Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLAÇ SUİSTİMALİ VE MADDE BAĞIMLILIĞI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilaç suistimalini ve bağımlılık konularını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlaç suistimali,Tolerans,Suistimal edilen ilaçlar,İlacın yanlış kullanılması,Madde bağımlılığı,Bağımlılığa yol açan etkenler,Psişik (psikolojik) bağımlılık ,Fiziksel (fizyolojik bağımlılık),Yoksunluk Sendromu,Bağımlılık tipleri 1,Bağımlılık tipleri 2,Bağımlılık tipleri 3,Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 1,Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlaç suistimalini tanımlamak. | 13, 4, 9 | E |
Bağımlılığı tanımlamak. | 13, 4, 9 | E |
Bağımlılık tiplerini açıklamak. | 13, 4, 9 | E |
Bağımlılık tedavisini açıklamak. | 13, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlaç suistimali | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | Tolerans | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | Suistimal edilen ilaçlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | İlacın yanlış kullanılması | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | Madde bağımlılığı | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | Bağımlılığa yol açan etkenler | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | Psişik (psikolojik) bağımlılık | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | Fiziksel (fizyolojik bağımlılık) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | Yoksunluk Sendromu | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | Bağımlılık tipleri 1 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | Bağımlılık tipleri 2 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | Bağımlılık tipleri 3 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 1 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 2 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. Psikofarmakoloji, Nevzat Yüksel, Akademisyen Kitabevi, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farmakoloji alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | İstatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | X | |||||
4 | Farmakoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | |||||
5 | Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | |||||
6 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | X | |||||
7 | Farmakoloji alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | X | |||||
8 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
10 | Farmakoloji alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | |||||
11 | Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | X | |||||
12 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
13 | Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 3 | 18 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 3 | 18 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 6 | 4 | 24 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 2 | 28 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 9 | 5 | 45 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 15 | 4 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 1 | 5 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLAÇ SUİSTİMALİ VE MADDE BAĞIMLILIĞI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilaç suistimalini ve bağımlılık konularını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlaç suistimali,Tolerans,Suistimal edilen ilaçlar,İlacın yanlış kullanılması,Madde bağımlılığı,Bağımlılığa yol açan etkenler,Psişik (psikolojik) bağımlılık ,Fiziksel (fizyolojik bağımlılık),Yoksunluk Sendromu,Bağımlılık tipleri 1,Bağımlılık tipleri 2,Bağımlılık tipleri 3,Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 1,Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlaç suistimalini tanımlamak. | 13, 4, 9 | E |
Bağımlılığı tanımlamak. | 13, 4, 9 | E |
Bağımlılık tiplerini açıklamak. | 13, 4, 9 | E |
Bağımlılık tedavisini açıklamak. | 13, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlaç suistimali | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | Tolerans | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | Suistimal edilen ilaçlar | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | İlacın yanlış kullanılması | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | Madde bağımlılığı | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | Bağımlılığa yol açan etkenler | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | Psişik (psikolojik) bağımlılık | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | Fiziksel (fizyolojik bağımlılık) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | Yoksunluk Sendromu | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | Bağımlılık tipleri 1 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | Bağımlılık tipleri 2 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | Bağımlılık tipleri 3 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 1 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 2 | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. Psikofarmakoloji, Nevzat Yüksel, Akademisyen Kitabevi, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farmakoloji alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | İstatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | X | |||||
4 | Farmakoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | |||||
5 | Yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | |||||
6 | Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | X | |||||
7 | Farmakoloji alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | X | |||||
8 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
10 | Farmakoloji alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | |||||
11 | Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | X | |||||
12 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
13 | Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |