Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma Beğlü DİKEÇLİGİL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders özellikle sosyal bilimler öğrencilerine mahsus olmak üzere bilimsel araştırma zihniyetini kazandıracak, yapacakları her türlü araştırmada kavramsal, yöntemsel ve yaklaşımsal açılardan bilgili, donanımlı ve becerili olmalarını sağlamak amaçlıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim - Toplum Bilimleri: Temel Kavramlar,Araştırma tasarımı,Araştırma süreci,Hipotez ve değişkenler,Örnekleme Yöntemi,Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır?,Nicel ve Nitel araştırma yöntemleri nedir?,Rapor veya tez yazımında temel noktalar,Veri Toplama yöntem ve teknikleri,Anket ve Mülakat Teknikleri,İçerik ve Söylem Analizi,Sayısal Analiz: merkezi eğilim ölçümü,Sayısal Analiz: ANOVA ve Regresyon Analizi,Bilimsel araştırmalarda etik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırma yöntem ve teknikleri ile ilgili temel kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini tanımlar ve aralarındaki farkları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğrendiği yöntemleri araştırma süreçlerinde uygular. | 10, 16, 9 | A |
Sosyal bilimlerde etik ilgileri gözeterek saha araştırması yapar. | 10, 13, 9 | A, E, F |
Yaptığı araştırmayı bilimsel bir dil kullanarak raporlar. | 10, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim - Toplum Bilimleri: Temel Kavramlar | İlgili okumalar |
2 | Araştırma tasarımı | İlgili okumalar |
3 | Araştırma süreci | İlgili okumalar |
4 | Hipotez ve değişkenler | İlgili okumalar |
5 | Örnekleme Yöntemi | İlgili okumalar |
6 | Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? | İlgili okumalar |
7 | Nicel ve Nitel araştırma yöntemleri nedir? | İlgili okumalar |
8 | Rapor veya tez yazımında temel noktalar | İlgili okumalar |
9 | Veri Toplama yöntem ve teknikleri | İlgili okumalar |
10 | Anket ve Mülakat Teknikleri | İlgili okumalar |
11 | İçerik ve Söylem Analizi | İlgili okumalar |
12 | Sayısal Analiz: merkezi eğilim ölçümü | İlgili okumalar |
13 | Sayısal Analiz: ANOVA ve Regresyon Analizi | İlgili okumalar |
14 | Bilimsel araştırmalarda etik | İlgili okumalar |
Kaynak |
Ders kitabı (ana kaynak) 1-) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Aysel Aziz, Nobel Yayıncılık, Ekim 2015, 10. Baskı 2-) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Remzi Y. Kıncal vd. Nobel Yayıncılık, Ekim 2015 4. Baskı 3-) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı) Remzi Altunışık, Recai Coşkun, Serkan Bayraktaroğlu, Engin Yıldırım, Seçkin Yayıncılık, Mart 2015, 8. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 8 | 112 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 229 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(229/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma Beğlü DİKEÇLİGİL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders özellikle sosyal bilimler öğrencilerine mahsus olmak üzere bilimsel araştırma zihniyetini kazandıracak, yapacakları her türlü araştırmada kavramsal, yöntemsel ve yaklaşımsal açılardan bilgili, donanımlı ve becerili olmalarını sağlamak amaçlıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim - Toplum Bilimleri: Temel Kavramlar,Araştırma tasarımı,Araştırma süreci,Hipotez ve değişkenler,Örnekleme Yöntemi,Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır?,Nicel ve Nitel araştırma yöntemleri nedir?,Rapor veya tez yazımında temel noktalar,Veri Toplama yöntem ve teknikleri,Anket ve Mülakat Teknikleri,İçerik ve Söylem Analizi,Sayısal Analiz: merkezi eğilim ölçümü,Sayısal Analiz: ANOVA ve Regresyon Analizi,Bilimsel araştırmalarda etik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırma yöntem ve teknikleri ile ilgili temel kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini tanımlar ve aralarındaki farkları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğrendiği yöntemleri araştırma süreçlerinde uygular. | 10, 16, 9 | A |
Sosyal bilimlerde etik ilgileri gözeterek saha araştırması yapar. | 10, 13, 9 | A, E, F |
Yaptığı araştırmayı bilimsel bir dil kullanarak raporlar. | 10, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim - Toplum Bilimleri: Temel Kavramlar | İlgili okumalar |
2 | Araştırma tasarımı | İlgili okumalar |
3 | Araştırma süreci | İlgili okumalar |
4 | Hipotez ve değişkenler | İlgili okumalar |
5 | Örnekleme Yöntemi | İlgili okumalar |
6 | Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? | İlgili okumalar |
7 | Nicel ve Nitel araştırma yöntemleri nedir? | İlgili okumalar |
8 | Rapor veya tez yazımında temel noktalar | İlgili okumalar |
9 | Veri Toplama yöntem ve teknikleri | İlgili okumalar |
10 | Anket ve Mülakat Teknikleri | İlgili okumalar |
11 | İçerik ve Söylem Analizi | İlgili okumalar |
12 | Sayısal Analiz: merkezi eğilim ölçümü | İlgili okumalar |
13 | Sayısal Analiz: ANOVA ve Regresyon Analizi | İlgili okumalar |
14 | Bilimsel araştırmalarda etik | İlgili okumalar |
Kaynak |
Ders kitabı (ana kaynak) 1-) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Aysel Aziz, Nobel Yayıncılık, Ekim 2015, 10. Baskı 2-) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Remzi Y. Kıncal vd. Nobel Yayıncılık, Ekim 2015 4. Baskı 3-) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı) Remzi Altunışık, Recai Coşkun, Serkan Bayraktaroğlu, Engin Yıldırım, Seçkin Yayıncılık, Mart 2015, 8. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |