Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KORUYUCU HEKİMLİK | - | Güz Dönemi | 16+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu İLHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Duygu İLHAN |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Gülçin BERMEK |
Dersin Amacı | Sağlığı tanımlamak, sağlığın bileşenlerini açıklamak,sağlığın korunmasında etkili olan faktörleri belirleyecek yöntemleri öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlığın Tanımı /Sağlık Dengesi/Yaşam Kalitesi,Sağlığı Oluşturan Taraflar/ Ottowa Bildirgesi,DSÖ 21. Yüzyıl 21 Hedef/ Yaşama Sağlıklı Başlangıçlar Gençlerin Sağlığının Korunması,Sağlığın Bileşenleri / Çok Sektörlü Sağlık Sorumluluğu,Sağlığı Koruma Alanları,Sağlıklı Yaşam Biçimi Ölçeği/ Öğrencilere Yönelik Uygulama Ölçek Sonucunun Değerlendirilmesi/ Küreselleşmenin Sağlık Üzerine Etkisi,Epidemiyoloji disiplininin tanımı ve sağlık hizmetlerinde kullanım alanları, yöntemleri,Epidemiyolojik araştırma sonuçlarının analizi ve değerlendirilmesi,Çevre ve sağlık ilişkisi,Çevre kirliliğinin önlenmesinde bireysel ve mesleki sorumluluklar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlığın Tanımı/Sağlık Dengesi/Yaşam Kalitesi Sağlığı Oluşturan Taraflar/Ottowa Bildirgesi DSÖ 21. Yüzyıl 21 Hedef /Yaşama Sağlıklı Başlangıçlar/Gençlerin Sağlığının Korunması Sağlığın Bileşenleri/Çok Sektörlü Sağlık Sorumluluğu Sağlığı Koruma Alanları Sağlıklı Yaşam Biçimi Ölçeği/Öğrencilere Yönelik Uygulama Ölçek Sonucunun Değerlendirilmesi/Küreselleşmenin Sağlık Üzerine Etkisi Epidemiyoloji disiplininin tanımı ve sağlık hizmetlerinde kullanım alanları, yöntemleri Epidemiyolojik araştırma sonuçlarının analizi ve değerlendirilmesi Çevre ve sağlık ilişkisi Çevre kirliliğinin önlenmesinde bireysel ve mesleki sorumluluklar | 10, 16, 2, 5, 9 | F |
Sağlığa bütüncül yaklaşım’ tutumu geliştirir Sağlığın oluşturulmasında bireyin dışındaki tarafları tanımlar Koruma- geliştirme program ve hedefleri bilir Sağlığı oluşturan taraflarla kendi alanının etkileşimini tanımlar Sağlığın sosyoekonomik boyutunu bilir Sağlığına ilişkin kendi yaşam biçimi hakkında bilgisi vardır ve bunu koruma geliştirme yönünde sorumluluk alabilir • Epidemiyoloji disiplininin tanımı, kullanım alanlarını, sağlık hizmetleri açısından önemini bilir Epidemiyolojik çalışma yöntemlerini bilir ve yöntemleri birbirleriyle karşılaştırabilir. Epidemiyolojik araştırmalarını değerlendirir Epidemiyolojide neden-sonuç ilişkisini araştıran çalışma sonuçlarını yorumlar Ulusal ve uluslararası düzeyde epidemiyolojik araştırma sonuçlarını analiz edebilir Uluslararası kayıt formlarını bilir Sağlığın geliştirilmesinde çevrenin, çevre kirliliğinin ve küresel değişimlerin rolünü bilir Çevre kirliliğine ilişkin sonuçları değerlendirebilir Çevreden sağlığa gelebilecek zararların en aza indirilmesinde sorumluluk duyar ve bunu amaçlayan bireysel ve toplumsal hareketlerde doğrudan yer alır |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlığın Tanımı /Sağlık Dengesi/Yaşam Kalitesi | |
2 | Sağlığı Oluşturan Taraflar/ Ottowa Bildirgesi | |
3 | DSÖ 21. Yüzyıl 21 Hedef/ Yaşama Sağlıklı Başlangıçlar Gençlerin Sağlığının Korunması | |
4 | Sağlığın Bileşenleri / Çok Sektörlü Sağlık Sorumluluğu | |
5 | Sağlığı Koruma Alanları | |
6 | Sağlıklı Yaşam Biçimi Ölçeği/ Öğrencilere Yönelik Uygulama Ölçek Sonucunun Değerlendirilmesi/ Küreselleşmenin Sağlık Üzerine Etkisi | |
7 | Epidemiyoloji disiplininin tanımı ve sağlık hizmetlerinde kullanım alanları, yöntemleri | |
8 | Epidemiyolojik araştırma sonuçlarının analizi ve değerlendirilmesi | |
9 | Çevre ve sağlık ilişkisi | |
10 | Çevre kirliliğinin önlenmesinde bireysel ve mesleki sorumluluklar |
Kaynak |
-Beaglehole R., Bonita R., Kjellström, Temel Epidemiyoloji,Dünya Sağlık Örgütü Cenevre 1993, Nobel-Güneş Tıp Kitapevi 1997, ISBN 975-95174-3-4 -Gordis L., Epidemiology, 4.Ed.,Saunders,2009,ISBN 978-1-4160-4002-6 |
Powerpoint sunumları, bilgisayar, projeksiyon aleti, ders notu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | X | |||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | X | |||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | X | |||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 16 | 1 | 16 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 1 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 21 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(21/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KORUYUCU HEKİMLİK | - | Güz Dönemi | 16+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu İLHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Duygu İLHAN |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Gülçin BERMEK |
Dersin Amacı | Sağlığı tanımlamak, sağlığın bileşenlerini açıklamak,sağlığın korunmasında etkili olan faktörleri belirleyecek yöntemleri öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlığın Tanımı /Sağlık Dengesi/Yaşam Kalitesi,Sağlığı Oluşturan Taraflar/ Ottowa Bildirgesi,DSÖ 21. Yüzyıl 21 Hedef/ Yaşama Sağlıklı Başlangıçlar Gençlerin Sağlığının Korunması,Sağlığın Bileşenleri / Çok Sektörlü Sağlık Sorumluluğu,Sağlığı Koruma Alanları,Sağlıklı Yaşam Biçimi Ölçeği/ Öğrencilere Yönelik Uygulama Ölçek Sonucunun Değerlendirilmesi/ Küreselleşmenin Sağlık Üzerine Etkisi,Epidemiyoloji disiplininin tanımı ve sağlık hizmetlerinde kullanım alanları, yöntemleri,Epidemiyolojik araştırma sonuçlarının analizi ve değerlendirilmesi,Çevre ve sağlık ilişkisi,Çevre kirliliğinin önlenmesinde bireysel ve mesleki sorumluluklar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlığın Tanımı/Sağlık Dengesi/Yaşam Kalitesi Sağlığı Oluşturan Taraflar/Ottowa Bildirgesi DSÖ 21. Yüzyıl 21 Hedef /Yaşama Sağlıklı Başlangıçlar/Gençlerin Sağlığının Korunması Sağlığın Bileşenleri/Çok Sektörlü Sağlık Sorumluluğu Sağlığı Koruma Alanları Sağlıklı Yaşam Biçimi Ölçeği/Öğrencilere Yönelik Uygulama Ölçek Sonucunun Değerlendirilmesi/Küreselleşmenin Sağlık Üzerine Etkisi Epidemiyoloji disiplininin tanımı ve sağlık hizmetlerinde kullanım alanları, yöntemleri Epidemiyolojik araştırma sonuçlarının analizi ve değerlendirilmesi Çevre ve sağlık ilişkisi Çevre kirliliğinin önlenmesinde bireysel ve mesleki sorumluluklar | 10, 16, 2, 5, 9 | F |
Sağlığa bütüncül yaklaşım’ tutumu geliştirir Sağlığın oluşturulmasında bireyin dışındaki tarafları tanımlar Koruma- geliştirme program ve hedefleri bilir Sağlığı oluşturan taraflarla kendi alanının etkileşimini tanımlar Sağlığın sosyoekonomik boyutunu bilir Sağlığına ilişkin kendi yaşam biçimi hakkında bilgisi vardır ve bunu koruma geliştirme yönünde sorumluluk alabilir • Epidemiyoloji disiplininin tanımı, kullanım alanlarını, sağlık hizmetleri açısından önemini bilir Epidemiyolojik çalışma yöntemlerini bilir ve yöntemleri birbirleriyle karşılaştırabilir. Epidemiyolojik araştırmalarını değerlendirir Epidemiyolojide neden-sonuç ilişkisini araştıran çalışma sonuçlarını yorumlar Ulusal ve uluslararası düzeyde epidemiyolojik araştırma sonuçlarını analiz edebilir Uluslararası kayıt formlarını bilir Sağlığın geliştirilmesinde çevrenin, çevre kirliliğinin ve küresel değişimlerin rolünü bilir Çevre kirliliğine ilişkin sonuçları değerlendirebilir Çevreden sağlığa gelebilecek zararların en aza indirilmesinde sorumluluk duyar ve bunu amaçlayan bireysel ve toplumsal hareketlerde doğrudan yer alır |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlığın Tanımı /Sağlık Dengesi/Yaşam Kalitesi | |
