Bu derste, öğrencilerin, gelişimsel farklılığı olan bireylerin gereksinimlerini belirleyip uygun sağaltım modelleri geliştirmeleri ve psikolojik danışma sürecinde kullanacakları ilgili yardım becerilerini kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Hafta: Tanışma, giriş ve temel kavramlar,2. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,3. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,4. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,5. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,6. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,7. Hafta: Ara Sınav,8. Hafta: Gelişimsel farklılığı olan bireylerin psikolojisi,9. Hafta: Gelişimsel bozukluğu olan bireylerin aile süreçleri,10. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri,11. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri,12. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri,13. Hafta: Aile çalışmaları,14. Hafta: Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
1. Rehabilitasyon ve danışmanlık ile ilgili temel kavramları tanıma
2. Danışmanlık verilecek grupları tanıma
3. Danışmanlıkta kullanılan temel teknikleri, rehabilitasyon sürecindeki bireyler ve çevresiyle kullanma
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Hafta: Tanışma, giriş ve temel kavramlar
2
2. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
3
3. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
4
4. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
5
5. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
6
6. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
7
7. Hafta: Ara Sınav
8
8. Hafta: Gelişimsel farklılığı olan bireylerin psikolojisi
9
9. Hafta: Gelişimsel bozukluğu olan bireylerin aile süreçleri
10
10. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri
11
11. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri
12
12. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri
13
13. Hafta: Aile çalışmaları
14
14. Hafta: Değerlendirme
Kaynak
Makaleler verilecektir.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÖZEL EĞİTİM VE REHABİLİTASYON DANIŞMANLIĞI
-
Güz Dönemi
3+0
3
7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Ertan GÖRGÜ
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Ertan GÖRGÜ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu derste, öğrencilerin, gelişimsel farklılığı olan bireylerin gereksinimlerini belirleyip uygun sağaltım modelleri geliştirmeleri ve psikolojik danışma sürecinde kullanacakları ilgili yardım becerilerini kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Hafta: Tanışma, giriş ve temel kavramlar,2. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,3. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,4. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,5. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,6. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri,7. Hafta: Ara Sınav,8. Hafta: Gelişimsel farklılığı olan bireylerin psikolojisi,9. Hafta: Gelişimsel bozukluğu olan bireylerin aile süreçleri,10. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri,11. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri,12. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri,13. Hafta: Aile çalışmaları,14. Hafta: Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
1. Rehabilitasyon ve danışmanlık ile ilgili temel kavramları tanıma
2. Danışmanlık verilecek grupları tanıma
3. Danışmanlıkta kullanılan temel teknikleri, rehabilitasyon sürecindeki bireyler ve çevresiyle kullanma
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Hafta: Tanışma, giriş ve temel kavramlar
2
2. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
3
3. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
4
4. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
5
5. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
6
6. Hafta: Gelişimsel farklılıklar ve sebepleri
7
7. Hafta: Ara Sınav
8
8. Hafta: Gelişimsel farklılığı olan bireylerin psikolojisi
9
9. Hafta: Gelişimsel bozukluğu olan bireylerin aile süreçleri
10
10. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri
11
11. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri
12
12. Hafta: Bireylerle görüşme teknikleri
13
13. Hafta: Aile çalışmaları
14
14. Hafta: Değerlendirme
Kaynak
Makaleler verilecektir.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.