Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAV SAĞ BEY HASAR BİLİŞ-İLETİŞ VE KONUŞ REHAB-Bahar Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, travmatik beyin hasarı sonucu meydana gelen dil bozukluklarının değerlendirilmesi ve rehabilitasyonu konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Derse giriş,2. Hafta: TBI sonrası iletişim problemleri I,3. Hafta: TBI sonrası iletişim problemleri II,4. Hafta: TBI: Temel özellikler ve nöropsikolojik sonuçlar,5. Hafta: TBI ve söylem incelemesi,6. Hafta: TBI ve edimbilim,7. Hafta: TBI sonrası sosyal beceriler,8. Hafta: TBI sonrası dizartri,9. Hafta: TBI sonrası iletişimin ölçülmesi I,10. Hafta: TBI sonrası iletişimin ölçülmesi II,11. Hafta: TBI sonrası iletişimin rehabilitasyonu I,12. Hafta: TBI sonrası iletişimin rehabilitasyonu II,13. Hafta: Öğrenci sunumları,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
- TBI sonrasında dil ve iletişim bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan uygulamalar ve teknikleri açıklar,13, 38, 9D
- TBI sonrasında dil ve iletişim bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanılan uygulamalar ve teknikleri açıklar.13, 14, 19, 9A
- TBI sonrası iletişim problemlerini açıklar,10, 5, 9D
- TBI'ın temel özellikler ve nöropsikolojik sonuçlarını değerlendirir,19, 21, 23, 9E
- TBI ile ilişkili edimbilimsel semptomları değerlendirir,10, 14, 6, 9A
- TBI ve sosyal beceriler arasındaki ilişkiyi değerlendirir,19, 5D
- TBI sonrası dizartriyi açıklar,16, 5, 9A
- TBI sonrası iletişim becerilerini değerlendirir,16, 5, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 38: Bakım Planı, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Derse girişHaftalık ders içeriklerini gözden geçirerek ders hakkında fikir sahibi olmak.
22. Hafta: TBI sonrası iletişim problemleri IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
33. Hafta: TBI sonrası iletişim problemleri IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
44. Hafta: TBI: Temel özellikler ve nöropsikolojik sonuçlarKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
55. Hafta: TBI ve söylem incelemesiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
66. Hafta: TBI ve edimbilimKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
77. Hafta: TBI sonrası sosyal becerilerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
88. Hafta: TBI sonrası dizartriKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
99. Hafta: TBI sonrası iletişimin ölçülmesi IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1010. Hafta: TBI sonrası iletişimin ölçülmesi IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1111. Hafta: TBI sonrası iletişimin rehabilitasyonu IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1212. Hafta: TBI sonrası iletişimin rehabilitasyonu IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1313. Hafta: Öğrenci sunumlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1414. Hafta: Genel değerlendirmeKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
PowerPoint sunum dosyaları ve seçilen makaleler
McDonald, S., Togher, L., & Code, C. (2013). Social and communication disorders following traumatic brain injury. Psychology press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
X
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
X
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
X
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
X
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
X
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
X
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
X
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
X
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
X
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
X
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
X
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
X
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
X
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4520
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)179
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAV SAĞ BEY HASAR BİLİŞ-İLETİŞ VE KONUŞ REHAB-Bahar Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, travmatik beyin hasarı sonucu meydana gelen dil bozukluklarının değerlendirilmesi ve rehabilitasyonu konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Derse giriş,2. Hafta: TBI sonrası iletişim problemleri I,3. Hafta: TBI sonrası iletişim problemleri II,4. Hafta: TBI: Temel özellikler ve nöropsikolojik sonuçlar,5. Hafta: TBI ve söylem incelemesi,6. Hafta: TBI ve edimbilim,7. Hafta: TBI sonrası sosyal beceriler,8. Hafta: TBI sonrası dizartri,9. Hafta: TBI sonrası iletişimin ölçülmesi I,10. Hafta: TBI sonrası iletişimin ölçülmesi II,11. Hafta: TBI sonrası iletişimin rehabilitasyonu I,12. Hafta: TBI sonrası iletişimin rehabilitasyonu II,13. Hafta: Öğrenci sunumları,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
- TBI sonrasında dil ve iletişim bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan uygulamalar ve teknikleri açıklar,13, 38, 9D
- TBI sonrasında dil ve iletişim bozukluklarının rehabilitasyonunda kullanılan uygulamalar ve teknikleri açıklar.13, 14, 19, 9A
- TBI sonrası iletişim problemlerini açıklar,10, 5, 9D
- TBI'ın temel özellikler ve nöropsikolojik sonuçlarını değerlendirir,19, 21, 23, 9E
- TBI ile ilişkili edimbilimsel semptomları değerlendirir,10, 14, 6, 9A
- TBI ve sosyal beceriler arasındaki ilişkiyi değerlendirir,19, 5D
- TBI sonrası dizartriyi açıklar,16, 5, 9A
- TBI sonrası iletişim becerilerini değerlendirir,16, 5, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 38: Bakım Planı, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Derse girişHaftalık ders içeriklerini gözden geçirerek ders hakkında fikir sahibi olmak.
22. Hafta: TBI sonrası iletişim problemleri IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
33. Hafta: TBI sonrası iletişim problemleri IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
44. Hafta: TBI: Temel özellikler ve nöropsikolojik sonuçlarKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
55. Hafta: TBI ve söylem incelemesiKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
66. Hafta: TBI ve edimbilimKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
77. Hafta: TBI sonrası sosyal becerilerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
88. Hafta: TBI sonrası dizartriKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
99. Hafta: TBI sonrası iletişimin ölçülmesi IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1010. Hafta: TBI sonrası iletişimin ölçülmesi IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1111. Hafta: TBI sonrası iletişimin rehabilitasyonu IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1212. Hafta: TBI sonrası iletişimin rehabilitasyonu IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1313. Hafta: Öğrenci sunumlarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1414. Hafta: Genel değerlendirmeKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
PowerPoint sunum dosyaları ve seçilen makaleler
McDonald, S., Togher, L., & Code, C. (2013). Social and communication disorders following traumatic brain injury. Psychology press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
X
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
X
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
X
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
X
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
X
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
X
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
X
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
X
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
X
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
X
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
X
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
X
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
X
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:38Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:40