2 | Sağlığı Oluşturan Taraflar/ Ottowa Bildirgesi | |
3 | DSÖ 21. Yüzyıl 21 Hedef/ Yaşama Sağlıklı Başlangıçlar Gençlerin Sağlığının Korunması | |
4 | Sağlığın Bileşenleri / Çok Sektörlü Sağlık Sorumluluğu | |
5 | Sağlığı Koruma Alanları | |
6 | Sağlıklı Yaşam Biçimi Ölçeği/ Öğrencilere Yönelik Uygulama Ölçek Sonucunun Değerlendirilmesi/ Küreselleşmenin Sağlık Üzerine Etkisi | |
7 | Epidemiyoloji disiplininin tanımı ve sağlık hizmetlerinde kullanım alanları, yöntemleri | |
8 | Epidemiyolojik araştırma sonuçlarının analizi ve değerlendirilmesi | |
9 | Çevre ve sağlık ilişkisi | |
10 | Çevre kirliliğinin önlenmesinde bireysel ve mesleki sorumluluklar |
Kaynak |
-Beaglehole R., Bonita R., Kjellström, Temel Epidemiyoloji,Dünya Sağlık Örgütü Cenevre 1993, Nobel-Güneş Tıp Kitapevi 1997, ISBN 975-95174-3-4 -Gordis L., Epidemiology, 4.Ed.,Saunders,2009,ISBN 978-1-4160-4002-6 |
Powerpoint sunumları, bilgisayar, projeksiyon aleti, ders notu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1.Diş hekimliği alanında kullanılan uygulama araç-gereçlerini, en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. Bu bilgileri sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir ve hastalara en ideal tedavi uygulamasını yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Diş hekimliği alanındaki bilgilerini diğer sağlık disiplinlerinin bilgileri ile bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||
5 | PY-5. Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
6 | PY-6. İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
7 | PY-7.Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Diş hekimliği alanındaki sorunların çözümünde liderlik görevini üstlenir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | X | |||||
9 | PY-9. Diş hekimliği alanındaki öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşarak öğrenmesini yönlendirir. Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | X | |||||
10 | PY-10. Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | X | |||||
11 | PY-11.Diş hekimliği alanındaki bilgilerini meslektaşları, hasta ve hasta yakınları ile her bireye özgü olarak eleştirel bir bakış açısı ile inceler ve geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12.Diş hekimliği alanındaki uluslararası yayınları ve toplantıları takip ederek mesleki gelişimini sürdürecek ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde yabancı dil (İngilizce) bilir. | X | |||||
13 | PY-13 .Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
14 | PY-14. Diş hekimliği mesleğini icra ederken hasta verilerinin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması safhalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı davranır ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | PY-15. Diş hekimliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir, uygular ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
16 | PY-16.Diş hekimliği alanında özümsediği bilgileri, birey ve topluma dair ağız ve diş sağlığı problemlerinin çözümünde disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |