Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'DE SİYASET VE BÜROKRASİ İLİŞKİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ömer Faruk GENÇKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öncelikle demokratik sistemlerde yürütme erkini üstlenmiş olan seçilmiş ve atanmışların belirlediği siyaset ve bürokrasi ilişkisi, teorik ve pratik yönlerini tartışmak. Türk Kamu Yönetiminde seçilmiş ve atanmış kamu görevlilerinin üstlendikleri fonksiyon ve etki alanları itibariyle benzeşen ve ayrışan yanlarını belirlemek. Türkiye’de geçmişten günümüze kamu yönetiminin iki önemli ajanı olan seçilmişler (siyaset) ve atanmışlar (bürokratlar) arasındaki ilişkiyi somut örneklerle tanıtmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bürokrasi ve Siyaset Kavramları ve Temel Fonkisyonları,Bürokrasi ve Siyaset Kavramları ve Temel Fonkisyonları ,Bürokrasi Teorileri ,Bürokrasi Teorileri-Max Weber ,Ülkelerin Gelişmişlik Seviyelerine Göre Bürokrasinin Yapı ve İşleyişi ,Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi-Güç Kaynakları ,Bürokrasi Demokrasi İlişkisi,Hükümet Sistemleri ve Bürokratik Yapı İlişkisi,Osmanlıda bürokrasinin yapı ve işleyişi,Osmanlı Döneminde Siyaset ve Bürokrasi İlişkisi,Türkiye’de Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin temelleri I,Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi II,Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi III,Türkiye'de Bürokratik Yeniden Yapılanma Süreci ve Siyasetin Etkisi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Siyaset ve bürokrasinin işleyişini ve temel fonksiyonlarını analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Farklı ideolojiler kapsamında siyaset ve bürokrasi ilişkisini açıklayan tezleri karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
3. Kamu yönetimi pratiklerinden hareketle siyaset ve bürokrasi arasındaki ilişkinin olumlu ve olumsuz yönlerini örnekler üzerinden kavrar. | 10, 16, 9 | A |
4. Ülkelerin gelişmişlik seviyeleri ve hükümet sistemlerindeki farklılıkların siyaset ve yönetime etkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
5. Osmanlı dönemi siyaset ve bürokrasi ilişkisini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
6. Tek parti döneminin siyaset ve bürokrasi ilişkisi üzerine etlisini açıklar. | 10, 16, 4, 9 | A |
7. Tek parti dönemi sonrası siyaset ve bürokrasi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bürokrasi ve Siyaset Kavramları ve Temel Fonkisyonları | Eryılmaz, 2021:25-30 |
2 | Bürokrasi ve Siyaset Kavramları ve Temel Fonkisyonları | Eryılmaz, 2021:25-30 |
3 | Bürokrasi Teorileri | Eryılmaz, 2021:30-88 |
4 | Bürokrasi Teorileri-Max Weber | Öztürk, 2017: 85-90 |
5 | Ülkelerin Gelişmişlik Seviyelerine Göre Bürokrasinin Yapı ve İşleyişi | Öztürk, 2017: 192-198 |
6 | Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi-Güç Kaynakları | Eryılmaz, 2021: 121-126; Öztürk, 2017: 145-154 |
7 | Bürokrasi Demokrasi İlişkisi | Öztürk, 2017: 205-277 |
8 | Hükümet Sistemleri ve Bürokratik Yapı İlişkisi | Eryılmaz, 2021:131-137 |
9 | Osmanlıda bürokrasinin yapı ve işleyişi | Öztürk, 2017: 278-301 |
10 | Osmanlı Döneminde Siyaset ve Bürokrasi İlişkisi | Eryılmaz, 2021: 149: 157 |
11 | Türkiye’de Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin temelleri I | Düzdağ, 2017: 75-106, 109-137 |
12 | Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi II | Aykaç vd, 139 - 160 |
13 | Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi III | Eryılmaz, 2021: 147-177 |
14 | Türkiye'de Bürokratik Yeniden Yapılanma Süreci ve Siyasetin Etkisi | Öztürk, 2017: 343-355; Eryılmaz, 2021: 171:183 |
Kaynak |
• Andrew Heywood. Siyaset. (17. Baskı) Ankara, 2016, Adres Yayınları. • Bilal Eryılmaz. Bürokrasi ve Siyaset: Bürokratik Devletten Etkin Yönetime. İstanbul, 2017, Alfa Yayınları. • M. Ertuğrul Düzdağ. Said Halim Paşa: Buhranlarımız ve Son Eserleri. Ankara, 2017, İz Yayıncılık. • Burhan Aykaç, Şenol Durgun, Hüseyin Yayman. Türkiye’de Kamu Yönetimi. Ankara, 2012, Nobel Yayınevi • Kamran İnan. Devlet İdaresi. İstanbul, 1993, Ötüken Yayınevi • Kudret Bülbül. Bürokrasiname: Yeni sistem, Yeni Bürokrasi; sorunlar, tespitler ve öneriler. Ankara, 2018, Liberte Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 28 | 28 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 210 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(210/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE'DE SİYASET VE BÜROKRASİ İLİŞKİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ömer Faruk GENÇKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Arzu DİLAVEROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öncelikle demokratik sistemlerde yürütme erkini üstlenmiş olan seçilmiş ve atanmışların belirlediği siyaset ve bürokrasi ilişkisi, teorik ve pratik yönlerini tartışmak. Türk Kamu Yönetiminde seçilmiş ve atanmış kamu görevlilerinin üstlendikleri fonksiyon ve etki alanları itibariyle benzeşen ve ayrışan yanlarını belirlemek. Türkiye’de geçmişten günümüze kamu yönetiminin iki önemli ajanı olan seçilmişler (siyaset) ve atanmışlar (bürokratlar) arasındaki ilişkiyi somut örneklerle tanıtmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bürokrasi ve Siyaset Kavramları ve Temel Fonkisyonları,Bürokrasi ve Siyaset Kavramları ve Temel Fonkisyonları ,Bürokrasi Teorileri ,Bürokrasi Teorileri-Max Weber ,Ülkelerin Gelişmişlik Seviyelerine Göre Bürokrasinin Yapı ve İşleyişi ,Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi-Güç Kaynakları ,Bürokrasi Demokrasi İlişkisi,Hükümet Sistemleri ve Bürokratik Yapı İlişkisi,Osmanlıda bürokrasinin yapı ve işleyişi,Osmanlı Döneminde Siyaset ve Bürokrasi İlişkisi,Türkiye’de Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin temelleri I,Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi II,Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi III,Türkiye'de Bürokratik Yeniden Yapılanma Süreci ve Siyasetin Etkisi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Siyaset ve bürokrasinin işleyişini ve temel fonksiyonlarını analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
2. Farklı ideolojiler kapsamında siyaset ve bürokrasi ilişkisini açıklayan tezleri karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
3. Kamu yönetimi pratiklerinden hareketle siyaset ve bürokrasi arasındaki ilişkinin olumlu ve olumsuz yönlerini örnekler üzerinden kavrar. | 10, 16, 9 | A |
4. Ülkelerin gelişmişlik seviyeleri ve hükümet sistemlerindeki farklılıkların siyaset ve yönetime etkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
5. Osmanlı dönemi siyaset ve bürokrasi ilişkisini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
6. Tek parti döneminin siyaset ve bürokrasi ilişkisi üzerine etlisini açıklar. | 10, 16, 4, 9 | A |
7. Tek parti dönemi sonrası siyaset ve bürokrasi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bürokrasi ve Siyaset Kavramları ve Temel Fonkisyonları | Eryılmaz, 2021:25-30 |
2 | Bürokrasi ve Siyaset Kavramları ve Temel Fonkisyonları | Eryılmaz, 2021:25-30 |
3 | Bürokrasi Teorileri | Eryılmaz, 2021:30-88 |
4 | Bürokrasi Teorileri-Max Weber | Öztürk, 2017: 85-90 |
5 | Ülkelerin Gelişmişlik Seviyelerine Göre Bürokrasinin Yapı ve İşleyişi | Öztürk, 2017: 192-198 |
6 | Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi-Güç Kaynakları | Eryılmaz, 2021: 121-126; Öztürk, 2017: 145-154 |
7 | Bürokrasi Demokrasi İlişkisi | Öztürk, 2017: 205-277 |
8 | Hükümet Sistemleri ve Bürokratik Yapı İlişkisi | Eryılmaz, 2021:131-137 |
9 | Osmanlıda bürokrasinin yapı ve işleyişi | Öztürk, 2017: 278-301 |
10 | Osmanlı Döneminde Siyaset ve Bürokrasi İlişkisi | Eryılmaz, 2021: 149: 157 |
11 | Türkiye’de Bürokrasi-Siyaset İlişkilerinin temelleri I | Düzdağ, 2017: 75-106, 109-137 |
12 | Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi II | Aykaç vd, 139 - 160 |
13 | Türkiye'de Bürokrasi ve Siyaset İlişkisi III | Eryılmaz, 2021: 147-177 |
14 | Türkiye'de Bürokratik Yeniden Yapılanma Süreci ve Siyasetin Etkisi | Öztürk, 2017: 343-355; Eryılmaz, 2021: 171:183 |
Kaynak |
• Andrew Heywood. Siyaset. (17. Baskı) Ankara, 2016, Adres Yayınları. • Bilal Eryılmaz. Bürokrasi ve Siyaset: Bürokratik Devletten Etkin Yönetime. İstanbul, 2017, Alfa Yayınları. • M. Ertuğrul Düzdağ. Said Halim Paşa: Buhranlarımız ve Son Eserleri. Ankara, 2017, İz Yayıncılık. • Burhan Aykaç, Şenol Durgun, Hüseyin Yayman. Türkiye’de Kamu Yönetimi. Ankara, 2012, Nobel Yayınevi • Kamran İnan. Devlet İdaresi. İstanbul, 1993, Ötüken Yayınevi • Kudret Bülbül. Bürokrasiname: Yeni sistem, Yeni Bürokrasi; sorunlar, tespitler ve öneriler. Ankara, 2018, Liberte Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |