Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE ETİK KURULLAR-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Sinem Taştekin
Dersin AmacıDersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, klinik araştırmalar ve etik kurullara ilişkin temel konuların uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıbbi araştırmalar ve klinik denemelerin tarihçesi,Konuya ilişkin temel kavram ve tanımlar, etik normlar ve prosedürler,Klinik araştırmaların kapsam ve amaçları,İnsan üzerindeki araştırmalara ilişkin, hukuki ve etik kılavuzlar,Klinik araştırmalarda şeffaflık,İlaç klinik araştırmalarının safhaları (Faz 1,2,3,4),Araştırmaya iştirak edecek gönüllülerin korunması, sigortalanması, araştırma için onam alınması ve sorumluluk,Araştırmaya iştirak edeceklerin seçimi: sağlıklı gönüllüler, kadınların, çocukların, kısıtlıların araştırmalarda yer alması,Araştırmada aydınlatılmış onamın hukuki ve etik standartları,Araştırmada mahremiyet, gizlilik ve adalet ilkeleri,Etik Kurulların Yapısı, çalışma usul ve esasları ile görevleri,Araştırma etik kurullarının oluşumu, üyelik, standart çalışma prosedürleri,Olgu tartışması,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
- Klinik araştırmalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemleri analiz eder.10, 14, 16, 9A, E
- Klinik araştırmalarda kişiliğin korunması çerçevesinde, şeffaflık, özerklik ve aydınlatılmış onam kavramlarını değerlendirir.13, 14, 9A, E
-Bu dersin sonunda öğrenciler aynı zamanda klinik araştırmanın ne olduğunu ve hukuken nasıl düzenlendiğini kavrar.10, 9A, E
-Klinik araştırmalar hakkında ulusal ve uluslararası alandaki hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur.10, 9A, E
-Klinik araştırmaların etik çerçevede nasıl yürütüldüğü hakkında bilgi sahibi olur.10, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıbbi araştırmalar ve klinik denemelerin tarihçesiöğretim üyesinin derse dair notları
2Konuya ilişkin temel kavram ve tanımlar, etik normlar ve prosedürleröğretim üyesinin derse dair notları
3Klinik araştırmaların kapsam ve amaçlarıöğretim üyesinin derse dair notları
4İnsan üzerindeki araştırmalara ilişkin, hukuki ve etik kılavuzlaröğretim üyesinin derse dair notları
5Klinik araştırmalarda şeffaflıköğretim üyesinin derse dair notları
6İlaç klinik araştırmalarının safhaları (Faz 1,2,3,4)öğretim üyesinin derse dair notları
7Araştırmaya iştirak edecek gönüllülerin korunması, sigortalanması, araştırma için onam alınması ve sorumluluköğretim üyesinin derse dair notları
8Araştırmaya iştirak edeceklerin seçimi: sağlıklı gönüllüler, kadınların, çocukların, kısıtlıların araştırmalarda yer almasıöğretim üyesinin derse dair notları
9Araştırmada aydınlatılmış onamın hukuki ve etik standartlarıöğretim üyesinin derse dair notları
10Araştırmada mahremiyet, gizlilik ve adalet ilkeleriöğretim üyesinin derse dair notları
11Etik Kurulların Yapısı, çalışma usul ve esasları ile görevleriöğretim üyesinin derse dair notları
12Araştırma etik kurullarının oluşumu, üyelik, standart çalışma prosedürleriöğretim üyesinin derse dair notları
13Olgu tartışmasıöğretim üyesinin derse dair notları
14Genel değerlendirmeöğretim üyesinin derse dair notları
Kaynak
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme10660
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı10330
Genel Sınav ve Hazırlığı12336
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)196
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE ETİK KURULLAR-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Sinem Taştekin
Dersin AmacıDersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, klinik araştırmalar ve etik kurullara ilişkin temel konuların uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıbbi araştırmalar ve klinik denemelerin tarihçesi,Konuya ilişkin temel kavram ve tanımlar, etik normlar ve prosedürler,Klinik araştırmaların kapsam ve amaçları,İnsan üzerindeki araştırmalara ilişkin, hukuki ve etik kılavuzlar,Klinik araştırmalarda şeffaflık,İlaç klinik araştırmalarının safhaları (Faz 1,2,3,4),Araştırmaya iştirak edecek gönüllülerin korunması, sigortalanması, araştırma için onam alınması ve sorumluluk,Araştırmaya iştirak edeceklerin seçimi: sağlıklı gönüllüler, kadınların, çocukların, kısıtlıların araştırmalarda yer alması,Araştırmada aydınlatılmış onamın hukuki ve etik standartları,Araştırmada mahremiyet, gizlilik ve adalet ilkeleri,Etik Kurulların Yapısı, çalışma usul ve esasları ile görevleri,Araştırma etik kurullarının oluşumu, üyelik, standart çalışma prosedürleri,Olgu tartışması,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
- Klinik araştırmalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemleri analiz eder.10, 14, 16, 9A, E
- Klinik araştırmalarda kişiliğin korunması çerçevesinde, şeffaflık, özerklik ve aydınlatılmış onam kavramlarını değerlendirir.13, 14, 9A, E
-Bu dersin sonunda öğrenciler aynı zamanda klinik araştırmanın ne olduğunu ve hukuken nasıl düzenlendiğini kavrar.10, 9A, E
-Klinik araştırmalar hakkında ulusal ve uluslararası alandaki hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur.10, 9A, E
-Klinik araştırmaların etik çerçevede nasıl yürütüldüğü hakkında bilgi sahibi olur.10, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıbbi araştırmalar ve klinik denemelerin tarihçesiöğretim üyesinin derse dair notları
2Konuya ilişkin temel kavram ve tanımlar, etik normlar ve prosedürleröğretim üyesinin derse dair notları
3Klinik araştırmaların kapsam ve amaçlarıöğretim üyesinin derse dair notları
4İnsan üzerindeki araştırmalara ilişkin, hukuki ve etik kılavuzlaröğretim üyesinin derse dair notları
5Klinik araştırmalarda şeffaflıköğretim üyesinin derse dair notları
6İlaç klinik araştırmalarının safhaları (Faz 1,2,3,4)öğretim üyesinin derse dair notları
7Araştırmaya iştirak edecek gönüllülerin korunması, sigortalanması, araştırma için onam alınması ve sorumluluköğretim üyesinin derse dair notları
8Araştırmaya iştirak edeceklerin seçimi: sağlıklı gönüllüler, kadınların, çocukların, kısıtlıların araştırmalarda yer almasıöğretim üyesinin derse dair notları
9Araştırmada aydınlatılmış onamın hukuki ve etik standartlarıöğretim üyesinin derse dair notları
10Araştırmada mahremiyet, gizlilik ve adalet ilkeleriöğretim üyesinin derse dair notları
11Etik Kurulların Yapısı, çalışma usul ve esasları ile görevleriöğretim üyesinin derse dair notları
12Araştırma etik kurullarının oluşumu, üyelik, standart çalışma prosedürleriöğretim üyesinin derse dair notları
13Olgu tartışmasıöğretim üyesinin derse dair notları
14Genel değerlendirmeöğretim üyesinin derse dair notları
Kaynak
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:51Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:52