Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİYASET TEORİSİNDE ÖZGÜRLÜK VE ADALET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Siyaset felsefesinin ve günlük siyaset ve felsefe tartışmalarının ana konularından olan özgürlük ve adalet hakkında çok yönlü olarak bilgilendirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Özgürlük kavramının anlamada ve kavramada karşılaşılan güçlükler,Özgürlük kavramının negatif ve pozitif versiyonlarının tarihsel kökleri,Negatif özgürlüğün tanımı ve unsurları,Negatif özgürlüğün siyasi, hukuki ve ekonomik açılımları ,Pozitif özgürlük kavramının unsurları ,Pozitif özgürlük kavramının türleri, kökleri ve gelişimleri,Pozitif özgülük kavramının siyasi, ekonomik ve hukuki açılımları ve sonuçları,Negatif ve pozitif özgürlüğe yönelik eleştiri ve övgüler,Adalet kavramının önemi, değeri ve muhtevası,Usuli adalet teorilerinin tarihi gelişimi ve unsurları,Usuli adalet teorilerinin değerlendirilmesi,Sosyal adalet teorilerinin unsurları ve tarihi gelişimi,Sosyal adalet teorilerinin değerlendirilmesi,Usuli adalet ve sosyala adalet teorilerinin siyasal, ekonomik ve hukuki sitemlerle alakası ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özgürlük kavramının köklerini ve tarihsel gelişimini bilir | 16, 9 | A |
Özgürlük kavramının iki ana açılımı olarak negatif özgürlüğün ve pozitif özgürlüğün muhtevasını kavrar | 16, 9 | A |
Adalet kavramının köklerini ve tarihsel gelişimin bilir | 16, 9 | A |
Usulî adalet ve sosyal adalet kavramlarının tarihsel gelişimini ve unsurlarını tahlil eder, | 16, 9 | A |
Özgürlük ile adalet arasındaki teorik ve fiili etkileşimi anlar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özgürlük kavramının anlamada ve kavramada karşılaşılan güçlükler | okumalar |
2 | Özgürlük kavramının negatif ve pozitif versiyonlarının tarihsel kökleri | okumalar |
3 | Negatif özgürlüğün tanımı ve unsurları | okumalar |
4 | Negatif özgürlüğün siyasi, hukuki ve ekonomik açılımları | okumalar |
5 | Pozitif özgürlük kavramının unsurları | okumalar |
6 | Pozitif özgürlük kavramının türleri, kökleri ve gelişimleri | okumalar |
6 | Pozitif özgülük kavramının siyasi, ekonomik ve hukuki açılımları ve sonuçları | okumalar |
7 | Negatif ve pozitif özgürlüğe yönelik eleştiri ve övgüler | okumalar |
8 | Adalet kavramının önemi, değeri ve muhtevası | okumalar |
9 | Usuli adalet teorilerinin tarihi gelişimi ve unsurları | okumalar |
10 | Usuli adalet teorilerinin değerlendirilmesi | okumalar |
11 | Sosyal adalet teorilerinin unsurları ve tarihi gelişimi | okumalar |
13 | Sosyal adalet teorilerinin değerlendirilmesi | okumalar |
14 | Usuli adalet ve sosyala adalet teorilerinin siyasal, ekonomik ve hukuki sitemlerle alakası | okumalar |
Kaynak |
Isaiah Berlin, "Two Concepts of Liberty": https://faculty.www.umb.edu/steven.levine/Courses/Action/Berlin.pdf F. A. Hayek, Sosyal Adalet Serabı, çev. Mustafa Erdoğan, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2008 John S. Mill, Hürriyet Üstüne, çev. ve der. Ömer Çaha, Ankara: Liberte Yayınları, 2013 Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları, 2015 Atilla Yayla, Liberal Bakışlar, İstanbul: Kesit Yayınları, 2015 Atilla Yayla, Siyaset Teorisine Giriş, İstanbul: Kesit Yayınları, 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 100 | 100 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİYASET TEORİSİNDE ÖZGÜRLÜK VE ADALET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Siyaset felsefesinin ve günlük siyaset ve felsefe tartışmalarının ana konularından olan özgürlük ve adalet hakkında çok yönlü olarak bilgilendirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Özgürlük kavramının anlamada ve kavramada karşılaşılan güçlükler,Özgürlük kavramının negatif ve pozitif versiyonlarının tarihsel kökleri,Negatif özgürlüğün tanımı ve unsurları,Negatif özgürlüğün siyasi, hukuki ve ekonomik açılımları ,Pozitif özgürlük kavramının unsurları ,Pozitif özgürlük kavramının türleri, kökleri ve gelişimleri,Pozitif özgülük kavramının siyasi, ekonomik ve hukuki açılımları ve sonuçları,Negatif ve pozitif özgürlüğe yönelik eleştiri ve övgüler,Adalet kavramının önemi, değeri ve muhtevası,Usuli adalet teorilerinin tarihi gelişimi ve unsurları,Usuli adalet teorilerinin değerlendirilmesi,Sosyal adalet teorilerinin unsurları ve tarihi gelişimi,Sosyal adalet teorilerinin değerlendirilmesi,Usuli adalet ve sosyala adalet teorilerinin siyasal, ekonomik ve hukuki sitemlerle alakası ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özgürlük kavramının köklerini ve tarihsel gelişimini bilir | 16, 9 | A |
Özgürlük kavramının iki ana açılımı olarak negatif özgürlüğün ve pozitif özgürlüğün muhtevasını kavrar | 16, 9 | A |
Adalet kavramının köklerini ve tarihsel gelişimin bilir | 16, 9 | A |
Usulî adalet ve sosyal adalet kavramlarının tarihsel gelişimini ve unsurlarını tahlil eder, | 16, 9 | A |
Özgürlük ile adalet arasındaki teorik ve fiili etkileşimi anlar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özgürlük kavramının anlamada ve kavramada karşılaşılan güçlükler | okumalar |
2 | Özgürlük kavramının negatif ve pozitif versiyonlarının tarihsel kökleri | okumalar |
3 | Negatif özgürlüğün tanımı ve unsurları | okumalar |
4 | Negatif özgürlüğün siyasi, hukuki ve ekonomik açılımları | okumalar |
5 | Pozitif özgürlük kavramının unsurları | okumalar |
6 | Pozitif özgürlük kavramının türleri, kökleri ve gelişimleri | okumalar |
6 | Pozitif özgülük kavramının siyasi, ekonomik ve hukuki açılımları ve sonuçları | okumalar |
7 | Negatif ve pozitif özgürlüğe yönelik eleştiri ve övgüler | okumalar |
8 | Adalet kavramının önemi, değeri ve muhtevası | okumalar |
9 | Usuli adalet teorilerinin tarihi gelişimi ve unsurları | okumalar |
10 | Usuli adalet teorilerinin değerlendirilmesi | okumalar |
11 | Sosyal adalet teorilerinin unsurları ve tarihi gelişimi | okumalar |
13 | Sosyal adalet teorilerinin değerlendirilmesi | okumalar |
14 | Usuli adalet ve sosyala adalet teorilerinin siyasal, ekonomik ve hukuki sitemlerle alakası | okumalar |
Kaynak |
Isaiah Berlin, "Two Concepts of Liberty": https://faculty.www.umb.edu/steven.levine/Courses/Action/Berlin.pdf F. A. Hayek, Sosyal Adalet Serabı, çev. Mustafa Erdoğan, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2008 John S. Mill, Hürriyet Üstüne, çev. ve der. Ömer Çaha, Ankara: Liberte Yayınları, 2013 Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları, 2015 Atilla Yayla, Liberal Bakışlar, İstanbul: Kesit Yayınları, 2015 Atilla Yayla, Siyaset Teorisine Giriş, İstanbul: Kesit Yayınları, 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |