Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARŞILAŞTIRMALI DIŞ POLİTİKA ANALİZİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Halil Kürşad ASLAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Halil Kürşad ASLAN
Dersin YardımcılarıProgramda T/A desteği yoktur. Öğretim üyesi tek başına dersi yürütür.
Dersin AmacıBu ders, dış politika analizi alanındaki literatürü, araştırma konularını ve güncel konuları karşılaştırmalı bir yaklaşımla tanıtmayı amaçlamaktadır. Dış politika analizi geleneksel olarak Uluslararası İlişkiler disiplininin bir alt başlığı olarak kabul edilir. Son yıllarda, bilgi teknolojileri ve yapay zekadaki gelişmeler sayesinde dış politika analizi daha sistemli ve belirgin bir analiz alanı haline geldi. Buna ek olarak, yanlış olan ülkelerin uluslararası ilişkilerde tek aktör olduğu anlayışı dış politika analizinin karmaşıklığına sebep olmuştur. Günlük yaşamımızda çıkar grupları, çokuluslu şirketler, uluslararası terör grupları ve siber savaşlar dış politika analizinin dikkatlice incelemesi gereken etkili aktörler haline gelmeye başladı. Dış politika analizi dersinde dış politika yapımı ve uygulamasında bürokratik organizasyonlar ve medya gibi yerel aktörlerin yanında bireylerin nasıl rol aldıklarını göreceksiniz. Bu derste dış politika analizinin devletlerin dış ilişkilerinin sebepleri ve sonuçlarının konu edindiğini ve bu devletlerin karar verme mekanizmalarını karşılaştırmalı yada vâka odaklı olarak incelediğini anlayacaksınız. Uluslararası siyasetin kaynağı olarak bireysel yada grup dahilinde hareket eden insanı kabul ettiğimiz için dış politika analizi aktör odaklıdır. Ayrıca bu ders size dış ilişkiler teorilerini öğrenme ve veri toplama-analiz etme yöntemlerini kavrama imkanı sunacaktır. Bu ders özellikle dış politika yapımı ve bu politikaların uygulanması sürecini incelemektedir. Dersin öncelikli amacı farklı analitik kavram ve yaklaşımları kullanarak dış politika yapımının ve uygulamasının değişik yönlerini analiz edebilmenizi sağlamaktır. Bu derste ayrıca iç ve dış politikanın sıklıkla etkileşim içinde olduğunu fark edeceksiniz.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse Giriş,What is Foreign Policy? What is Foreign Policy Analysis?
,Dış Politikayı Besleyen Sosyal Dinamikler: Kültür, Kimlik, & Diskur,Sosyal Dinamikler (Devam): Kamuoyu ve Medya,Bireysel Düzey Analiz: Kişilik ve Karar Süreci,Birey Düzeyinden Analiz: İnançlar ve Bilgi İşleme Süreci,Dış Politikada Bürokratik Örgütler ve Psikolojik Dinamikler,Karar Verme Sürecinde Grup Psikolojisi,Dış Politikada Uluslararası Sistem ve Büyük Güçlerin Etkileri,Dış Politikada Farklı Rejim Türleri ve Hükümetlerin Çalışma Esasları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tarihsel bağlamı göz önünde bulundurarak dış politikanın karşılaştırmalı analizini yapabilecektir.10, 11, 13, 14, 16, 18, 19, 2, 23, 37, 4, 5, 6, 9A, D, E, F, G, H
Anahtar kavram ve teorileri tarif edip uygulama icra edebilir.B, D, E
Devletin ve ulusal çıkarın FPA'daki merkeziliğine ilişkin realist varsayımı tanımlar ve değerlendirir.B, D
FPA ile Uluslararası İlişkiler disiplini arasındaki ilişkiyi kavramıştır.A, B, D, F
Dış politika karar alma süreçlerini tanımlayabilir ve değerlendirmeler yapabilir.B, F, L
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, L: Grup değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse Giriş
2What is Foreign Policy? What is Foreign Policy Analysis?
3Dış Politikayı Besleyen Sosyal Dinamikler: Kültür, Kimlik, & Diskur
4Sosyal Dinamikler (Devam): Kamuoyu ve Medya
5Bireysel Düzey Analiz: Kişilik ve Karar Süreci
6Birey Düzeyinden Analiz: İnançlar ve Bilgi İşleme Süreci
7Dış Politikada Bürokratik Örgütler ve Psikolojik Dinamikler
8Karar Verme Sürecinde Grup Psikolojisi
9Dış Politikada Uluslararası Sistem ve Büyük Güçlerin Etkileri
10Dış Politikada Farklı Rejim Türleri ve Hükümetlerin Çalışma Esasları
Kaynak
Güncel gelişmelere göre okuma materyali tayin edilecektir.
YouTube vd çevrimiçi kaynaklardan eğitici belgeseller.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
X
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
X
3
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
X
4
İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme.
X
5
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme.
X
6
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
X
7
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
X
8
Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
X
9
Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme.
X
10
En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak.
X
11
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek.
X
12
Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma.
X
13
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek.
X
14
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi10660
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer23060
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı21224
Genel Sınav ve Hazırlığı14848
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)234
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARŞILAŞTIRMALI DIŞ POLİTİKA ANALİZİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Halil Kürşad ASLAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Halil Kürşad ASLAN
Dersin YardımcılarıProgramda T/A desteği yoktur. Öğretim üyesi tek başına dersi yürütür.
Dersin AmacıBu ders, dış politika analizi alanındaki literatürü, araştırma konularını ve güncel konuları karşılaştırmalı bir yaklaşımla tanıtmayı amaçlamaktadır. Dış politika analizi geleneksel olarak Uluslararası İlişkiler disiplininin bir alt başlığı olarak kabul edilir. Son yıllarda, bilgi teknolojileri ve yapay zekadaki gelişmeler sayesinde dış politika analizi daha sistemli ve belirgin bir analiz alanı haline geldi. Buna ek olarak, yanlış olan ülkelerin uluslararası ilişkilerde tek aktör olduğu anlayışı dış politika analizinin karmaşıklığına sebep olmuştur. Günlük yaşamımızda çıkar grupları, çokuluslu şirketler, uluslararası terör grupları ve siber savaşlar dış politika analizinin dikkatlice incelemesi gereken etkili aktörler haline gelmeye başladı. Dış politika analizi dersinde dış politika yapımı ve uygulamasında bürokratik organizasyonlar ve medya gibi yerel aktörlerin yanında bireylerin nasıl rol aldıklarını göreceksiniz. Bu derste dış politika analizinin devletlerin dış ilişkilerinin sebepleri ve sonuçlarının konu edindiğini ve bu devletlerin karar verme mekanizmalarını karşılaştırmalı yada vâka odaklı olarak incelediğini anlayacaksınız. Uluslararası siyasetin kaynağı olarak bireysel yada grup dahilinde hareket eden insanı kabul ettiğimiz için dış politika analizi aktör odaklıdır. Ayrıca bu ders size dış ilişkiler teorilerini öğrenme ve veri toplama-analiz etme yöntemlerini kavrama imkanı sunacaktır. Bu ders özellikle dış politika yapımı ve bu politikaların uygulanması sürecini incelemektedir. Dersin öncelikli amacı farklı analitik kavram ve yaklaşımları kullanarak dış politika yapımının ve uygulamasının değişik yönlerini analiz edebilmenizi sağlamaktır. Bu derste ayrıca iç ve dış politikanın sıklıkla etkileşim içinde olduğunu fark edeceksiniz.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse Giriş,What is Foreign Policy? What is Foreign Policy Analysis?
,Dış Politikayı Besleyen Sosyal Dinamikler: Kültür, Kimlik, & Diskur,Sosyal Dinamikler (Devam): Kamuoyu ve Medya,Bireysel Düzey Analiz: Kişilik ve Karar Süreci,Birey Düzeyinden Analiz: İnançlar ve Bilgi İşleme Süreci,Dış Politikada Bürokratik Örgütler ve Psikolojik Dinamikler,Karar Verme Sürecinde Grup Psikolojisi,Dış Politikada Uluslararası Sistem ve Büyük Güçlerin Etkileri,Dış Politikada Farklı Rejim Türleri ve Hükümetlerin Çalışma Esasları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tarihsel bağlamı göz önünde bulundurarak dış politikanın karşılaştırmalı analizini yapabilecektir.10, 11, 13, 14, 16, 18, 19, 2, 23, 37, 4, 5, 6, 9A, D, E, F, G, H
Anahtar kavram ve teorileri tarif edip uygulama icra edebilir.B, D, E
Devletin ve ulusal çıkarın FPA'daki merkeziliğine ilişkin realist varsayımı tanımlar ve değerlendirir.B, D
FPA ile Uluslararası İlişkiler disiplini arasındaki ilişkiyi kavramıştır.A, B, D, F
Dış politika karar alma süreçlerini tanımlayabilir ve değerlendirmeler yapabilir.B, F, L
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi, L: Grup değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse Giriş
2What is Foreign Policy? What is Foreign Policy Analysis?
3Dış Politikayı Besleyen Sosyal Dinamikler: Kültür, Kimlik, & Diskur
4Sosyal Dinamikler (Devam): Kamuoyu ve Medya
5Bireysel Düzey Analiz: Kişilik ve Karar Süreci
6Birey Düzeyinden Analiz: İnançlar ve Bilgi İşleme Süreci
7Dış Politikada Bürokratik Örgütler ve Psikolojik Dinamikler
8Karar Verme Sürecinde Grup Psikolojisi
9Dış Politikada Uluslararası Sistem ve Büyük Güçlerin Etkileri
10Dış Politikada Farklı Rejim Türleri ve Hükümetlerin Çalışma Esasları
Kaynak
Güncel gelişmelere göre okuma materyali tayin edilecektir.
YouTube vd çevrimiçi kaynaklardan eğitici belgeseller.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
X
2
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
X
3
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
X
4
İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme.
X
5
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme.
X
6
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
X
7
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
X
8
Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
X
9
Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme.
X
10
En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak.
X
11
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek.
X
12
Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma.
X
13
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek.
X
14
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:04Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:05