Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİ MEDYA ÇAĞI VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜM | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Müge DEMİR AYRAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Medya ile ilgili temel kavramları öğrenen öğrencilerin, medyanın toplum içerisindeki yeri ve topluma etkileri ile tanışmasını sağlamak, medyanın geleceği ile Türkiye’de ve dünyadaki hukuksal düzenlemeleri hakkında bilgilendirmek, medya etiği konusunda duyarlılıklarının gelişimini sağlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim ve dijital medya kavramlarına giriş , Kitle iletişimi ve toplum ,Yeni iletişim teknolojilerinin toplumsal etkileri ,Bilgi Toplumu ve Medya Okuryazarlığı,Siberzorbalık,Toplumsal Cinsiyet ve medya,Medya ve Çocuk,Medya, toplum ve siyaset,Değişen medya ortamı, yeni medya ve gazetecilik,Dijital medya ve nefret söylemi,Yeni medya sanatı,Dijital pazarlama, e ticaret ve medya,Dönüşen Gazetecilik,Sosyal medya ve bağımlılık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Medya okur yazarlığı kavramını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Medya ve siyaset ilişkisini betimler. | 10, 13, 16, 9 | A |
Medyanın sosyal, ekonomik ve kültürel alanlara olan etkisini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Medyada toplumsal cinsiyet kavramlarını belirler. | 10, 16, 9 | A |
Medyanın toplumsal etkilerini hatırlayarak çocuklar üzerindeki etkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Yeni iletişim teknolojileri ile dönüşen gazetecilik kavramını analiz eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Kitle iletişim araçlarının kamuoyu üzerindeki etkilerini sentezler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim ve dijital medya kavramlarına giriş | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
2 | Kitle iletişimi ve toplum | İlgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
3 | Yeni iletişim teknolojilerinin toplumsal etkileri | İlgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
4 | Bilgi Toplumu ve Medya Okuryazarlığı | İlgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
5 | Siberzorbalık | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
6 | Toplumsal Cinsiyet ve medya | İlgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
7 | Medya ve Çocuk | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
8 | Medya, toplum ve siyaset | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
9 | Değişen medya ortamı, yeni medya ve gazetecilik | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
10 | Dijital medya ve nefret söylemi | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
11 | Yeni medya sanatı | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
12 | Dijital pazarlama, e ticaret ve medya | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
13 | Dönüşen Gazetecilik | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
14 | Sosyal medya ve bağımlılık | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
Kaynak |
1.Demir, M. , Medya ve Toplumsal Dönüşüm, Globe Edit, Almanya, 2018. [2] Küçükcan, Talip. Toplumun, Kültür Politikaları ve Medyanın Kültürel Süreçlere Etki Algısı Araştırması, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürlüğü’nün Katkılarıyla, Seta Yayınları, Ekim 2011. [3] Demir, M. Televizyon – İzleyici İlişkisinin, Özellikle Çocuklar Temelinde Kanada ve Türkiye Örneklerinde Değerlendirilmesi ve Çocuk İzleyiciler İçin Gerçekleştirilen Medya Okuryazarlığı İle İlgili Çalışmalar Üzerine, Ege Üniversitesi, Yeni Düşünceler Dergisi, Sayı.6, Ekim 2011 [4] T.C.Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, POLİTİKA DOKÜMANI, 2008, Ankara. [5] Güller, Savaş. Yeni İletişim Ortamlarının Habercilik Üzerine Etkileri, T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bil.Ens.İletişim Bilimleri ABD., Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2007 [6] Çaplı, Bülent, Tuncel, Hakan. Televizyon Haberciliğinde Etik, Fersa Matbaacılık, 2010. [7] Belsey, A., Chadwick, R. Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, Ayrıntı Yayınları, 1994. [8] Pavlik, John. Journalism and New Media, Coumbia University Press, 2001. [9] Demir, M. , Yeni Medya Üzerine…, Literatürk Yayınevi, Konya, 2013 [10]Demir, M. Yeni Medya Üzerine Vol.2, Literatürk Yayınevi, Konya, 2014 |
Mebis üzerinden paylaşılacak notlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir. | X | |||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
18 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
19 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 232 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİ MEDYA ÇAĞI VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜM | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Müge DEMİR AYRAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Medya ile ilgili temel kavramları öğrenen öğrencilerin, medyanın toplum içerisindeki yeri ve topluma etkileri ile tanışmasını sağlamak, medyanın geleceği ile Türkiye’de ve dünyadaki hukuksal düzenlemeleri hakkında bilgilendirmek, medya etiği konusunda duyarlılıklarının gelişimini sağlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim ve dijital medya kavramlarına giriş , Kitle iletişimi ve toplum ,Yeni iletişim teknolojilerinin toplumsal etkileri ,Bilgi Toplumu ve Medya Okuryazarlığı,Siberzorbalık,Toplumsal Cinsiyet ve medya,Medya ve Çocuk,Medya, toplum ve siyaset,Değişen medya ortamı, yeni medya ve gazetecilik,Dijital medya ve nefret söylemi,Yeni medya sanatı,Dijital pazarlama, e ticaret ve medya,Dönüşen Gazetecilik,Sosyal medya ve bağımlılık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Medya okur yazarlığı kavramını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Medya ve siyaset ilişkisini betimler. | 10, 13, 16, 9 | A |
Medyanın sosyal, ekonomik ve kültürel alanlara olan etkisini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Medyada toplumsal cinsiyet kavramlarını belirler. | 10, 16, 9 | A |
Medyanın toplumsal etkilerini hatırlayarak çocuklar üzerindeki etkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Yeni iletişim teknolojileri ile dönüşen gazetecilik kavramını analiz eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Kitle iletişim araçlarının kamuoyu üzerindeki etkilerini sentezler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim ve dijital medya kavramlarına giriş | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
2 | Kitle iletişimi ve toplum | İlgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
3 | Yeni iletişim teknolojilerinin toplumsal etkileri | İlgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
4 | Bilgi Toplumu ve Medya Okuryazarlığı | İlgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
5 | Siberzorbalık | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
6 | Toplumsal Cinsiyet ve medya | İlgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
7 | Medya ve Çocuk | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
8 | Medya, toplum ve siyaset | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
9 | Değişen medya ortamı, yeni medya ve gazetecilik | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
10 | Dijital medya ve nefret söylemi | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
11 | Yeni medya sanatı | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
12 | Dijital pazarlama, e ticaret ve medya | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
13 | Dönüşen Gazetecilik | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
14 | Sosyal medya ve bağımlılık | ilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması |
Kaynak |
1.Demir, M. , Medya ve Toplumsal Dönüşüm, Globe Edit, Almanya, 2018. [2] Küçükcan, Talip. Toplumun, Kültür Politikaları ve Medyanın Kültürel Süreçlere Etki Algısı Araştırması, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürlüğü’nün Katkılarıyla, Seta Yayınları, Ekim 2011. [3] Demir, M. Televizyon – İzleyici İlişkisinin, Özellikle Çocuklar Temelinde Kanada ve Türkiye Örneklerinde Değerlendirilmesi ve Çocuk İzleyiciler İçin Gerçekleştirilen Medya Okuryazarlığı İle İlgili Çalışmalar Üzerine, Ege Üniversitesi, Yeni Düşünceler Dergisi, Sayı.6, Ekim 2011 [4] T.C.Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, POLİTİKA DOKÜMANI, 2008, Ankara. [5] Güller, Savaş. Yeni İletişim Ortamlarının Habercilik Üzerine Etkileri, T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bil.Ens.İletişim Bilimleri ABD., Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2007 [6] Çaplı, Bülent, Tuncel, Hakan. Televizyon Haberciliğinde Etik, Fersa Matbaacılık, 2010. [7] Belsey, A., Chadwick, R. Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, Ayrıntı Yayınları, 1994. [8] Pavlik, John. Journalism and New Media, Coumbia University Press, 2001. [9] Demir, M. , Yeni Medya Üzerine…, Literatürk Yayınevi, Konya, 2013 [10]Demir, M. Yeni Medya Üzerine Vol.2, Literatürk Yayınevi, Konya, 2014 |
Mebis üzerinden paylaşılacak notlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
16 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek paydaşlarıyla değerlendirir. | X | |||||
17 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
18 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
19 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |