İşletmelerin temel fonksiyonlarından birisi olan pazarlama alanını sağlık sektörüne özel dinamikleri ile ele alarak, sağlık sektöründe pazarlamanın tekniği ve uygulamaları konusunda temel teorik bilgileri sunulurken uygulamada gereksinim duyulacak bilgi ve beceriyi edindirmekle beraber, sağlık yöneticisinin sağlık pazarlamasındaki etkin rol ve konumunun benimsetilmesi, stratejik pazarlama planı hazırlayabilecek yetilerin kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Pazarlama kavramının örneklerle açıklanması ,Sağlık hizmetleri pazarlamasının gelişimi, Hizmetlerin özellikleri hizmet sektörünün gelişimi ve sağlık hizmetlerinin özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde müşteri kavramı ve tüketici davranışları,Pazarlama bilgi sistemleri ve pazarlama araştırması,,Pazar bölümleme, hedef pazar seçimi, konumlandırma, Stratejik pazarlama planlaması ve büyüme stratejileri,Ürün ve ürün geliştirme stratejileri,Fiyat ve fiyatlandırma stratejileri,,Tutundurma ve tutundurma politikaları,,Dağıtım, dağıtım kanalları ve talep yönetimi,Katılımcılar, fiziksel kanıtlar ve süreç yönetimi,Sağlık Hizmetlerinde Marka, Markalaşma Ve İtibar Yönetimi,Sağlıkta Yeni Medya ve Dijital Pazarlamaya Genel Perspektiften Bakış,Sağlıkta Hizmetlerinde Pazarlama, Markalama ve Yeni Medya,Genel değerlendirme ve tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında, pazarlama teknik ve uygulamaları temel bilgilerini öğrenir, kavram ve terminolojiye hâkim olur.
10, 16, 9
A, E
3.Stratejik pazarlama planı oluşturur, uygular ve değerlendirir.
10, 16, 9
A, E
4.Sağlık yöneticisinin sağlık pazarlamasındaki etkin rol ve konumunu benimser.
10, 16, 9
A, E
5.Sağlık tüketicilerinin karar verme süreci ve bölümlendirilebilmesini kavrar.
10, 16, 9
A, E
2. Sağlık hizmetlerinde pazarlamayı teşvik eden güçleri sıralar ve çevresel unsurların pazarlama ile olan ilişkilerini bilir.
10, 16, 9
A, E
6. Sağlık hizmetlerinde pazarlama karmasını sayar.
10, 16, 9
A, E
7. Sağlık kurumlarında pazarlamanın ayırt edici özelliklerini sıralar.
10, 16, 9
A, E
8. Müşteri ilişkileri Yönetimi temel kavram ve yöntemlerini açıklar.
10, 16, 9
A, E
9. Müşteri veritabanlarını ve müşteri portföylerini yönetir.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Pazarlama kavramının örneklerle açıklanması
Ders notlarının okunması
2
Sağlık hizmetleri pazarlamasının gelişimi, Hizmetlerin özellikleri hizmet sektörünün gelişimi ve sağlık hizmetlerinin özellikleri
Ders notlarının okunması
3
Sağlık Hizmetlerinde müşteri kavramı ve tüketici davranışları
Ders notlarının okunması
4
Pazarlama bilgi sistemleri ve pazarlama araştırması,
Ders notlarının okunması
5
Pazar bölümleme, hedef pazar seçimi, konumlandırma, Stratejik pazarlama planlaması ve büyüme stratejileri
Ders notlarının okunması
6
Ürün ve ürün geliştirme stratejileri
Ders notlarının okunması
7
Fiyat ve fiyatlandırma stratejileri,
Ders notlarının okunması
8
Tutundurma ve tutundurma politikaları,
Ders notlarının okunması
9
Dağıtım, dağıtım kanalları ve talep yönetimi
Ders notlarının okunması
10
Katılımcılar, fiziksel kanıtlar ve süreç yönetimi
Ders notlarının okunması
11
Sağlık Hizmetlerinde Marka, Markalaşma Ve İtibar Yönetimi
Ders notlarının okunması
12
Sağlıkta Yeni Medya ve Dijital Pazarlamaya Genel Perspektiften Bakış
Ders notlarının okunması
13
Sağlıkta Hizmetlerinde Pazarlama, Markalama ve Yeni Medya
Ders notlarının okunması
14
Genel değerlendirme ve tekrar
Ders notlarının okunması
Kaynak
Öğretim üyesinin notları
1. Tengilimoğlu, Dilaver, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, 2. Baskı, Ankara, 2012 2. Sağlık Hizmetlerinin Pazarlaması ve Reklamın Etkileri, Yrd.Doç.Dr. Sefer Gümüş, Derya Toy, Hiperlink Yayınları 3. Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Nevin Altuğ- Şeniz Özhan, Paradigma Akademi 4. Sağlık Sektöründe Uygulanan Güncel Pazarlama Yaklaşımları, Abdulvahap Baydaş, Fuat Yalman, Kriter Yayınevi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir.
X
2
Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar.
X
3
Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir.
4
Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir.
5
Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir.
6
Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur.
X
7
Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir.
X
9
Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur.
10
En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir.
11
Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir.
X
12
Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
4
56
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
8
8
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
60
60
Proje Sunumu / Seminer
1
5
5
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
1
1
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
31
31
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
235
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE MODERN PAZARLAMA
-
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Yeter USLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Arş. Gör. Büşra AYDINLI
Dersin Amacı
İşletmelerin temel fonksiyonlarından birisi olan pazarlama alanını sağlık sektörüne özel dinamikleri ile ele alarak, sağlık sektöründe pazarlamanın tekniği ve uygulamaları konusunda temel teorik bilgileri sunulurken uygulamada gereksinim duyulacak bilgi ve beceriyi edindirmekle beraber, sağlık yöneticisinin sağlık pazarlamasındaki etkin rol ve konumunun benimsetilmesi, stratejik pazarlama planı hazırlayabilecek yetilerin kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Pazarlama kavramının örneklerle açıklanması ,Sağlık hizmetleri pazarlamasının gelişimi, Hizmetlerin özellikleri hizmet sektörünün gelişimi ve sağlık hizmetlerinin özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde müşteri kavramı ve tüketici davranışları,Pazarlama bilgi sistemleri ve pazarlama araştırması,,Pazar bölümleme, hedef pazar seçimi, konumlandırma, Stratejik pazarlama planlaması ve büyüme stratejileri,Ürün ve ürün geliştirme stratejileri,Fiyat ve fiyatlandırma stratejileri,,Tutundurma ve tutundurma politikaları,,Dağıtım, dağıtım kanalları ve talep yönetimi,Katılımcılar, fiziksel kanıtlar ve süreç yönetimi,Sağlık Hizmetlerinde Marka, Markalaşma Ve İtibar Yönetimi,Sağlıkta Yeni Medya ve Dijital Pazarlamaya Genel Perspektiften Bakış,Sağlıkta Hizmetlerinde Pazarlama, Markalama ve Yeni Medya,Genel değerlendirme ve tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında, pazarlama teknik ve uygulamaları temel bilgilerini öğrenir, kavram ve terminolojiye hâkim olur.
10, 16, 9
A, E
3.Stratejik pazarlama planı oluşturur, uygular ve değerlendirir.
10, 16, 9
A, E
4.Sağlık yöneticisinin sağlık pazarlamasındaki etkin rol ve konumunu benimser.
10, 16, 9
A, E
5.Sağlık tüketicilerinin karar verme süreci ve bölümlendirilebilmesini kavrar.
10, 16, 9
A, E
2. Sağlık hizmetlerinde pazarlamayı teşvik eden güçleri sıralar ve çevresel unsurların pazarlama ile olan ilişkilerini bilir.
10, 16, 9
A, E
6. Sağlık hizmetlerinde pazarlama karmasını sayar.
10, 16, 9
A, E
7. Sağlık kurumlarında pazarlamanın ayırt edici özelliklerini sıralar.
10, 16, 9
A, E
8. Müşteri ilişkileri Yönetimi temel kavram ve yöntemlerini açıklar.
10, 16, 9
A, E
9. Müşteri veritabanlarını ve müşteri portföylerini yönetir.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Pazarlama kavramının örneklerle açıklanması
Ders notlarının okunması
2
Sağlık hizmetleri pazarlamasının gelişimi, Hizmetlerin özellikleri hizmet sektörünün gelişimi ve sağlık hizmetlerinin özellikleri
Ders notlarının okunması
3
Sağlık Hizmetlerinde müşteri kavramı ve tüketici davranışları
Ders notlarının okunması
4
Pazarlama bilgi sistemleri ve pazarlama araştırması,
Ders notlarının okunması
5
Pazar bölümleme, hedef pazar seçimi, konumlandırma, Stratejik pazarlama planlaması ve büyüme stratejileri
Ders notlarının okunması
6
Ürün ve ürün geliştirme stratejileri
Ders notlarının okunması
7
Fiyat ve fiyatlandırma stratejileri,
Ders notlarının okunması
8
Tutundurma ve tutundurma politikaları,
Ders notlarının okunması
9
Dağıtım, dağıtım kanalları ve talep yönetimi
Ders notlarının okunması
10
Katılımcılar, fiziksel kanıtlar ve süreç yönetimi
Ders notlarının okunması
11
Sağlık Hizmetlerinde Marka, Markalaşma Ve İtibar Yönetimi
Ders notlarının okunması
12
Sağlıkta Yeni Medya ve Dijital Pazarlamaya Genel Perspektiften Bakış
Ders notlarının okunması
13
Sağlıkta Hizmetlerinde Pazarlama, Markalama ve Yeni Medya
Ders notlarının okunması
14
Genel değerlendirme ve tekrar
Ders notlarının okunması
Kaynak
Öğretim üyesinin notları
1. Tengilimoğlu, Dilaver, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, 2. Baskı, Ankara, 2012 2. Sağlık Hizmetlerinin Pazarlaması ve Reklamın Etkileri, Yrd.Doç.Dr. Sefer Gümüş, Derya Toy, Hiperlink Yayınları 3. Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Nevin Altuğ- Şeniz Özhan, Paradigma Akademi 4. Sağlık Sektöründe Uygulanan Güncel Pazarlama Yaklaşımları, Abdulvahap Baydaş, Fuat Yalman, Kriter Yayınevi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sağlık ekonomisi alanında teorik bilgileri kullanabilir.
X
2
Sağlık ekonomisi alanındaki uygulamaya yönelik çalışmaları analiz eder ve yorumlar.
X
3
Sağlık ekonomisi alanında karşılaşılan sorunlar karşısında hem mikro hem de makro anlamda politika önerebilir.
4
Sağlık ekonomisi teorileriyle ilgili gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri kullanabilir.
5
Ekonomik analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir.
6
Uygulamada karşılaşılan mevcut ve olası sorunları çözmek için yönetim kültürüne sahip olur.
X
7
Gerek bireysel gerekse takım bazlı nitelikli proje geliştirebilir.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine dair farkındalığı gelişir, alanıyla ilgili gelişmeleri takip edebilir ve karşılaştığı fikirleri eleştirebilir.
X
9
Fikirlerini ve önerilerini nicel ve nitel verilere dayanarak ilgili kişiler (bürokrat, uzman, iş adamı, yönetici vb.) ile toplumsal sorumluluk bilinci içinde paylaşma yeteneğine sahip olur.
10
En az bir yabancı dili ve güncel teknolojileri etkin bir şekilde kullanma yoluyla görüşlerini iletebilir.
11
Mesleki bilgileri, etik değerler ve sosyal haklar ışığında değerlendirebilir.
X
12
Sağlık ekonomisi alanına dair elde ettiği uzmanlıkla, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyabilir.