Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ VE KLİNİK GENETİK-Güz Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Muhsin ELMAS
Dersi Verenler
Dersin YardımcılarıDoç. Dr. Akif Ayaz
Dersin AmacıKlinik genetiğe genel bir bakış açısı kazandırmak. Temel kavramları örnekler ile açıklayarak,klinik genetik ile ilgili kaynakların anlaşılabilirliği artırmak. Mendelyen kalıtım modellerini sık görülen hastalık örnekleri ile açıklayarak, genetik danışmanlığa bakış açısı kazandırmak. Aile ağacı çizimlerinde temel prensipleri ve sık kullanılan simgeleri göstermek. Nonmendelyen kalıtım modellerini genetik mutasyon türlerine değinerek göstermek. Sık görülen kromozom hastalıklarının temel klinik bulgularını kavramak. Turner Sendromu'nun temel bulgularını açıklamak. Rutin genetik laboratuvarlarında sık çalışılan mutasyonlar ve metodlar ile ilgili akıl yürütmek. Genetik hastalıkları örnekler vererek sınıflandırabilmek. Prenetal dönem tarama testleri, invaziv girişimler, noninvaviz prenatal testler ve genetik danışmanlık hakkında genel bir bakış açısı kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsan Genetiğine Giriş
,Klinik Genetiğe Giriş
,Genetik Hastalıkların Sınıflandırılması
,Klinik Genetik'te Sık Kullanılan Yöntemler
,Mendel Tipi Kalıtım ,Non-mendelyen Kalıtım
,Atipik Mendelyen Kalıtım
,Otozomal Kromozom Hastalıkları
,Cinsiyet Kromozom Hastalıkları,Prenatal Tanı Metodları
,Genetik Danışma ,Genetik ve Etik
,Popülasyon Genetiği
,Popülasyon Genetiği
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kromozom ve gen değişimlerini tespit etmek için farklı moleküler yöntemlerin kullanıldığını öngörür. Genetik hastalıkların etiyolojisine yönelik metod seçimi hakkında fikir yürütür. 10, 12, 9A, C
Gelişimsel anomalilerin ayrımını yapar. 13, 9A, D
Genetik hastalıkları mendelyen kalıtım modellerine göre sınıflandırır. Her kalıtım modeli için sıkça görülen hastalık örnekleri verir. 9A, C, D
Ekspressivite, penetrans ve pleitropi ile ilgili örneklerle açıklar. 10, 9A, C, D
Standart pedigri çiziminde sembolleri ve simgeleri tanımlar. 10, 12A, C, D
Dengeli kromozomal anomalilerde genetik danışmanın önemini kavrar. 10, 12, 9A, C, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsan Genetiğine Giriş
2Klinik Genetiğe Giriş
3Genetik Hastalıkların Sınıflandırılması
4Klinik Genetik'te Sık Kullanılan Yöntemler
5Mendel Tipi Kalıtım
6Non-mendelyen Kalıtım
7Atipik Mendelyen Kalıtım
8Otozomal Kromozom Hastalıkları
9Cinsiyet Kromozom Hastalıkları
10Prenatal Tanı Metodları
11Genetik Danışma
12Genetik ve Etik
13Popülasyon Genetiği
14Popülasyon Genetiği
Kaynak
Thompson & Thompson's Genetics in Medicine Smith's Recognizable Patterns of Human Malformation
Web Siteleri: Online Mendelian Inheritance in Man https://www.omim.org/ GeneReviews https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1116/

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
- Hücre yapısını, görevlerini ve farklı hücre çeşitlerini tanımlar.
X
2
Hücrenin organelleri, görevleri ve birbiriyle iletişimini tanımlar.
X
3
Hücrenin temel yapı ve işleyişindeki bozukluklarla ilgili yorum yapabilir.
X
4
Laboratuvar gereçlerini ve kullanımını açıklar.
X
5
Laboratuvarda kullanılan temel cihazları ve kullanım alanlarını tanımlar.
X
6
Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar.
X
7
Bilimsel çalışmaya yönelik hipotez geliştirebilir.
X
8
Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, yöntem önerilerinde bulunabilir.
X
9
Yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir.
X
10
Bilimsel araştırma planlayabilir.
X
11
Bilimsel veri tabanlarını kullanabilir.
X
12
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
13
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve yönlendirir.
X
14
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir.
X
15
Alınanda yapılan çalışmaları ileri düzey yabancı dil bilgisi ve bilgisayar yetileri ile takip eder ve kullanır.
X
16
Alanıyla ilgili görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
17
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı21326
Genel Sınav ve Hazırlığı21632
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)170
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ VE KLİNİK GENETİK-Güz Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Muhsin ELMAS
Dersi Verenler
Dersin YardımcılarıDoç. Dr. Akif Ayaz
Dersin AmacıKlinik genetiğe genel bir bakış açısı kazandırmak. Temel kavramları örnekler ile açıklayarak,klinik genetik ile ilgili kaynakların anlaşılabilirliği artırmak. Mendelyen kalıtım modellerini sık görülen hastalık örnekleri ile açıklayarak, genetik danışmanlığa bakış açısı kazandırmak. Aile ağacı çizimlerinde temel prensipleri ve sık kullanılan simgeleri göstermek. Nonmendelyen kalıtım modellerini genetik mutasyon türlerine değinerek göstermek. Sık görülen kromozom hastalıklarının temel klinik bulgularını kavramak. Turner Sendromu'nun temel bulgularını açıklamak. Rutin genetik laboratuvarlarında sık çalışılan mutasyonlar ve metodlar ile ilgili akıl yürütmek. Genetik hastalıkları örnekler vererek sınıflandırabilmek. Prenetal dönem tarama testleri, invaziv girişimler, noninvaviz prenatal testler ve genetik danışmanlık hakkında genel bir bakış açısı kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsan Genetiğine Giriş
,Klinik Genetiğe Giriş
,Genetik Hastalıkların Sınıflandırılması
,Klinik Genetik'te Sık Kullanılan Yöntemler
,Mendel Tipi Kalıtım ,Non-mendelyen Kalıtım
,Atipik Mendelyen Kalıtım
,Otozomal Kromozom Hastalıkları
,Cinsiyet Kromozom Hastalıkları,Prenatal Tanı Metodları
,Genetik Danışma ,Genetik ve Etik
,Popülasyon Genetiği
,Popülasyon Genetiği
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kromozom ve gen değişimlerini tespit etmek için farklı moleküler yöntemlerin kullanıldığını öngörür. Genetik hastalıkların etiyolojisine yönelik metod seçimi hakkında fikir yürütür. 10, 12, 9A, C
Gelişimsel anomalilerin ayrımını yapar. 13, 9A, D
Genetik hastalıkları mendelyen kalıtım modellerine göre sınıflandırır. Her kalıtım modeli için sıkça görülen hastalık örnekleri verir. 9A, C, D
Ekspressivite, penetrans ve pleitropi ile ilgili örneklerle açıklar. 10, 9A, C, D
Standart pedigri çiziminde sembolleri ve simgeleri tanımlar. 10, 12A, C, D
Dengeli kromozomal anomalilerde genetik danışmanın önemini kavrar. 10, 12, 9A, C, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsan Genetiğine Giriş
2Klinik Genetiğe Giriş
3Genetik Hastalıkların Sınıflandırılması
4Klinik Genetik'te Sık Kullanılan Yöntemler
5Mendel Tipi Kalıtım
6Non-mendelyen Kalıtım
7Atipik Mendelyen Kalıtım
8Otozomal Kromozom Hastalıkları
9Cinsiyet Kromozom Hastalıkları
10Prenatal Tanı Metodları
11Genetik Danışma
12Genetik ve Etik
13Popülasyon Genetiği
14Popülasyon Genetiği
Kaynak
Thompson & Thompson's Genetics in Medicine Smith's Recognizable Patterns of Human Malformation
Web Siteleri: Online Mendelian Inheritance in Man https://www.omim.org/ GeneReviews https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1116/

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
- Hücre yapısını, görevlerini ve farklı hücre çeşitlerini tanımlar.
X
2
Hücrenin organelleri, görevleri ve birbiriyle iletişimini tanımlar.
X
3
Hücrenin temel yapı ve işleyişindeki bozukluklarla ilgili yorum yapabilir.
X
4
Laboratuvar gereçlerini ve kullanımını açıklar.
X
5
Laboratuvarda kullanılan temel cihazları ve kullanım alanlarını tanımlar.
X
6
Laboratuvarda uyulması gereken kuralları ve güvenlik konularını açıklar.
X
7
Bilimsel çalışmaya yönelik hipotez geliştirebilir.
X
8
Klinik ya da klinik olmayan çalışmalara katılabilir, yöntem önerilerinde bulunabilir.
X
9
Yeni ve gelişmekte olan uygulamaları bilme, gerektiğinde bunları etkili bir biçimde kullanma ve öğretme becerisi geliştirir.
X
10
Bilimsel araştırma planlayabilir.
X
11
Bilimsel veri tabanlarını kullanabilir.
X
12
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
13
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve yönlendirir.
X
14
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir.
X
15
Alınanda yapılan çalışmaları ileri düzey yabancı dil bilgisi ve bilgisayar yetileri ile takip eder ve kullanır.
X
16
Alanıyla ilgili görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
17
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 15:01Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 15:02