Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK VE TOPLUM SAĞLIĞI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireyin, ailenin ve toplum sağlığını koruma, toplumun sağlık düzeyini değerlendirme, var olan sorunları saptama ve soruna yönelik çözüm üretebilme bilgi ve becerisine sahip olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik,Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler,Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu ,Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu,Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik.,Koruyucu Sağlık Hizmetleri ,Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri ,Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri ,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler,Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi ,Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri ,Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri ,Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri ,Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bireyin, ailenin ve içinde yaşadığı toplumun sağlık düzeyini değerlendirebilmesi | 10, 16, 9 | E |
Koruyucu sağlık hizmetlerinin önemini kavrayabilmesi. | 10, 16, 9 | E |
Sağlık sorunlarını saptayabilmesi ve ebelik hizmetleri çerçevesinde çözüm üretebilmesi. | 10, 16, 9 | E |
Toplum sağlığında eğitimim ve iletişim önemini fark edebilmesi. | 10, 16, 9 | E |
Ebelik hizmetlerin toplum sağlığına yararlılığı açısından örgütlenmenin önemini kavrayabilmesi. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik | 5,11.kaynaklardan yararlanılacak |
2 | Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler | 3, 6.kaynaklardan yararlanılacak. |
3 | Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu | 1.6.7. kaynaktan yararlanılacak. |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu | 1.6.7.kaynaktan yararlanılacak. |
5 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik. | 9.kaynaktan yararlanılacak. |
6 | Koruyucu Sağlık Hizmetleri | 8.kaynaktan yararlanılacak. |
7 | Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri | 14.kaynaktan yararlanılacak. |
8 | Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri | 12.kaynaktan yararlanılacak. |
9 | Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler | 10. kaynaktan yararlanılacak. |
10 | Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi | 7.kaynaktan yararlanılacak. |
11 | Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri | 13.kaynaktan yararlanılacak. |
12 | Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri | 16.kaynaktan yararlanılacak. |
13 | Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri | 15.kaynaktan yararlanılacak. |
14 | Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat | 15.kaynaktan yararlanılacak. |
Kaynak |
kaynaklar 1. Akın A. Kadın Sağlığında Eşitsizlikler ve Toplumsal Cinsiyet. 13’üncü Halk sağlığı Kongresi, 2010. 2. Güler Çağatay, Akın Levent. Halk Sağlığı: Temel Bilgiler. Hacettepe Üni. Yayını, 2002. 3. Marmot Michael, Wilkinson Richard G. Sağlığın Sosyal Belirleyicileri. İnsev Yayınları, 2009. 4. Nusret Fişek. Halk Sağlığına Giriş. Hacettepe Üni., DSÖ Hizmet Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkezi Yayını, No:2, Ankara. 5. Temel Sağlık Hizmetleri Uluslararası Konferansı Bildirisi (Alma Ata), Son Güncelleme Cuma, 29 Haziran 2007. 6. Coşkun Can Aktan ve A. Kadir Işık, Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesine Yönelik Evrensel Sağlık Bildirgelerine Toplu Bir Bakış. http://www.canaktan.org/ekonomi/saglik-degisim-caginda/pdf-aktan/sagligin-korunmasi.pdf (erişim:8.3.2019). 7. Asuman Altay, Sağlık Hizmetlerinin Sunumunda Yeni Açılımlar ve Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. SAYIŞTAY DERGİSİ, SAYI: 64. 8. Mehmet Top, Sağlık Hizmetlerinde Önceliklerin Belirlenmesi: Türkiye’de Öncelik Belirleme Sürecinde Rol Alan Tarafların Görüşleri ve Sağlık Politikalarına İlişkin Değerlendirmeleri, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1 (2006) 9. Türkiyede Sağlık Hizmetlerinin Durumu “Swot Analizi” https://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/si/EK-21.pdf 10. İlknur Aydın Avci, Birsen Altay, Hacer Gök Uğur, Ayten Yılmaz, Nesime Güzel. Temel Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Ebelerin İletişim Becerileri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 15: 3. 11. Temel Sağlık Hizmetleri, Editör. Doç.Dr. Didem ARSLANTAŞ, T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO: 2903, AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI NO: 1860. 12. Ayşe Işık, Genetik Hastalıklar Ve Genetik Danışma, Ege üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 4: 3, 1988. 13. Bilge Kalanlar, Afetlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, Incinebilir Kadinlar Ozel Sayisi, Volume 4:(1), 2018. 14. A. Murat Tuncer, Nejat Özgül, Emire Olcayto, Murat Gültekin, İsmet Dede, KETEM El Kitabı. 15. 1http://turkebelerdernegi.org/tuzuk/ 16. Şadiye Özcan, Nurcan Kırca, Çözülemeyen Sorun: Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Ve Hemşirenin Rolü, Balıkesir Sağlık Bil Derg Cilt:6 Sayı:2 Ağustos 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik uygulamaları ve doğum alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişir, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | X | |||||
4 | Ebeliğe özgü kavram ve kuram oluşturur. | X | |||||
5 | Öğretim becerileri yöntemlerini uygular. | ||||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptar, çözümü yöntemi belirler, soruna yönelik veri toplar, analiz eder ve sonuçları değerlendirir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ve mesleki uygulamalar ile ilgili problemlerin çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası literatürü takip eder, bilimsel çalışmalar yürütür ve sonuçlarını paylaşır. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde görev alır. | X | |||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında görev alır. | X | |||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazar. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı ile yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK VE TOPLUM SAĞLIĞI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireyin, ailenin ve toplum sağlığını koruma, toplumun sağlık düzeyini değerlendirme, var olan sorunları saptama ve soruna yönelik çözüm üretebilme bilgi ve becerisine sahip olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik,Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler,Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu ,Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu,Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik.,Koruyucu Sağlık Hizmetleri ,Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri ,Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri ,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler,Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi ,Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri ,Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri ,Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri ,Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bireyin, ailenin ve içinde yaşadığı toplumun sağlık düzeyini değerlendirebilmesi | 10, 16, 9 | E |
Koruyucu sağlık hizmetlerinin önemini kavrayabilmesi. | 10, 16, 9 | E |
Sağlık sorunlarını saptayabilmesi ve ebelik hizmetleri çerçevesinde çözüm üretebilmesi. | 10, 16, 9 | E |
Toplum sağlığında eğitimim ve iletişim önemini fark edebilmesi. | 10, 16, 9 | E |
Ebelik hizmetlerin toplum sağlığına yararlılığı açısından örgütlenmenin önemini kavrayabilmesi. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik | 5,11.kaynaklardan yararlanılacak |
2 | Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler | 3, 6.kaynaklardan yararlanılacak. |
3 | Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu | 1.6.7. kaynaktan yararlanılacak. |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu | 1.6.7.kaynaktan yararlanılacak. |
5 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik. | 9.kaynaktan yararlanılacak. |
6 | Koruyucu Sağlık Hizmetleri | 8.kaynaktan yararlanılacak. |
7 | Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri | 14.kaynaktan yararlanılacak. |
8 | Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri | 12.kaynaktan yararlanılacak. |
9 | Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler | 10. kaynaktan yararlanılacak. |
10 | Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi | 7.kaynaktan yararlanılacak. |
11 | Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri | 13.kaynaktan yararlanılacak. |
12 | Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri | 16.kaynaktan yararlanılacak. |
13 | Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri | 15.kaynaktan yararlanılacak. |
14 | Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat | 15.kaynaktan yararlanılacak. |
Kaynak |
kaynaklar 1. Akın A. Kadın Sağlığında Eşitsizlikler ve Toplumsal Cinsiyet. 13’üncü Halk sağlığı Kongresi, 2010. 2. Güler Çağatay, Akın Levent. Halk Sağlığı: Temel Bilgiler. Hacettepe Üni. Yayını, 2002. 3. Marmot Michael, Wilkinson Richard G. Sağlığın Sosyal Belirleyicileri. İnsev Yayınları, 2009. 4. Nusret Fişek. Halk Sağlığına Giriş. Hacettepe Üni., DSÖ Hizmet Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkezi Yayını, No:2, Ankara. 5. Temel Sağlık Hizmetleri Uluslararası Konferansı Bildirisi (Alma Ata), Son Güncelleme Cuma, 29 Haziran 2007. 6. Coşkun Can Aktan ve A. Kadir Işık, Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesine Yönelik Evrensel Sağlık Bildirgelerine Toplu Bir Bakış. http://www.canaktan.org/ekonomi/saglik-degisim-caginda/pdf-aktan/sagligin-korunmasi.pdf (erişim:8.3.2019). 7. Asuman Altay, Sağlık Hizmetlerinin Sunumunda Yeni Açılımlar ve Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. SAYIŞTAY DERGİSİ, SAYI: 64. 8. Mehmet Top, Sağlık Hizmetlerinde Önceliklerin Belirlenmesi: Türkiye’de Öncelik Belirleme Sürecinde Rol Alan Tarafların Görüşleri ve Sağlık Politikalarına İlişkin Değerlendirmeleri, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1 (2006) 9. Türkiyede Sağlık Hizmetlerinin Durumu “Swot Analizi” https://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/si/EK-21.pdf 10. İlknur Aydın Avci, Birsen Altay, Hacer Gök Uğur, Ayten Yılmaz, Nesime Güzel. Temel Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Ebelerin İletişim Becerileri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 15: 3. 11. Temel Sağlık Hizmetleri, Editör. Doç.Dr. Didem ARSLANTAŞ, T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO: 2903, AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI NO: 1860. 12. Ayşe Işık, Genetik Hastalıklar Ve Genetik Danışma, Ege üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 4: 3, 1988. 13. Bilge Kalanlar, Afetlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, Incinebilir Kadinlar Ozel Sayisi, Volume 4:(1), 2018. 14. A. Murat Tuncer, Nejat Özgül, Emire Olcayto, Murat Gültekin, İsmet Dede, KETEM El Kitabı. 15. 1http://turkebelerdernegi.org/tuzuk/ 16. Şadiye Özcan, Nurcan Kırca, Çözülemeyen Sorun: Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Ve Hemşirenin Rolü, Balıkesir Sağlık Bil Derg Cilt:6 Sayı:2 Ağustos 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik uygulamaları ve doğum alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişir, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | X | |||||
4 | Ebeliğe özgü kavram ve kuram oluşturur. | X | |||||
5 | Öğretim becerileri yöntemlerini uygular. | ||||||
6 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||
7 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptar, çözümü yöntemi belirler, soruna yönelik veri toplar, analiz eder ve sonuçları değerlendirir. | X | |||||
8 | Ebelik mesleği ve mesleki uygulamalar ile ilgili problemlerin çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
10 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası literatürü takip eder, bilimsel çalışmalar yürütür ve sonuçlarını paylaşır. | ||||||
11 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde görev alır. | X | |||||
13 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında görev alır. | X | |||||
14 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazar. | ||||||
15 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı ile yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |