Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri; Eski Mısır matematiği; Eski Yunan matematiği; Uzak Doğu matematiği; İslam dünyası matematikçileri; çağdaş matematiğin doğuşu; matematiksel kavramların tarihsel gelişimi.
Dersin İçeriği
Bu ders; Matematik nedir? Matematiğin yapısı nedir? ,İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Mısır, Babil ve Çin),İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Mısır, Babil ve Çin),İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Yunan),İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Yunan),Matematiğin aksiyomatik yapısı,İslam dünyasında matematik çalışmaları,İslam dünyasında matematik çalışmaları, İslam dünyasında matematik çalışmaları, Çağdaş matematiğin doğuşu , Modern matematik: Sayı sistemleri, Kartezyen koordinat sistemi, Olasılık teorisi, Modern matematik: Öklid dışı geometriler, Kümeler teorisi, Matematik eğitiminde matematik tarihinin önemi, Sınıf içi uygulamalarda kullanılabilecek matematik tarihinden örnekler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
10, 12, 16, 19, 3, 6
A
Matematiğin tarihinin matematik eğitimindeki önemini ifade eder.
10, 12, 16, 19, 3, 6
A
Matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklar.
Eski Mısır, Yunan ve Uzak doğu matematiğini ve bunların matematiğe olan katkılarını bilir.
Çağdaş matematiğin doğuşunu ve çağdaş matematiğe katkıda bulunmuş olgu, olay ve durumları bilir.
Matematiğin tarihsel gelişimine katkıda bulunmuş matematikçileri bilir.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Matematik nedir? Matematiğin yapısı nedir?
[1] S : 1
2
İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Mısır, Babil ve Çin)
[1] S : 6, 19, 58
3
İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Mısır, Babil ve Çin)
[1] S : 6, 19, 58
4
İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Yunan)
[1] S : 40
5
İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Yunan)
[1] S : 40
6
Matematiğin aksiyomatik yapısı
[1] S : 4
7
İslam dünyasında matematik çalışmaları
[1] S : 73 - 96
8
İslam dünyasında matematik çalışmaları
[1] S : 73 - 96
9
İslam dünyasında matematik çalışmaları
[1] S : 73 - 96
10
Çağdaş matematiğin doğuşu
[1] S : 98
11
Modern matematik: Sayı sistemleri, Kartezyen koordinat sistemi, Olasılık teorisi
[1] S : 125 - 140
12
Modern matematik: Öklid dışı geometriler, Kümeler teorisi
[1] S : 125 - 140
13
Matematik eğitiminde matematik tarihinin önemi
Ön hazırlık gerekmiyor.
14
Sınıf içi uygulamalarda kullanılabilecek matematik tarihinden örnekler
Ön hazırlık gerekmiyor.
Kaynak
[1] Matematik tarihi
[2] Matematik Tarihi Giriş, David M. Burton, Nobel Yaşam
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
1
2
2
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
2
2
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
4
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(4/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MATEMATİK TARİHİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ
Dersi Verenler
Doç.Dr. Metin YAMAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri; Eski Mısır matematiği; Eski Yunan matematiği; Uzak Doğu matematiği; İslam dünyası matematikçileri; çağdaş matematiğin doğuşu; matematiksel kavramların tarihsel gelişimi.
Dersin İçeriği
Bu ders; Matematik nedir? Matematiğin yapısı nedir? ,İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Mısır, Babil ve Çin),İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Mısır, Babil ve Çin),İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Yunan),İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Yunan),Matematiğin aksiyomatik yapısı,İslam dünyasında matematik çalışmaları,İslam dünyasında matematik çalışmaları, İslam dünyasında matematik çalışmaları, Çağdaş matematiğin doğuşu , Modern matematik: Sayı sistemleri, Kartezyen koordinat sistemi, Olasılık teorisi, Modern matematik: Öklid dışı geometriler, Kümeler teorisi, Matematik eğitiminde matematik tarihinin önemi, Sınıf içi uygulamalarda kullanılabilecek matematik tarihinden örnekler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
10, 12, 16, 19, 3, 6
A
Matematiğin tarihinin matematik eğitimindeki önemini ifade eder.
10, 12, 16, 19, 3, 6
A
Matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklar.
Eski Mısır, Yunan ve Uzak doğu matematiğini ve bunların matematiğe olan katkılarını bilir.
Çağdaş matematiğin doğuşunu ve çağdaş matematiğe katkıda bulunmuş olgu, olay ve durumları bilir.
Matematiğin tarihsel gelişimine katkıda bulunmuş matematikçileri bilir.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Matematik nedir? Matematiğin yapısı nedir?
[1] S : 1
2
İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Mısır, Babil ve Çin)
[1] S : 6, 19, 58
3
İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Mısır, Babil ve Çin)
[1] S : 6, 19, 58
4
İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Yunan)
[1] S : 40
5
İlk dönem matematik çalışmaları (Antik Yunan)
[1] S : 40
6
Matematiğin aksiyomatik yapısı
[1] S : 4
7
İslam dünyasında matematik çalışmaları
[1] S : 73 - 96
8
İslam dünyasında matematik çalışmaları
[1] S : 73 - 96
9
İslam dünyasında matematik çalışmaları
[1] S : 73 - 96
10
Çağdaş matematiğin doğuşu
[1] S : 98
11
Modern matematik: Sayı sistemleri, Kartezyen koordinat sistemi, Olasılık teorisi
[1] S : 125 - 140
12
Modern matematik: Öklid dışı geometriler, Kümeler teorisi
[1] S : 125 - 140
13
Matematik eğitiminde matematik tarihinin önemi
Ön hazırlık gerekmiyor.
14
Sınıf içi uygulamalarda kullanılabilecek matematik tarihinden örnekler
Ön hazırlık gerekmiyor.
Kaynak
[1] Matematik tarihi
[2] Matematik Tarihi Giriş, David M. Burton, Nobel Yaşam
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.