Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, aile dinamikleri, aile terapisi süreci ve aile terapisi konusunda farklı kuramların kavram, ilk eve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aile terapisinde temel kavramlar ,Aile terapisinin tarihi ,Aile dinamikleri ,Aile terapisi süreci,Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri,Yaşantısal-İlişkisel Aile Terapisi,Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri,Çözüm-odaklı ve öyküsel terapiler,Sistemik Aile Terapisi,Sistemik Aile Terapisi,Aile Terapisinde Özel Konular,Aile Terapisinde Özel Konular,Aile Terapisinde Araştırmalar ,Aile Terapisinde Araştırmalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders sonunda öğrenciler; 1. Aile dinamikleri ve aile sürecini etkileyen etmenleri sözel olarak ifade ederler. 2. Farklı aile kuramlarının temel ilke, teknik ve yöntemlerini sözel olarak ifade ederler. | 10, 16 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile terapisinde temel kavramlar | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
2 | Aile terapisinin tarihi | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
3 | Aile dinamikleri | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
4 | Aile terapisi süreci | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
5 | Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
6 | Yaşantısal-İlişkisel Aile Terapisi | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
7 | Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
8 | Çözüm-odaklı ve öyküsel terapiler | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
9 | Sistemik Aile Terapisi | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
10 | Sistemik Aile Terapisi | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
11 | Aile Terapisinde Özel Konular | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
12 | Aile Terapisinde Özel Konular | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
13 | Aile Terapisinde Araştırmalar | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
14 | Aile Terapisinde Araştırmalar | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
Kaynak |
2011 Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. Family Therapy Models and Techniques. Sage Publications. 2013 Aile Terapisi – Kavramlar ve Yöntemler. Micheal P. Nichols. Çev. Okhan Gündüz. Kaknüs Yayınları. 2011 Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Samuel T. Gladding, Çeviri Editörleri: İ. Keklik, İ. Yıldırım, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayınları. Ankara 2009 Family Therapy : An Overview. Herbert Coldenberg, Irene Goldenberg. Thomson Brooks/Cole. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | ||||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | ||||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | ||||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | ||||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | ||||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | ||||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 40 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, aile dinamikleri, aile terapisi süreci ve aile terapisi konusunda farklı kuramların kavram, ilk eve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Aile terapisinde temel kavramlar ,Aile terapisinin tarihi ,Aile dinamikleri ,Aile terapisi süreci,Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri,Yaşantısal-İlişkisel Aile Terapisi,Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri,Çözüm-odaklı ve öyküsel terapiler,Sistemik Aile Terapisi,Sistemik Aile Terapisi,Aile Terapisinde Özel Konular,Aile Terapisinde Özel Konular,Aile Terapisinde Araştırmalar ,Aile Terapisinde Araştırmalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders sonunda öğrenciler; 1. Aile dinamikleri ve aile sürecini etkileyen etmenleri sözel olarak ifade ederler. 2. Farklı aile kuramlarının temel ilke, teknik ve yöntemlerini sözel olarak ifade ederler. | 10, 16 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile terapisinde temel kavramlar | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
2 | Aile terapisinin tarihi | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
3 | Aile dinamikleri | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
4 | Aile terapisi süreci | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
5 | Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
6 | Yaşantısal-İlişkisel Aile Terapisi | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
7 | Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
8 | Çözüm-odaklı ve öyküsel terapiler | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
9 | Sistemik Aile Terapisi | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
10 | Sistemik Aile Terapisi | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
11 | Aile Terapisinde Özel Konular | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
12 | Aile Terapisinde Özel Konular | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
13 | Aile Terapisinde Araştırmalar | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
14 | Aile Terapisinde Araştırmalar | Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. (2011); Nihols, M. P. (2013); Gladding, S. (2011) |
Kaynak |
2011 Rasheed, J. M. Rasheed, M. N., Marley, J. A. Family Therapy Models and Techniques. Sage Publications. 2013 Aile Terapisi – Kavramlar ve Yöntemler. Micheal P. Nichols. Çev. Okhan Gündüz. Kaknüs Yayınları. 2011 Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Samuel T. Gladding, Çeviri Editörleri: İ. Keklik, İ. Yıldırım, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayınları. Ankara 2009 Family Therapy : An Overview. Herbert Coldenberg, Irene Goldenberg. Thomson Brooks/Cole. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | ||||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | ||||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | ||||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | ||||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | ||||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | ||||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |