Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMA VE ACİL CERRAHİ HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencinin, acil ve travma cerrahisi hemşireliğine ilişkin temel kavramları, etik konuları, acil cerrahi ve travma hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını, acil cerrahi hastasının triyajı ve tanılamasını, kayıt ve rapor tutmayı, veri toplamayı ve sorunları belirlemeyi, önceliklere yönelik bakımı planlamayı ve değerlendirmeyi öğrenmesi ve acil durumlarda uygulayabilme becerisini kazanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Acil hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi, temel kavramlar,Acil bölüm tasarımı, acil ekibi ,
Acil serviste iletişim, acil bakım yönetimi ,Acil bakımın yasal yönü ve adli hemşirelik ,Triaj ve fiziksel değerlendirme ,Temel yaşam desteği,İleri yaşam desteği,Travma kinematiği ve politravmalarda acil bakım ,Kafa, vertebra ve ekstremite travmaları ,Toraks, abdominal ve üriner travmalar ,Pulmoner ve kardiyovasküler aciller ,Gastrointestinal aciller ,Nörolojik aciller ,Metabolik ve endokrin aciller ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Acil ve travma hemşireliğiyle ilgili temel kavramları tartışır. 10, 16, 9A
Hasta bakımına ilişkin ulusal düzeyde güncel yasal düzenlemeleri sıralar.10, 16, 9A
Hasta bakımına ilişkin etik kurallara dikkat eder.10, 16, 9A
Acil serviste triyajın aşamalarını bilir 10, 16, 9A
Sistemlere ilişkin acil durumlarda hasta bakımını tartışır. 10, 16, 9A
Acil ve travma biriminde güvenli çevrenin önemini açıklar.16, 9A, H
Travma kinematiğini bilir ve acil bakımın aşamalarını sıralar 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Acil hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi, temel kavramlarAcil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
2Acil bölüm tasarımı, acil ekibi Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
3
Acil serviste iletişim, acil bakım yönetimi
Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
4Acil bakımın yasal yönü ve adli hemşirelik Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
5Triaj ve fiziksel değerlendirme Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
6Temel yaşam desteğiAcil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
7İleri yaşam desteğiAcil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
8Travma kinematiği ve politravmalarda acil bakım Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
9Kafa, vertebra ve ekstremite travmaları Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
10Toraks, abdominal ve üriner travmalar Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
11Pulmoner ve kardiyovasküler aciller Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
12Gastrointestinal aciller Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
13Nörolojik aciller Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
14Metabolik ve endokrin aciller Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
Kaynak
-Black, J.M., Hawks, J.H. (2009). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. (8th ed.) St.Louis: Saunders Elsevier. -Ignatavicius, D.D., Workman, M.L. (2006). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. (5th ed.), St.Louis:Elsevier Saunders Company. -Kinney, M., et al. (1998) AACN Clinical Reference For Critical Care Nursing. St. Louis: Mosby. -Minkari, T. (1996).Hasta ve Yaralıların Acil Bakım ve Nakledilmesi. İstanbul: Nassetti Limited. -Newbery, L. (2003) Sheehy’s Emergency Nursing. (5th ed.), Mosby, St. Louis. -Oktay, S., Aksoy, G., Yürügen, B. (1990) Acil Hemşireliği. İstanbul: İ.Ü. Basımevi ve Film Merkezi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir.
X
2
2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir.
X
5
4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
X
6
5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır.
X
7
6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür.
X
8
7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir.
X
9
8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
X
10
9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
11
10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir.
X
12
11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
X
13
12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
14
13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır.
X
15
14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
X
16
15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11717
Proje Sunumu / Seminer31545
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMA VE ACİL CERRAHİ HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencinin, acil ve travma cerrahisi hemşireliğine ilişkin temel kavramları, etik konuları, acil cerrahi ve travma hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını, acil cerrahi hastasının triyajı ve tanılamasını, kayıt ve rapor tutmayı, veri toplamayı ve sorunları belirlemeyi, önceliklere yönelik bakımı planlamayı ve değerlendirmeyi öğrenmesi ve acil durumlarda uygulayabilme becerisini kazanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Acil hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi, temel kavramlar,Acil bölüm tasarımı, acil ekibi ,
Acil serviste iletişim, acil bakım yönetimi ,Acil bakımın yasal yönü ve adli hemşirelik ,Triaj ve fiziksel değerlendirme ,Temel yaşam desteği,İleri yaşam desteği,Travma kinematiği ve politravmalarda acil bakım ,Kafa, vertebra ve ekstremite travmaları ,Toraks, abdominal ve üriner travmalar ,Pulmoner ve kardiyovasküler aciller ,Gastrointestinal aciller ,Nörolojik aciller ,Metabolik ve endokrin aciller ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Acil ve travma hemşireliğiyle ilgili temel kavramları tartışır. 10, 16, 9A
Hasta bakımına ilişkin ulusal düzeyde güncel yasal düzenlemeleri sıralar.10, 16, 9A
Hasta bakımına ilişkin etik kurallara dikkat eder.10, 16, 9A
Acil serviste triyajın aşamalarını bilir 10, 16, 9A
Sistemlere ilişkin acil durumlarda hasta bakımını tartışır. 10, 16, 9A
Acil ve travma biriminde güvenli çevrenin önemini açıklar.16, 9A, H
Travma kinematiğini bilir ve acil bakımın aşamalarını sıralar 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Acil hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi, temel kavramlarAcil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
2Acil bölüm tasarımı, acil ekibi Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
3
Acil serviste iletişim, acil bakım yönetimi
Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
4Acil bakımın yasal yönü ve adli hemşirelik Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
5Triaj ve fiziksel değerlendirme Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
6Temel yaşam desteğiAcil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
7İleri yaşam desteğiAcil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
8Travma kinematiği ve politravmalarda acil bakım Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
9Kafa, vertebra ve ekstremite travmaları Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
10Toraks, abdominal ve üriner travmalar Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
11Pulmoner ve kardiyovasküler aciller Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
12Gastrointestinal aciller Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
13Nörolojik aciller Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
14Metabolik ve endokrin aciller Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması Doç. Dr. Latif DURAN
Kaynak
-Black, J.M., Hawks, J.H. (2009). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. (8th ed.) St.Louis: Saunders Elsevier. -Ignatavicius, D.D., Workman, M.L. (2006). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. (5th ed.), St.Louis:Elsevier Saunders Company. -Kinney, M., et al. (1998) AACN Clinical Reference For Critical Care Nursing. St. Louis: Mosby. -Minkari, T. (1996).Hasta ve Yaralıların Acil Bakım ve Nakledilmesi. İstanbul: Nassetti Limited. -Newbery, L. (2003) Sheehy’s Emergency Nursing. (5th ed.), Mosby, St. Louis. -Oktay, S., Aksoy, G., Yürügen, B. (1990) Acil Hemşireliği. İstanbul: İ.Ü. Basımevi ve Film Merkezi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir.
X
2
2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir.
X
5
4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
X
6
5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır.
X
7
6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür.
X
8
7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir.
X
9
8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
X
10
9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
11
10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir.
X
12
11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
X
13
12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
14
13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır.
X
15
14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
X
16
15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:35Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:37