Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK EKONOMİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Kenan DEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Kenan DEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık sektöründe sıklıkla kullanılan ekonomik kavram ve terimlerin anlamını öğrenmek, sağlık sektöründeki ekonomik dinamikler hakkında bilgi edinmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Sağlık-Hastalık Kavramları,2-Sağlık Hizmetleri,3-Sağlık Sistemleri,4-Sağlık Hizmetlerinde Finansman Yöntemleri,5-Sağlık Hizmetlerinde Ödeme Biçimleri,6-Sağlık Hizmetlerinde “talep”,7-Sağlık Sektöründe Arz-Talep İlişkisi,8-Sağlıkta Fiyat-Değer İlişkisi,9-Neoliberal Politikalar ve Sağlık,10-Devletçi Politikalar ve Sağlık,11-Sosyal Sigorta, Özel Sigorta ve Sağlık,12-Hastalık Yükü: DALY, QALY Kavramları,13-Küreselleşme-Sağlık İlişkisi,14-Hayatın Tıplaştırılması,; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 10, 13, 14, 16, 4, 9 | A, E, G |
1. Sağlık ekonomisine ilişkin terminoloji ve temel kavramları tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Sağlık hizmetlerinin özelliklerini listeler. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Arz-talep ilişkisini ifade eder. | 10, 16, 9 | A, G |
1.4. Fiyat-değer ilişkisini ifade eder. | 10, 16, 9 | A, G |
2. Sağlık hizmetlerinin finansman yöntemleri konusunda derin bilgileri değerlendirebilecektir. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
2.1. Sağlık hizmetlerinin finansman yöntemlerini tartışır. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
2.2. Sağlık hizmetlerinde ödeme biçimlerini tanır. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
2.3. Devletin ve özel sektörün rolünü tanımlar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
3. Sağlık sistemleri ve politikalarını ekonomik açıdan karşılaştırabilecektir | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
3.1. Sağlık sistemlerindeki ekonomik politikaları yorumlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
3.2. Sağlık sistemlerinin performans değerlendirmesini yorumlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Sağlık-Hastalık Kavramları | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
2 | 2-Sağlık Hizmetleri | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
3 | 3-Sağlık Sistemleri | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
4 | 4-Sağlık Hizmetlerinde Finansman Yöntemleri | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
5 | 5-Sağlık Hizmetlerinde Ödeme Biçimleri | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
6 | 6-Sağlık Hizmetlerinde “talep” | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
7 | 7-Sağlık Sektöründe Arz-Talep İlişkisi | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
8 | 8-Sağlıkta Fiyat-Değer İlişkisi | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
9 | 9-Neoliberal Politikalar ve Sağlık | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
10 | 10-Devletçi Politikalar ve Sağlık | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
11 | 11-Sosyal Sigorta, Özel Sigorta ve Sağlık | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
12 | 12-Hastalık Yükü: DALY, QALY Kavramları | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
13 | 13-Küreselleşme-Sağlık İlişkisi | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
14 | 14-Hayatın Tıplaştırılması | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
15 | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
Kaynaklar: 1-Culyer AJ (ed.). Encyclopedia of Health Economics. Elsevier, 2014. 2-Dewar DM. Essentials of health economics. Jones and Bartlett Publishers, 2010. 3-McPake B, Normand C. Health economics : an international perspective. Routledge, 2nd ed., 2008. 4-Phillips, CJ. Health economics : an introduction for health professionals. Blackwell Publishing, BMJ Books, 2005. 5-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. Sageya Yayınları, 2012. 6-Aktan CC, Saran U (ed.). Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi. Aura Kitapları, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK EKONOMİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Kenan DEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Kenan DEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık sektöründe sıklıkla kullanılan ekonomik kavram ve terimlerin anlamını öğrenmek, sağlık sektöründeki ekonomik dinamikler hakkında bilgi edinmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Sağlık-Hastalık Kavramları,2-Sağlık Hizmetleri,3-Sağlık Sistemleri,4-Sağlık Hizmetlerinde Finansman Yöntemleri,5-Sağlık Hizmetlerinde Ödeme Biçimleri,6-Sağlık Hizmetlerinde “talep”,7-Sağlık Sektöründe Arz-Talep İlişkisi,8-Sağlıkta Fiyat-Değer İlişkisi,9-Neoliberal Politikalar ve Sağlık,10-Devletçi Politikalar ve Sağlık,11-Sosyal Sigorta, Özel Sigorta ve Sağlık,12-Hastalık Yükü: DALY, QALY Kavramları,13-Küreselleşme-Sağlık İlişkisi,14-Hayatın Tıplaştırılması,; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 10, 13, 14, 16, 4, 9 | A, E, G |
1. Sağlık ekonomisine ilişkin terminoloji ve temel kavramları tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Sağlık hizmetlerinin özelliklerini listeler. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Arz-talep ilişkisini ifade eder. | 10, 16, 9 | A, G |
1.4. Fiyat-değer ilişkisini ifade eder. | 10, 16, 9 | A, G |
2. Sağlık hizmetlerinin finansman yöntemleri konusunda derin bilgileri değerlendirebilecektir. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
2.1. Sağlık hizmetlerinin finansman yöntemlerini tartışır. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
2.2. Sağlık hizmetlerinde ödeme biçimlerini tanır. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
2.3. Devletin ve özel sektörün rolünü tanımlar. | 10, 14, 16, 9 | A, E |
3. Sağlık sistemleri ve politikalarını ekonomik açıdan karşılaştırabilecektir | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
3.1. Sağlık sistemlerindeki ekonomik politikaları yorumlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
3.2. Sağlık sistemlerinin performans değerlendirmesini yorumlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Sağlık-Hastalık Kavramları | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
2 | 2-Sağlık Hizmetleri | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
3 | 3-Sağlık Sistemleri | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
4 | 4-Sağlık Hizmetlerinde Finansman Yöntemleri | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
5 | 5-Sağlık Hizmetlerinde Ödeme Biçimleri | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
6 | 6-Sağlık Hizmetlerinde “talep” | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
7 | 7-Sağlık Sektöründe Arz-Talep İlişkisi | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
8 | 8-Sağlıkta Fiyat-Değer İlişkisi | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
9 | 9-Neoliberal Politikalar ve Sağlık | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
10 | 10-Devletçi Politikalar ve Sağlık | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
11 | 11-Sosyal Sigorta, Özel Sigorta ve Sağlık | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
12 | 12-Hastalık Yükü: DALY, QALY Kavramları | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
13 | 13-Küreselleşme-Sağlık İlişkisi | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
14 | 14-Hayatın Tıplaştırılması | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
15 | ders kitabının ilgili bölümün okunması |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
Kaynaklar: 1-Culyer AJ (ed.). Encyclopedia of Health Economics. Elsevier, 2014. 2-Dewar DM. Essentials of health economics. Jones and Bartlett Publishers, 2010. 3-McPake B, Normand C. Health economics : an international perspective. Routledge, 2nd ed., 2008. 4-Phillips, CJ. Health economics : an introduction for health professionals. Blackwell Publishing, BMJ Books, 2005. 5-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. Sageya Yayınları, 2012. 6-Aktan CC, Saran U (ed.). Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi. Aura Kitapları, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | ||||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | ||||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |