Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GEOMETRİ VE ÖLÇME ÖĞRETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Özlem ERKEK |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Eda Nur Güner |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, geometri ve ölçme ile ilgili temel kavramları açıklaması; geometri ve ölçme konuları için ders içeriğinin nasıl düzenleneceğini açıklaması; nasıl uygun öğretim materyali ve stratejisi hazırlayacağını açıklaması; ortaokul öğrencilerinin yaşadığı kavram yanılgılarını açıklaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Geometrinin Tarihi Gelişimi ve Farklı Geometriler,Geometri Öğretimi,Geometrik Düşünmenin Gelişimi ve Önemi,Temel Geometrik Kavramlar, Açı Kavramı ve Öğretimi,Üçgenler ve Öğretimi,Geometride Eşlik-Benzerlik Öğretimi,Dörtgen Kavramı ve Öğretimi,Çokgenler ve Öğretimi,Çember ve Daire Kavramı ve Öğretimi,Ölçme Öğretimi (Uzunluk ve Zaman),Ölçme Öğretimi (Alan ve Hacim),Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Prizma ve Silindir),Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Koni ve Piramit),Dönüşüm Geometrisi ve Öğretimi, İzdüşüm Kavramı ve Öğretimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Van Hiele geometri düşünme düzeylerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Geometrik cisimlerin aralarındaki farkları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Ölçmenin doğası ve matematik eğitimindeki önemini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Dönüşüm geometrisi hareketlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Eşlik ve benzerlik arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Uzunluk, alan, hacim ölçme arasındaki ilişkileri açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geometrinin Tarihi Gelişimi ve Farklı Geometriler | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | Geometri Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Geometrik Düşünmenin Gelişimi ve Önemi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | Temel Geometrik Kavramlar, Açı Kavramı ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | Üçgenler ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | Geometride Eşlik-Benzerlik Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Dörtgen Kavramı ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Çokgenler ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Çember ve Daire Kavramı ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Ölçme Öğretimi (Uzunluk ve Zaman) | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | Ölçme Öğretimi (Alan ve Hacim) | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Prizma ve Silindir) | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Koni ve Piramit) | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | Dönüşüm Geometrisi ve Öğretimi, İzdüşüm Kavramı ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
[1] Ertekin, E., & Ünlü, M. Geometri ve Ölçme Öğretimi: Tanımlar, Kavramlar ve Etkinlikler. Pegem Akademik Yayıncılık. (En son basım) [2] Van De Walle, J. A. , Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Çeviri editörü: Prof. Dr. Soner Durmuş. Nobel Yayınları. (En son basım) [3] MEB. Matematik öğretim programı. (Güncel program) [4] Şimşek, E., & Yücekaya, G. (2014). Dinamik geometri yazılımı ile öğretimin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 65-80. [5] Öztürk, T., & Demirel, D. (2023). Öğretmen adaylarının alan bilgisinin öğrenci hataları bağlamında değerlendirilmesi: Geometri ve ölçme. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(2), 462-476. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 9 | 27 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 3 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 2 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 121 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(121/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GEOMETRİ VE ÖLÇME ÖĞRETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Özlem ERKEK |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Eda Nur Güner |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, geometri ve ölçme ile ilgili temel kavramları açıklaması; geometri ve ölçme konuları için ders içeriğinin nasıl düzenleneceğini açıklaması; nasıl uygun öğretim materyali ve stratejisi hazırlayacağını açıklaması; ortaokul öğrencilerinin yaşadığı kavram yanılgılarını açıklaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Geometrinin Tarihi Gelişimi ve Farklı Geometriler,Geometri Öğretimi,Geometrik Düşünmenin Gelişimi ve Önemi,Temel Geometrik Kavramlar, Açı Kavramı ve Öğretimi,Üçgenler ve Öğretimi,Geometride Eşlik-Benzerlik Öğretimi,Dörtgen Kavramı ve Öğretimi,Çokgenler ve Öğretimi,Çember ve Daire Kavramı ve Öğretimi,Ölçme Öğretimi (Uzunluk ve Zaman),Ölçme Öğretimi (Alan ve Hacim),Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Prizma ve Silindir),Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Koni ve Piramit),Dönüşüm Geometrisi ve Öğretimi, İzdüşüm Kavramı ve Öğretimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Van Hiele geometri düşünme düzeylerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Geometrik cisimlerin aralarındaki farkları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Ölçmenin doğası ve matematik eğitimindeki önemini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Dönüşüm geometrisi hareketlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Eşlik ve benzerlik arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Uzunluk, alan, hacim ölçme arasındaki ilişkileri açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geometrinin Tarihi Gelişimi ve Farklı Geometriler | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | Geometri Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Geometrik Düşünmenin Gelişimi ve Önemi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | Temel Geometrik Kavramlar, Açı Kavramı ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | Üçgenler ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | Geometride Eşlik-Benzerlik Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Dörtgen Kavramı ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Çokgenler ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Çember ve Daire Kavramı ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Ölçme Öğretimi (Uzunluk ve Zaman) | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | Ölçme Öğretimi (Alan ve Hacim) | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Prizma ve Silindir) | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Koni ve Piramit) | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | Dönüşüm Geometrisi ve Öğretimi, İzdüşüm Kavramı ve Öğretimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
[1] Ertekin, E., & Ünlü, M. Geometri ve Ölçme Öğretimi: Tanımlar, Kavramlar ve Etkinlikler. Pegem Akademik Yayıncılık. (En son basım) [2] Van De Walle, J. A. , Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Çeviri editörü: Prof. Dr. Soner Durmuş. Nobel Yayınları. (En son basım) [3] MEB. Matematik öğretim programı. (Güncel program) [4] Şimşek, E., & Yücekaya, G. (2014). Dinamik geometri yazılımı ile öğretimin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 65-80. [5] Öztürk, T., & Demirel, D. (2023). Öğretmen adaylarının alan bilgisinin öğrenci hataları bağlamında değerlendirilmesi: Geometri ve ölçme. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(2), 462-476. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |