Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK MEVZUATI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eczacının meslek yaşamında karşılaşacağı hukuki ve etik sorunlarla analitik bakış açısıyla baş edebilme becerisini kazandırmak ve yeni sağlık uygulamalarından haberdar olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Sağlık Mevzuatının Önemi,2. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler,3. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler (Devam),4. Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Sağlık İlişkisi,5. Türk Hukukunda Sağlık Mensuplarının Görevleri,6. Sağlık Mensuplarının Hukuki Sorumluluğu,7. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi,8. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi (Devam),9. Yeni Sağlık Uygulamaları,10. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam),11. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam),12. Etik İlkeler,13. Çözümlü Örnek Etik Problemler,14. Çözümlü Örnek Etik Problemler (Devam); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık mevzuatının eczacılıkla ilgili konularını listeler. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
1.1. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını ayırt eder. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
1.2. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını açıklar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
1.3. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını özetler. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
2. Hukuki sorumlulukları değerlendirir. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
2.1. Hukuki sorumlulukları tanımlar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
2.2. Hukuki sorumlulukları ve sonuçlarını açıklar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
2.3. Hukuki sorumluluklarla ilgili örnekler verir. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
3. Etik sorunları değerlendirir. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
3.1. Etik sorunları tanımlar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
3.2. Etik sorunları açıklar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
3.3. Etik sorunlara ilişkin örnekler verir. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
4. Yeni sağlık uygulamalarını açıklar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Sağlık Mevzuatının Önemi | 1, 2, 3, 4 |
2 | 2. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler | 1, 2, 3, 4 |
3 | 3. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
4 | 4. Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Sağlık İlişkisi | 1, 2, 3, 4 |
5 | 5. Türk Hukukunda Sağlık Mensuplarının Görevleri | 1, 2, 3, 4 |
6 | 6. Sağlık Mensuplarının Hukuki Sorumluluğu | 1, 2, 3, 4 |
7 | 7. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi | 1, 2, 3, 4 |
8 | 8. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
9 | 9. Yeni Sağlık Uygulamaları | 1, 2, 3, 4 |
10 | 10. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
11 | 11. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
12 | 12. Etik İlkeler | 1, 2, 3, 4 |
13 | 13. Çözümlü Örnek Etik Problemler | 1, 2, 3, 4 |
14 | 14. Çözümlü Örnek Etik Problemler (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1. Ders notları öğrencilere verilecektir. |
2- Hakeri, H. ve ark. (2013), “Tıp / Sağlık Hukuku Mevzuatı”, Seçkin Yayıncılık, Ankara. 3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 4- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK MEVZUATI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eczacının meslek yaşamında karşılaşacağı hukuki ve etik sorunlarla analitik bakış açısıyla baş edebilme becerisini kazandırmak ve yeni sağlık uygulamalarından haberdar olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Sağlık Mevzuatının Önemi,2. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler,3. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler (Devam),4. Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Sağlık İlişkisi,5. Türk Hukukunda Sağlık Mensuplarının Görevleri,6. Sağlık Mensuplarının Hukuki Sorumluluğu,7. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi,8. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi (Devam),9. Yeni Sağlık Uygulamaları,10. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam),11. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam),12. Etik İlkeler,13. Çözümlü Örnek Etik Problemler,14. Çözümlü Örnek Etik Problemler (Devam); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık mevzuatının eczacılıkla ilgili konularını listeler. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
1.1. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını ayırt eder. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
1.2. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını açıklar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
1.3. Sağlık mevzuatının kendisiyle ilgili kısımlarını özetler. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
2. Hukuki sorumlulukları değerlendirir. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
2.1. Hukuki sorumlulukları tanımlar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
2.2. Hukuki sorumlulukları ve sonuçlarını açıklar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
2.3. Hukuki sorumluluklarla ilgili örnekler verir. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
3. Etik sorunları değerlendirir. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
3.1. Etik sorunları tanımlar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
3.2. Etik sorunları açıklar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
3.3. Etik sorunlara ilişkin örnekler verir. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
4. Yeni sağlık uygulamalarını açıklar. | 10, 3, 5, 9 | E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Sağlık Mevzuatının Önemi | 1, 2, 3, 4 |
2 | 2. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler | 1, 2, 3, 4 |
3 | 3. Sağlık Mevzuatında Yaşanan Sıkıntılara Örnekler (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
4 | 4. Hukukun Temel Kavramları ve Hukuk-Sağlık İlişkisi | 1, 2, 3, 4 |
5 | 5. Türk Hukukunda Sağlık Mensuplarının Görevleri | 1, 2, 3, 4 |
6 | 6. Sağlık Mensuplarının Hukuki Sorumluluğu | 1, 2, 3, 4 |
7 | 7. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi | 1, 2, 3, 4 |
8 | 8. Güncel Hukuki Problemlerin Değerlendirilmesi (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
9 | 9. Yeni Sağlık Uygulamaları | 1, 2, 3, 4 |
10 | 10. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
11 | 11. Yeni Sağlık Uygulamaları (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
12 | 12. Etik İlkeler | 1, 2, 3, 4 |
13 | 13. Çözümlü Örnek Etik Problemler | 1, 2, 3, 4 |
14 | 14. Çözümlü Örnek Etik Problemler (Devam) | 1, 2, 3, 4 |
Kaynak |
1. Ders notları öğrencilere verilecektir. |
2- Hakeri, H. ve ark. (2013), “Tıp / Sağlık Hukuku Mevzuatı”, Seçkin Yayıncılık, Ankara. 3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 4- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | ||||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | ||||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | ||||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | X | |||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |