Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE SİYASİ HAYATI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet DEMİREL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye'nin içte ve dışta yaşadığı güncel gelişmeleri ve sorunları anlayıp bu konular üzerindeki tartışmaları ve sorunların tarihsel arkaplanını da göz önüne alarak yorumlayabilmesini sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkiye’de siyaseti açıklamak için kullanılan başlıca modeller,Türkiye’nin modernleşme cizgisi,2000’lerden günümüze Türkiye’de siyaset,Türkiye’de devletin dönüşümü: Bugün “Sessiz Devrim”in Neresindeyiz? ,15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi,Türkiye’de dört partili yeni siyasi spektrum,TÜSİAD ve MÜSİAD, Hariciye ve Ordu,Atatürkçülük Tartışmaları ,Suriyeli sığınmacılar,Anayasa Mahkemesi ve Yargı,Ekonomi siyaset ilişkisi ve geleceği Hangisi doğru: Ekonomi iyiye mi kötüye mi gidiyor? ,Avrupa ile İlişkiler,ABD ve NATO ile ilişkiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de siyaseti açıklamak için kullanılan başlıca modeller | Şerif Mardin, “Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkileri”, Edl. E. Kalaycıoğlu-A. Y. Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2007: 99-130. Kazım Berzeg, “Türkiye’deki Baskıcı-Bürokratik Yönetim Geleneğine İlişkin Bir Deneme: ‘Eski Sınıf’”, Liberalizm Demokrasi Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara, 2000, ss. 149-182. İdris Küçükömer, Düzenin Yabancılaşması, Ant Yayınları, İstanbul, 1990, ss. 82-94. Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981. |
2 | Türkiye’nin modernleşme cizgisi | Bekir Berat Özipek, “Anglo-Sakson ve Fransız siyasi modelleri arasında Osmanlı ve Cumhuriyet modernleşmesi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, C. 9, -Dönemler ve Zihniyetler-, İletişim, Yayınları, İstanbul, 2009, ss.971-980. Kazım Berzeg, Liberalizm ve Türkiye, Liberte Yayınları, Ankara, 1996, s.104-120 |
3 | 2000’lerden günümüze Türkiye’de siyaset | Bekir Berat Özipek, “Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi İç ve Dış Politika (2002-)”, Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş yayınevi, Ankara, 2009, ss. 659-679. |
4 | Türkiye’de devletin dönüşümü: Bugün “Sessiz Devrim”in Neresindeyiz? | Sessiz Devrim: Türkiye’nin Demokratik Değişim ve Dönüşüm Envanteri 2002-2014, http://www.kdgm.gov.tr/kurumlar/kdgm.gov.tr/SessizDevrim.pdf Dünya ve Türkiye nereye gidiyor? Otoriterleşme-demokrasi tartışmaları Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları – Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, Ankara, 2017, ss. 191-200. Kültürel iktidar siyasi iktidar tartışmaları, entelektüel hayat ve sanat dünyası Yılmaz Çolak, Türkiye’de Kültürel İktidarın Kuruluşu 1923-1945, Liberte Yayınları, Ankara, 2017, ss. 13-28. Sertaç Timur Demir, Türkiye’de Mizah Dergileri Kültürel Hegemonya ve Muhalefet, SETA Raporu, 2016, https://setav.org/assets/uploads/2016/10/20161011162019_turkiyede-mizah-dergileri-pdf.pdf |
5 | 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi | Bekir Berat Özipek, “15 Temmuz Darbe Girişimi Nedir?”, Uzun Gecenin Kısa Tarihi, Editörler B. B. Özipek – Y. Abayhan, Kadim, Ankara, 2016, ss. 13-37. Bekir Berat Özipek, “Türkiye’nin Eğitim Sorunu Nedir?”, 15 Temmuz Işığında Eğitimi Yeniden Düşünmek, İlke Yayınları, İstanbul, 2017, ss. 25-34. |
6 | Türkiye’de dört partili yeni siyasi spektrum | |
7 | TÜSİAD ve MÜSİAD, Hariciye ve Ordu | Mehmet Acet, “Yine mi Kemalistler, Hayır Yapma John!”, Yeni Şafak, https://www.yenisafak.com/yazarlar/mehmetacet/yine-mi-kemalistler-hayir-yapma-john-2041059 |
8 | Atatürkçülük Tartışmaları | “AK Parti'den Atatürkçülük açıklaması!”, Haber 7, Mahir Ünal, 2017, http://www.haber7.com/guncel/haber/2471054-ak-partiden-ataturkculuk-aciklamasi “Kılıçdaroğlu’ndan Erdoğan’a Atatürk Yanıtı”, Cumhuriyet, http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/siyaset/864158/Kilicdaroglu_ndan_Erdogan_a__Ataturk__yaniti.html |
9 | Suriyeli sığınmacılar | B. Berat Özipek, Ed., Suriyeli Sığınmacılar ve Türkiye Ekonomisi, UTESAV Raporu, İstanbul, 2018. |
10 | Anayasa Mahkemesi ve Yargı | Uluslararası Af Örgütü Raporu, 2016/17 Dünyada İnsan Haklarının Durumu, 2017, https://www.amnesty.org/download/Documents/POL1048002017TURKISH.PDF “Adalet Bakanı Gül: FETÖ davaları 2018 yılında Türkiye gündeminden düşecek”, Timeturk, 1 Ocak 2018, https://www.timeturk.com/adalet-bakani-gul-feto-davalari-2018-yilinda-turkiye-gundeminden-dusecek/haber-818141 |
11 | Ekonomi siyaset ilişkisi ve geleceği Hangisi doğru: Ekonomi iyiye mi kötüye mi gidiyor? | “Economist: Türkiye ekonomisindeki hızlı büyüme 2018'de sürmeyebilir”, BBC, http://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-42574983 “Türkiye büyüdükçe IMF Şaşkına Döndü”, Ekotrendt, http://ekonomi.haber7.com/turkiye-ekonomisi/haber/2553319-turkiye-buyudukce-imf-saskina-dondu |
12 | Avrupa ile İlişkiler | Mustafa Yeneroğlu, “Avrupa ile İlişkiler Sil Baştan,” Sevda Dursun’un röportajı, Gerçek Hayat, 7 Ocak 2018, http://www.gercekhayat.com.tr/roportaj/avrupa-ile-iliskiler-sil-bastan/ Kayhan Karaca, “2018: AB Gerçeğiyle Yüzleşmek”, Deutsche Welle, http://www.dw.com/tr/2018-ab-ger%C3%A7e%C4%9Fiyle-y%C3%BCzle%C5%9Fmek/a-41965583 |
13 | ABD ve NATO ile ilişkiler | Onur Eren, “Trump’ın İlk Yılında Türkiye-ABD İlişkileri Nasıl Bir Seyir İzledi?”, BBC Türkçe, http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-42619400 Mustafa Kibaroğlu, Türkiye-NATO İlişkileri, http://setav.org/asse, “ts/uploads/2017/03/Analiz_195.pdf |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYE SİYASİ HAYATI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet DEMİREL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye'nin içte ve dışta yaşadığı güncel gelişmeleri ve sorunları anlayıp bu konular üzerindeki tartışmaları ve sorunların tarihsel arkaplanını da göz önüne alarak yorumlayabilmesini sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkiye’de siyaseti açıklamak için kullanılan başlıca modeller,Türkiye’nin modernleşme cizgisi,2000’lerden günümüze Türkiye’de siyaset,Türkiye’de devletin dönüşümü: Bugün “Sessiz Devrim”in Neresindeyiz? ,15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi,Türkiye’de dört partili yeni siyasi spektrum,TÜSİAD ve MÜSİAD, Hariciye ve Ordu,Atatürkçülük Tartışmaları ,Suriyeli sığınmacılar,Anayasa Mahkemesi ve Yargı,Ekonomi siyaset ilişkisi ve geleceği Hangisi doğru: Ekonomi iyiye mi kötüye mi gidiyor? ,Avrupa ile İlişkiler,ABD ve NATO ile ilişkiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de siyaseti açıklamak için kullanılan başlıca modeller | Şerif Mardin, “Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkileri”, Edl. E. Kalaycıoğlu-A. Y. Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2007: 99-130. Kazım Berzeg, “Türkiye’deki Baskıcı-Bürokratik Yönetim Geleneğine İlişkin Bir Deneme: ‘Eski Sınıf’”, Liberalizm Demokrasi Kapıkulu Geleneği, Liberte Yayınları, Ankara, 2000, ss. 149-182. İdris Küçükömer, Düzenin Yabancılaşması, Ant Yayınları, İstanbul, 1990, ss. 82-94. Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981. |
2 | Türkiye’nin modernleşme cizgisi | Bekir Berat Özipek, “Anglo-Sakson ve Fransız siyasi modelleri arasında Osmanlı ve Cumhuriyet modernleşmesi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, C. 9, -Dönemler ve Zihniyetler-, İletişim, Yayınları, İstanbul, 2009, ss.971-980. Kazım Berzeg, Liberalizm ve Türkiye, Liberte Yayınları, Ankara, 1996, s.104-120 |
3 | 2000’lerden günümüze Türkiye’de siyaset | Bekir Berat Özipek, “Adalet ve Kalkınma Partisi Dönemi İç ve Dış Politika (2002-)”, Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Çaylak vd., Savaş yayınevi, Ankara, 2009, ss. 659-679. |
4 | Türkiye’de devletin dönüşümü: Bugün “Sessiz Devrim”in Neresindeyiz? | Sessiz Devrim: Türkiye’nin Demokratik Değişim ve Dönüşüm Envanteri 2002-2014, http://www.kdgm.gov.tr/kurumlar/kdgm.gov.tr/SessizDevrim.pdf Dünya ve Türkiye nereye gidiyor? Otoriterleşme-demokrasi tartışmaları Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları – Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, Ankara, 2017, ss. 191-200. Kültürel iktidar siyasi iktidar tartışmaları, entelektüel hayat ve sanat dünyası Yılmaz Çolak, Türkiye’de Kültürel İktidarın Kuruluşu 1923-1945, Liberte Yayınları, Ankara, 2017, ss. 13-28. Sertaç Timur Demir, Türkiye’de Mizah Dergileri Kültürel Hegemonya ve Muhalefet, SETA Raporu, 2016, https://setav.org/assets/uploads/2016/10/20161011162019_turkiyede-mizah-dergileri-pdf.pdf |
5 | 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Türkiye’de Siyasetin ve Siyasi Söylemin Yeniden Şekillenişi | Bekir Berat Özipek, “15 Temmuz Darbe Girişimi Nedir?”, Uzun Gecenin Kısa Tarihi, Editörler B. B. Özipek – Y. Abayhan, Kadim, Ankara, 2016, ss. 13-37. Bekir Berat Özipek, “Türkiye’nin Eğitim Sorunu Nedir?”, 15 Temmuz Işığında Eğitimi Yeniden Düşünmek, İlke Yayınları, İstanbul, 2017, ss. 25-34. |
6 | Türkiye’de dört partili yeni siyasi spektrum | |
7 | TÜSİAD ve MÜSİAD, Hariciye ve Ordu | Mehmet Acet, “Yine mi Kemalistler, Hayır Yapma John!”, Yeni Şafak, https://www.yenisafak.com/yazarlar/mehmetacet/yine-mi-kemalistler-hayir-yapma-john-2041059 |
8 | Atatürkçülük Tartışmaları | “AK Parti'den Atatürkçülük açıklaması!”, Haber 7, Mahir Ünal, 2017, http://www.haber7.com/guncel/haber/2471054-ak-partiden-ataturkculuk-aciklamasi “Kılıçdaroğlu’ndan Erdoğan’a Atatürk Yanıtı”, Cumhuriyet, http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/siyaset/864158/Kilicdaroglu_ndan_Erdogan_a__Ataturk__yaniti.html |
9 | Suriyeli sığınmacılar | B. Berat Özipek, Ed., Suriyeli Sığınmacılar ve Türkiye Ekonomisi, UTESAV Raporu, İstanbul, 2018. |
10 | Anayasa Mahkemesi ve Yargı | Uluslararası Af Örgütü Raporu, 2016/17 Dünyada İnsan Haklarının Durumu, 2017, https://www.amnesty.org/download/Documents/POL1048002017TURKISH.PDF “Adalet Bakanı Gül: FETÖ davaları 2018 yılında Türkiye gündeminden düşecek”, Timeturk, 1 Ocak 2018, https://www.timeturk.com/adalet-bakani-gul-feto-davalari-2018-yilinda-turkiye-gundeminden-dusecek/haber-818141 |
11 | Ekonomi siyaset ilişkisi ve geleceği Hangisi doğru: Ekonomi iyiye mi kötüye mi gidiyor? | “Economist: Türkiye ekonomisindeki hızlı büyüme 2018'de sürmeyebilir”, BBC, http://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-42574983 “Türkiye büyüdükçe IMF Şaşkına Döndü”, Ekotrendt, http://ekonomi.haber7.com/turkiye-ekonomisi/haber/2553319-turkiye-buyudukce-imf-saskina-dondu |
12 | Avrupa ile İlişkiler | Mustafa Yeneroğlu, “Avrupa ile İlişkiler Sil Baştan,” Sevda Dursun’un röportajı, Gerçek Hayat, 7 Ocak 2018, http://www.gercekhayat.com.tr/roportaj/avrupa-ile-iliskiler-sil-bastan/ Kayhan Karaca, “2018: AB Gerçeğiyle Yüzleşmek”, Deutsche Welle, http://www.dw.com/tr/2018-ab-ger%C3%A7e%C4%9Fiyle-y%C3%BCzle%C5%9Fmek/a-41965583 |
13 | ABD ve NATO ile ilişkiler | Onur Eren, “Trump’ın İlk Yılında Türkiye-ABD İlişkileri Nasıl Bir Seyir İzledi?”, BBC Türkçe, http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-42619400 Mustafa Kibaroğlu, Türkiye-NATO İlişkileri, http://setav.org/asse, “ts/uploads/2017/03/Analiz_195.pdf |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |