklar |
11 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama | İlgili kaynaklar |
12 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | İlgili kaynaklar |
13 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | İlgili kaynaklar |
14 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | İlgili kaynaklar |
Kaynak |
[1] Archer, M. (2005). Etnomatematik: Matematik Dünyasına Çokkültürlü Bir Bakış. Okyanus Yayınları. [2] Zembat, İ. Ö., Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Şandır, H., & Delice, A. (2015). Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar (2.Baskı). Pegem Akademi, Ankara. [3] Larson, C. (1997). Ethnomathematics. University of Nebraska, Lincoln Makale [4] D’Ambrosio, U. (2001). What is ethnomathematics, and how can it help children in schools? Teaching children Mathematics. Reston, 7,6,308-311. [5] D’Ambrosio, U. (2018). The program Ethnomathematics: Cognitive, anthoropological, historic, and socio-cultural bases. PNA, 12, 4, 229-247. [6] Küçük, A. (2014). Ethnomathematics in Anatolia-Turkey: Mathematical thoughts in multiculturalism, Revista Latinoamericana de Ethnomathematica, 7,1,171-184. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 16 | 32 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜR VE MATEMATİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Alaattin PUSMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı matematiksel düşünceye ve kavrama farklı kültürlerin etkisini incelemek ve kültürün öğrenmeye etkisini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki,Matematik ve kültür ilişkisi ,Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi,Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi,Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.),Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.),Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri,Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi,Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi,Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme,Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama,Proje sunumu ve değerlendirmesi,Proje sunumu ve değerlendirmesi,Proje sunumu ve değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Matematik ve kültür kavramları arasındaki ilişki kurar. | 10, 16, 2, 5, 9 | A, H |
Matematiksel kavramların farklı kültürlerde nasıl geliştiğini inceler. | 10, 16, 9 | A, E |
Farklı kültürlerin matematiksel düşünce yapılarını inceler. | 10, 16, 9 | A, E |
Matematiksel düşüncenin gelişimi ile dil, antropoloji ve mantığı ilişkilendirir. | 10, 16, 2, 5, 9 | A, H |
Farklı kültürlerdeki bakış açılarını kullanarak öğretim stratejileri geliştirir. | 2, 5 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematik-antropoloji-dil bilimi-mantık arasındaki ilişki | İlgili kaynaklar |
2 | Matematik ve kültür ilişkisi | İlgili kaynaklar |
3 | Matematiksel kavramların farklı kültürel ortamlarda gelişimi | İlgili kaynaklar |
4 | Teorem, ispat ve problem çözme gibi kavramların matematik için önemi | İlgili kaynaklar |
5 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Babil, Antik Mısır, Antik Çin vd.) | İlgili kaynaklar |
6 | Farklı kültürlerin matematik düşünce yapıları (Antik Yunan, İslam medeniyetleri vd.) | İlgili kaynaklar |
7 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların temel prensipleri | İlgili kaynaklar |
8 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi | İlgili kaynaklar |
9 | Etnomatematik alanında yapılan araştırmaların incelenmesi | İlgili kaynaklar |
10 | Farklı kültürlerin bakış açılarına yönelik etkinlikleri inceleme | İlgili kaynaklar |
11 | Farklı kültürlerin bakış açılarını kullanarak matematik etkinlikleri tasarlama | İlgili kaynaklar |
12 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | İlgili kaynaklar |
13 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | İlgili kaynaklar |
14 | Proje sunumu ve değerlendirmesi | İlgili kaynaklar |
Kaynak |
[1] Archer, M. (2005). Etnomatematik: Matematik Dünyasına Çokkültürlü Bir Bakış. Okyanus Yayınları. [2] Zembat, İ. Ö., Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Şandır, H., & Delice, A. (2015). Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar (2.Baskı). Pegem Akademi, Ankara. [3] Larson, C. (1997). Ethnomathematics. University of Nebraska, Lincoln Makale [4] D’Ambrosio, U. (2001). What is ethnomathematics, and how can it help children in schools? Teaching children Mathematics. Reston, 7,6,308-311. [5] D’Ambrosio, U. (2018). The program Ethnomathematics: Cognitive, anthoropological, historic, and socio-cultural bases. PNA, 12, 4, 229-247. [6] Küçük, A. (2014). Ethnomathematics in Anatolia-Turkey: Mathematical thoughts in multiculturalism, Revista Latinoamericana de Ethnomathematica, 7,1,171-184. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |