Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİ VE TEKNİKLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik danışma sürecinin aşamaları açıklaması, planlanması ve değerlendirmesi; farklı psikolojik danışma yaklaşımlarına göre danışma sürecinin planlanması ve yürütmesi; farklı psikolojik danışma yaklaşımlarında temel ilkeleri listelemesi; danışma becerileri ve tekniklerini değerlendirilmesini amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Danışmanlık Bağlamında yardım ilişkileri ,Danışmanlık Süreci, Danışmanlık Aşamaları ve Becerileri ,Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim ,Danışanın Sorunlarını Değerlendirme ,Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma ,Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme ,Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme ,Duygular ile İlgili Müdehaleler ,Bilişsel Müdehalelere ,Davranışsal Müdahaleler ,Sistemik Müdehaleler ,Sonlandırma ve İzleme ,Uygulamalar: Krizde Müdehale, Müşavir olarak ve Akran Süpervizörü ,Bütünleştirme ve Diğer Uygulamalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarının ilke ve tekniklerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarının tekniklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | E |
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarında temel ilkeleri listeler. | 10, 16, 9 | E |
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarına göre danışma sürecinin planlar. | 10, 16, 9 | E |
Psikolojik danışma sürecinin aşamaları açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Danışmanlık Bağlamında yardım ilişkileri | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
2 | Danışmanlık Süreci, Danışmanlık Aşamaları ve Becerileri | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
3 | Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
4 | Danışanın Sorunlarını Değerlendirme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
5 | Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
6 | Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
7 | Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
8 | Duygular ile İlgili Müdehaleler | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
9 | Bilişsel Müdehalelere | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
10 | Davranışsal Müdahaleler | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
11 | Sistemik Müdehaleler | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
12 | Sonlandırma ve İzleme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
13 | Uygulamalar: Krizde Müdehale, Müşavir olarak ve Akran Süpervizörü | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
14 | Bütünleştirme ve Diğer Uygulamalar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
1. Hackney, H. & Cormier, S. (2005). The Professional Counselor: A Process Guide to Helping, 5th Ed. , Pearson, Çeviri: Ergene, T. & Sevim, S. A. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı, Mentis Yayınları, Ankara, ISBN: 978-9944-189-02-6 2. Cormier, S. (2016). Counseling Strategies and Interventions for Professional Helpers. 9th Ed., The Merrill Counseling Series. Pearson, ISBN: 13: 978-0-13-390522-9 3. Mischke, M.- Reeds (2018). Somatic Psychotherapy Toolbox: 125 Worksheets & Exercises to Treat Trauma& Stress, PESI Publishing &Media, WI. ISBN: 978-168 373 1351. 4. Cayoun, B. A., Francis, S. E. & Shires, A. G. (2019).The Clinical Handbook of Mindfulness‐integrated Cognitive Behavior Therapy: A Step‐by‐Step Guide for Therapists. Wiley Blackwell, ISBN: 978 1119 3896 644. 5. Corey, G. (2012). Student Manual for Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, 9th Ed. Cengage Learning products, ISBN: 13-978-1-133-30934-5. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 120 | 120 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 232 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİ VE TEKNİKLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik danışma sürecinin aşamaları açıklaması, planlanması ve değerlendirmesi; farklı psikolojik danışma yaklaşımlarına göre danışma sürecinin planlanması ve yürütmesi; farklı psikolojik danışma yaklaşımlarında temel ilkeleri listelemesi; danışma becerileri ve tekniklerini değerlendirilmesini amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Danışmanlık Bağlamında yardım ilişkileri ,Danışmanlık Süreci, Danışmanlık Aşamaları ve Becerileri ,Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim ,Danışanın Sorunlarını Değerlendirme ,Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma ,Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme ,Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme ,Duygular ile İlgili Müdehaleler ,Bilişsel Müdehalelere ,Davranışsal Müdahaleler ,Sistemik Müdehaleler ,Sonlandırma ve İzleme ,Uygulamalar: Krizde Müdehale, Müşavir olarak ve Akran Süpervizörü ,Bütünleştirme ve Diğer Uygulamalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarının ilke ve tekniklerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarının tekniklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | E |
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarında temel ilkeleri listeler. | 10, 16, 9 | E |
Farklı psikolojik danışma yaklaşımlarına göre danışma sürecinin planlar. | 10, 16, 9 | E |
Psikolojik danışma sürecinin aşamaları açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Danışmanlık Bağlamında yardım ilişkileri | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
2 | Danışmanlık Süreci, Danışmanlık Aşamaları ve Becerileri | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
3 | Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
4 | Danışanın Sorunlarını Değerlendirme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
5 | Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
6 | Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
7 | Strateji Belirleme ve Müdehale Seçme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
8 | Duygular ile İlgili Müdehaleler | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
9 | Bilişsel Müdehalelere | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
10 | Davranışsal Müdahaleler | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
11 | Sistemik Müdehaleler | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
12 | Sonlandırma ve İzleme | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
13 | Uygulamalar: Krizde Müdehale, Müşavir olarak ve Akran Süpervizörü | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
14 | Bütünleştirme ve Diğer Uygulamalar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
1. Hackney, H. & Cormier, S. (2005). The Professional Counselor: A Process Guide to Helping, 5th Ed. , Pearson, Çeviri: Ergene, T. & Sevim, S. A. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı, Mentis Yayınları, Ankara, ISBN: 978-9944-189-02-6 2. Cormier, S. (2016). Counseling Strategies and Interventions for Professional Helpers. 9th Ed., The Merrill Counseling Series. Pearson, ISBN: 13: 978-0-13-390522-9 3. Mischke, M.- Reeds (2018). Somatic Psychotherapy Toolbox: 125 Worksheets & Exercises to Treat Trauma& Stress, PESI Publishing &Media, WI. ISBN: 978-168 373 1351. 4. Cayoun, B. A., Francis, S. E. & Shires, A. G. (2019).The Clinical Handbook of Mindfulness‐integrated Cognitive Behavior Therapy: A Step‐by‐Step Guide for Therapists. Wiley Blackwell, ISBN: 978 1119 3896 644. 5. Corey, G. (2012). Student Manual for Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, 9th Ed. Cengage Learning products, ISBN: 13-978-1-133-30934-5. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |